بازدید این صفحه: 4000
عوارض دیستوشی شانه نوزاد در هنگام زایمان 2 ,سمفیزیوتومی,سوپراپوبیک,Woods screw, فشار سوپراپوبیک,مانورهای چرخشی

عوارض دیستوشی شانه نوزاد در هنگام زایمان ۲

عوارض دیستوشی شانه نوزاد در هنگام زایمان ۲

۶- اگر باز هم روش فوق موفقیت آمیز نبود در این مرحله بهتر است با بی حسی یا بیهوشی اقدام به مانورهای چرخشی نمود. بر این منظور دو نوع مانور وجود دارد مانور Woods screw و مانور Rubin در مانور Wood دو انگشت سبابه و میانه در سطح قدامی شانه خلفی جنین قرار گرفته و شانه در جهت پشت جنین چرخانده می شود تا اینکه شانه خلفی پس از رسیدن به قدام از زیر سمفیزپوبیس آزاد شود.

در مانور Rubin درست برعکس دو انگشت در خلف شانه قدامی قرار گرفته و چرخش در جهت قدام جنین انجام می شود تا اینکه ۱۸۰ درجه بچرخد پس از این مرحله می توان با کشیدن سر و همزمان با زور زدن زائو و فشار به سوپراپوبیک اقدام به خارج کردن شانه قدامی و سپس خلفی نمود.

توجه: در حین انجام مانور Wood و یا Rubin نبایستی سر جنین گرفته و چرخانده شود و همچنین زائو باید از زور زدن منع شود.

۷- اگر با روشهای فوق زایمان شانه ها امکان پذیر نباشد می توان از تکنیک آزادسازی شانه خلفی (Posterior shulder Extraction) کمک گرفت. در این تکنیک یک دست به آرامی از مقابل شانه خلفی وارد واژن شده تا اینکه انگشتان به حفره قدامی آرنج خلفی دست جنین برسند. در این مرحله با فشار دادن به این ناحیه ساعد جنین بر روی سینه اش خم شده و آنگاه می توان دست جنین را گرفته و از روی سینه جنین به خارج کشید.

عوارض دیستوشی شانه نوزاد در هنگام زایمان 2

عوارض دیستوشی شانه نوزاد در هنگام زایمان ۲

پس از این مرحله همزمان با زور زدن مادر و فشار سوپراپوبیک توسط دستیار سر جنین به پائین کشیده شده تا شانه قدامی آزاد شود.
۸- اگر هیچیک از روشهای فوق موفقیت آمیز نباشند (به ندرت) آنگاه می توان از روشهای تهاجمی تر نظیر مانور Zavanelli شکستن ترقوه سمفیزیوتومی و یا سزارین کمک گرفت.

توجه: بسیاری از مادران منظور پزشک در مورد زور زدن و فشار آوردن به ته خود را درک نمی کنند. به همین دلیل بهتر است به زائو گفته شود که درست همانند موقع اجابت مزاج و دفع مدفوع زور زده و عمل کنند.

 

عوارض دیستوشی شانه نوزاد در هنگام زایمان 2

عوارض دیستوشی شانه نوزاد در هنگام زایمان ۲

 

 

منبع : های بی بی (سایت دانستنی های بارداری مریض خونه)

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *