بازدید این صفحه: 1250
از کبد چرب الکلی و غیر الکلی چه می دانید؟ ,روش‌های تشخیص کبد چرب,تصویربرداری,راه‌های درمان کبد چرب,سیروز کبدی,کبد چرب غیرالکلی,علت ابتلا به کبد چرب غیرالکلی

از کبد چرب الکلی و غیر الکلی چه می دانید؟

از کبد چرب الکلی و غیر الکلی چه می دانید؟

 

مجموعه‌ای از عوامل موجب رسوب مزمن چربی در کبد و التهاب و نارسایی مزمن در کبد می‌شوند. کبد چرب به دو گروه اصلی  تقسیم می‌شود؛ ‌کبد چرب الکلی که ناشی از مصرف طولانی مدت الکل است و جنسیت و نژاد در این مساله دخیل است. آسیایی‌ها بیشتر مستعد آسیب ناشی از مصرف الکل و ایجاد کبد چرب الکلی هستند و این بیماری در زنان بیشتر از مردان شایع است.

کبد چرب غیرالکلی به عنوان دومین دسته از کبد چرب محسوب میشود جالب است بدانید این نوع در جامعه ما شیوع بیشتری دارد. عوامل زیادی که بسیاری از آنها جنبه ژنتیکی دارند در بروز این نوع کبد چرب موثرند. مطالعات نشان داده عوامل زمینه ساز دیابت و بیماری‌های قلبی و برخی بیماری‌های متابولیسم با بروز کبد چرب غیرالکلی در رابطه می باشد .

در بین این عوامل دیابت یک علت مهم و شناخته شده در ایجاد کبد چرب می باشد و هر چه طول مدت ابتلا به دیابت طولانی باشد یا درمان آن ناقص انجام شود، احتمال ابتلا به کبد چرب در این افراد بیشتر می باشد و در این افراد، ابتلا به التهاب ناشی از کبد چرب بیشتر از افراد عادی می باشد .

باید بدانید که چاقی به تنهایی می‌تواند زمینه‌ساز کبد چرب باشد و عوامل ژنتیکی در کنار دیگر عوامل در ایجاد کبد چرب غیرالکلی دخیل می باشد . در برخی بیماران، افزایش چربی خون (LDL کلسترول) مشاهده می‌ گردد که در درمان این افراد کم کردن LDL نقش موثری خواهد داشت. بعضی افراد هستند که در آنها بیماری‌های زمینه‌ای منجر به ابتلای آنها به کبد چرب غیرالکلی می‌ گردد مانند اختلال در متابولیسم و بعضی هپاتیت‌های مزمن که امکان دارد همرا با کبد چرب دیده شوند.

از کبد چرب الکلی و غیر الکلی چه می دانید؟

از کبد چرب الکلی و غیر الکلی چه می دانید؟

در بعضی بیماران التهابات می تواند پیش‌رونده بوده و منجر به سیروز کبدی شود. سیروز کبدی معمولا در افرادی که چاقی مفرط دارند دیده می‌ گردد و حتی در برخی موارد عامل سیروز کبدی ناشناخته باقی می‌ماند.

یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش‌های تشخیص کبد چرب، روش تصویربرداری می باشد که می‌تواند به تشخیص کبد چرب در بیماران کمک کند. افزون بر آن انجام آزمایش‌ها برای آنزیم‌های کبدی در تشخیص التهاب ناشی از کبد چرب به ما کمک می‌کند و در موارد کمتر سی تی اسکن یا سایر روش‌های تصویربرداری هم در تشخیص این بیماری استفاده می‌ گردد.

رژیم غذایی صحیح، کاهش وزن و ورزش را اثرگذارترین راه‌های درمان کبد چرب ناشی از بیماری زمینه‌ای می باشد عملا شناخته شده‌ترین روش برای درمان کبد چرب، ورزش همراه با کاهش وزن می باشد و حتی دیده شده در بیمارانی که کاهش وزن نداشته‌اند، ورزش نقش مهمی در بهبود کبد چرب را داشته است. مصرف داروهای کاهنده قند خون در بیماران دیابتی و استفاده از داروهای کاهنده LDL در بیماران مبتلا به کلسترول نیز از راه‌های مفید در کنار ورزش و کاهش وزن برای درمان کبد چرب می باشد .

از کبد چرب الکلی و غیر الکلی چه می دانید؟

از کبد چرب الکلی و غیر الکلی چه می دانید؟

منبع : ایسنا

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *