بازدید این صفحه: 3414
خطرات خوردن کپک روی پسته و بادام ,آلفا آمانیتین,آفلاتوکسین,اپوکسید,نحوه نگه داری صحیح از بادام و پسته,بهترین مکان برای نگه داری دانه های مغزی

خطرات خوردن کپک روی پسته و بادام

خطرات خوردن کپک روی پسته و بادام

شاید مشاهده کرده باشید که گاهی اوقات به علت عدم نگه داری صحیح از دانه های مغزی ماند پسته و بادام ،این مغز ها دچار کپک شده باشند،اما شاید ندانید که با خوردن این دانه های آلوده به کپک چه اتفاقی در بدن شما رخ میدهد . 

در این مطلب شما را با برخی از سموم این کپک ها آشنا میکنیم.

دو نمونه از سموم قارچی معروف عبارتند از : آفلاتوکسین و آلفا آمانیتین .

رشد برخی از کپک ها بر روی پسته و بادام باعث ترشح آفلاتوکسین بر روی آنها میشود که پی از خوردن این  دانه ها سم وارد بدن شده و پس از جذب به سلول های بدن میرسد .

خطرات خوردن کپک روی پسته و بادام

خطرات خوردن کپک روی پسته و بادام

در سلول های کبد و کلیه که از سلول های سم زدای بدن هستند و تحت تاثیر آنزیم های شبکه ی آندوپلاسمی صاف برای غیرفعال کردن آن تغییراتی بر روی آن انجام میشود که متاسفانه منجر به تولید ترکیبات خطرناکتری تحت عنوان اپوکسید میشود .این ماده جهش زا بوده و منجر به تبدیل به جفت باز GC در مولکول DNA  به جفت باز AT  می گردد که بدین طریق میتواند باعث سرطان گردد .

بنابر این باید این دانه های خوراکی را در شرایطی نگه داری نمود که از رشد کپک بر روی آنها جلوگیری به عمل آید .

سم دیگر آلفا آمانیتین می باشد که در اعضای سرده ی آمانیتها ساخته میشود .این سم تمایل زیادی برای اتصال به آنزیم RNA  پلی مراز II  دارد و بدین صورت از رونویسی جلوگیری میکند .

غلظت های بالای این سم در سلول منجر به عدم فعالیت RNA پلی مراز III  میگردد .هر ساله صدها نفر به علت استفاده از این قارچ ها می میرند

خطرات خوردن کپک روی پسته و بادام

خطرات خوردن کپک روی پسته و بادام

منبع : مریض خونه

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *