بازدید این صفحه: 523
حاملگی نابجای لوله ای ,حاملگی لوله ای,علائم و نشانه های EP, پاره شدن لوله,حاملگی نابجای بینابینی,حاملگی نابجا گوشه ای,Interstitial,Cornual, سقط خودبخودی

حاملگی نابجای لوله ای

حاملگی نابجای لوله ای

 

حاملگی نابجای لوله ای :

از آنجایی که بیش از ۹۸% موارد حاملگی نابجا در لوله رحمی اتفاق می افتد لذا بطور معمول اصطلاح حاملگی نابجا و حاملگی لوله ای بطور مترادف و به جای یکدیگر بکار برده می شوند و آنچه که در مورد علائم و نشانه های EP ذکر شد تقریباً مربوط به این نوع حاملگی نابجا می باشد. در حدود ۵۰% موارد حاملگی لوله ای قبل از آنکه تشخیص داده و یا پاره شوند بطور خودبخودی تحلیل رفته و جذب نمی شوند.

از میان حاملگی های لوله ای تشخیص داده شده در حدود ۴۰% موارد به صورت پارگی حاد لوله و حدود ۶۰% موارد به صورت پارگی مزمن لوله رحمی تظاهر کرده و مراجعه می کنند و فقط ۲% موارد قبل از پاره شدن تشخیص داده می شوند (البته در سالهای اخیر به دلیل بهبود امکانات تشخیصی درصد بیشتری از بیماری قبل از پاره شدن لوله شناسایی می شود).

حاملگی نابجای بینابینی (Interstitial):

در این حالت جنین در محل اتصال لوله رحمی به تنه رحم جایگزین شده و به همین دلیل به آن حاملگی نابجا گوشه ای (Cornual) نیز گفته می شود. این نوع خطرناک حاملگی نابجا بوده (به دلیل خونریزی شدید) و در حدود ۳% موارد را تشکیل می دهد.

به دلیل موقعیت آناتومیک و بافتی این منطقه پارگی دیواره رحم معمولاً در بین هفته های ۱۰ تا ۱۴ حاملگی اتفاق افتاده و خونریزی واژینال نیز فقط در حدود یک چهارم موارد وجود دارد.

حاملگی نابجای لوله ای

حاملگی نابجای لوله ای

تشخیص های افتراقی

از میان بیمارانی که با سه نشانه کلاسیک درد شکم خونریزی واژینال و به تاخیر افتادن زمان پریود مراجعه می کنند فقط ۱۴% افراد مبتلا به EP بوده و بقیه موارد را پارگی کیست تخمدانی (۵/۲۷%) علل نامشخص (۲۵%) بیماری التهابی لگن (۱۵%) سقط خودبخودی (۵/۵ %) علل غیر مامایی (۹%) و حاملگی داخل رحمی (۴%) را تشکیل خواهد داد. بطور کلی در هر بیماری زنی که در سنی باروری بوده و با درد شکم یا خونریزی واژینال و با تاخیر در پریود مراجعه می کند بایستی به فکر EP بود.

 

حاملگی نابجای لوله ای

حاملگی نابجای لوله ای

 

 

 

منبع : های بی بی(سایت دانستنی های بارداری مریض خونه)

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *