بازدید این صفحه: 551
تشخیص سلامت نوزاد پیش از تولد ,نحوه تشخیص ناهنجاری های کرومزومی جنین,آزمایشات سالم بودن جنین در بارداری,نحوه انجام آزمایشات سلامت جنین

تشخیص سلامت نوزاد پیش از تولد

تشخیص سلامت نوزاد پیش از تولد

آیا کودک ما سالم است ؟ این سوالی است که پیش از تولد نوزاد برای بسیاری از پدران و مادران پیش می آید.آزمایش های پیش از تولد اطلاعات ارزشمندی درباره ی سالم بودن جنین در اختیار ما قرار می دهند.

اینگونه آزمایش ها سلول های جنین را از نظر تعداد و ساختار کرومزوم ها و نیز ساختار سلولی مورد بررسی قرار می دهند.با استفاده از کاریوتیپی که از جنین فراهم میشود،هرگونه ناهنجاری کرومزومی “مثل سندروم داون” قابل تشخیص خواهد بود .

برای بدست آوردن سلول های جنین،دو راه وجود دارد.

راه اول :

آمنیوسنتز :

در آمنیوسنتز با استفاده از سوزن و سرنگ ، مقدار کمی از مایع آمنیوتیک را برمی دارند.مایع آمنیوتیک ، اطراف جنین را احاطه کرده است و حاوی سلول های جنین است .

تشخیص سلامت نوزاد پیش از تولد

تشخیص سلامت نوزاد پیش از تولد

سلول هایی که از مایع آمنیوتیک به دست می آیند به مدت ۱ تا ۴ هفته در آزمایشگاه رشده داده می شوند . به این ترتیب سلول هایی بدست می آید که از نظر قدرت تقسیم ، آن قدر فعال هستند که می توان از آن ها کاریوتیپ تهیه کرد .

راه دوم :

نمونه برداری از پرز های جفتی :

  پرزهای جفتی ، زواید انگشت مانند جفت هستند که به درون رحم مادر رشد کرده اند . با نمونه برداری از پرزهای جفتی سلول هایی به دست می آید که از نظر تقسیم بسیار فعال هستند و می توان از آنها برای تهیه ی کاریوتیپ استفاده کرد .چون محتوای ژنتیک پرزهای جفتی و جنین یکسان است،امکان تشخیص ناهنجاری های کرومزومی جنین فراهم می شود .

تشخیص سلامت نوزاد پیش از تولد

تشخیص سلامت نوزاد پیش از تولد

منبع : های بی بی (سایت دانستنی های بارداری مریض خونه )

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *