بازدید این صفحه: 1025
لکه­ سفید روی ناخن چگونه بوجود می ­آید؟ ,پیشگیری ازسفید شدن ناخن,Leukonychia,hypoalbuminemia,راههای پیشگیری و درمان سفید شدن ناخن,لئوکونیچیا,هایپوالبومینمیا

لکه­ سفید روی ناخن چگونه بوجود می ­آید؟

لکه­ سفید روی ناخن چگونه بوجود می ­آید؟

به نقاط و لکه ­های سفید که روی ناخن ­ها ظاهر می­شوند، از نظر پزشکی Leukonychia  (لئوکونیچیا) نامیده می­شوند. این لکه­ها معمولا بی­ضرر بوده و اغلب توسط آسیب­های کوچک ایجاد می­شوند. برخلاف تصور اکثر مردم، لکه های سفید به دلیل کمبود کلسیم و روی یا سایر ویتامین­ها در رژیم غذایی شما نمی­باشد. در بعضی موارد بسیار نادر، این لکه­ ها ناشی از هایپوالبومینمیا (hypoalbuminemia نوعی بیماری مزمن کبدی) می­باشد. هرچند درمان پزشکی خاصی برای این لکه ­ها وجود ندارد، اما راه­ها و مواردی را در پیشگیری از آن­ها و درمان­شان به شما معرفی می­نماییم.

انواع سفیدی ناخن

سفیدی ناخن واقعی: معمول­ترین نوع سفیدی ناخن بوده که در آن تکه­ ها و لکه­ های سفید برروی ناخن ظاهر می­شود. چیدن و جویدن ناخن یکی از متداول ترین علل ابتلا به این نوع سفیدی ناخن در بزرگسالان و کودکان می­باشد. به غیر از این موارد، آسیب دیدگی هوای حبس شده در بین ناخن­ها نیز می­تواند باعث بروز این مشکل شود.

سفیدی تمام ناخن: در این نوع کل ناخن شما سفید می­شود، که دلیل آن می­تواند ناشی از هایپوالبومینمیا (آلبومین پایین) که در نوعی نارسایی کلیه دیده می­شود، یا نارسایی کبدی و یا عدم جذب پروتئین و از دست دادن پروتئین باشد. علاوه بر این می تواند مشکل ژنتیکی و یا عارضه جانبی سولفونامیدز (نوعی آنتی بیوتیک) باشد.

سفیدی ناخن استریاتا: در این حالت روی ناخن نواری به شکل تکی و یا نوارهای سفید و بی­رنگ موازی ایجاد می­شود. این عارضه معمولا ناشی از آسیب فیزیکی و یا اختلال در ساختار ناخن می­باشد. ایجاد این مورد از سفیدی ناخن عموما ناشی از ضربه­زدن به ناخن، بستن در ماشین و یا خانه برروی ناخن و استفاده زیاد از مانیکور می­باشد و یا امکان دارد ناشی از آسیب کفش برروی شصت پا نیز رخ دهد. علاوه بر این موارد، این نوع آسیب دیدگی می­تواند ناشی از مصمومیت با آهن، قلع و یا آرسنیک رخ داده و یا ناشی از سیروز کبدی و یا شیمی درمانی باشد.

لکه­ سفید روی ناخن چگونه بوجود می ­آید؟

لکه­ سفید روی ناخن چگونه بوجود می ­آید؟

راه های پیشگیری و درمان سفید شدن ناخن و آسیب دیدن آن

راه اول – مصرف یک رژیم غذایی سالم

اگر می­خواهید مطمئن شوید ناخن­های شما مرتب و منظم و سالم می­باشند (همچنین پوست و دندان و هرچیز دیگری مرتبط با شما)، پس رژیم غذایی سالم داشته باشید. خوردن سالم ضرری نداشته و می­تواند باعث محکم شدن ناخن­های شما شود، هرچند لزوما لکه ­های سفید را برطرف نمی­کند. خیلی از افراد بر این باورند که این لکه ­ها ناشی از کمبود روی، پروتئین و کلسیم نیست، اما مطمئنا رژیم غذایی سالم و سرشار از مکمل­ های غذایی طبیعی، فواید زیادی برای شما و پوست، مو و ناخن های شما دارد.

 راه دوم – دقت در نگهداری ناخن ها

حدود شش هفته بعد از آسیب دیدن ناخن، ممکن است، لکه ­ی سفید برروی ناخن ظاهر شود. پس یعنی حدود ۱ ماه و نیم پس از اینکه در یک نوشابه را با فشار برروی ناخن باز کرده و یا بر ناخن­تان فشار آورده­اید، لکه ظاهر می­شود. برای پیشگیری از سفید شدن ناخن، از جویدن ناخن­ها، استفاده از آن­ها برای بریدن چیزهای سخت و در کل فشار آوردن برروی آن­ها اجتناب نمایید. ناخن­ها قادر به تحمل فشار زیاد نمی­باشند.

راه سوم – تمیز نگه داشتن ناخن ها

بعضی از دانشمندان بر این باورند که، سفید شدن ناخن­ها ناشی از عفونت می­باشد. از آنجا که نوع عفونت و میکروب عامل آن را مشخص نکرده­اند، در صورت درست بودن این نظریه، به نظر می­رسد تنها راه پیشگیری از آن تمیز نگه داشتن دست­ها و ناخن­ها می­باشد.

راه چهارم – از مانیکورزن (مانیکوریست) خود بخواهید مهربان باشد

بسیاری از افراد سابقه این را دارند که مانیکوریستشان با ناخن­هایشان به گونه­ای رفتار کرده که انگار ناخن این افراد عامل همه مشکلات وی می­باشد. از مانیکوریستتان بخواهید با ملایمت با ناخن­هایتان رفتار کرده و انتقام مشکلاتش را از دیگران بگیرد.

راه پنجم – لاک ناخنتان را عوض نمایید

برخی مواقع ناخن شما با لاک ­ها و سایر وسایلی که برای ناخن­تان استفاده می­نمایید، سازگاری ندارد. به همین منظور با تعویض آنها بهترین محصول برای ناخن­تان را پیدا نمایید.

لکه­ سفید روی ناخن چگونه بوجود می ­آید؟

لکه­ سفید روی ناخن چگونه بوجود می ­آید؟

منبع: ویرلن

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *