بازدید این صفحه: 850
تغذیه در دوران شیردهی

اهمیت تغذیه مادر در دوران شیردهی

اهمیت تغذیه مادر در دوران شیردهی

شما زمانی که پی در پی شیردهی پستانی می کنید، ممکن است خسته شوید و در این هنگام تغذیه شما نیز ممکن است از حالت برنامه سالم غذایی خارج شود. پس به نکات زیر توجه ویژه کنید.

مایعات زیاد بنوشید :

شما برای تولید شیر به مایعات نیاز فراوان دارید. اما به جای آنکه میزان مشخصی برای آن تهیه کنید ، بهتر است مراقب باشید که تشنه نمانید. یه لیوان شیر یا آب یا آب میوه به همراه داشته باشید و طی زمان شیردهی از آن بنوشید. بهتر است هنگام عصر یا آخر شب از لبنیات کم چرب و آب یا آبمیوه استفاده کنید. پزشکان توصیه میکنند که مادران شیرده روزانه تا ۳ لیتر آب بنوشند.

 

در دوران شیردهی رژیم نگیرید :

بدون تردید میخواهید وزن پس از بارداری خود را کاهش دهید، اما این به معنی کاهش کالری های مصرفی تان نیست . زیرا شما برای تولید شیر کافی به انرژی و کالری نیاز دارید. پس فقط می توانید مقداری کمتر از تغذیه ی ماه های آخر بارداری که دکترتان به شما پیشنهاد داده است، مصرف کنید.

 

 

 ویتامین A و روی و آهن را در برنامه غذایی خود بگنجانید :

در برنامه روزانه خود مکمل های روی (zinc) را فراموش نکنید از جمله گوشت، مرغ، غلات با سبوس، هویج، سبزیجات، کره و ماهی. یادتان باشد که هرچه تغذیه شما سالم تر باشد، شیر سالم تری را به کودک خود می رسانید.در صورت کمبود آهن در دوران بارداری، در صورت لزوم تحت نظر پزشک، قرص آهن مصرف کنید.

 حتما غذای سالم مصرف کنید :

شما و نوزادتان به انواع گوناگونی از مواد غذایی مقوی نیازمندید. اگر کلیه موادی که کودک شما نیاز دارد را فراهم آورید، به خودتان نیز کمک کرده اید. زیرا بدن شما پس از زایمان نیازمند این مواد است. لازم نیست شمارش دقیقی بر میزان مصرف خود داشته باشید، بجای اینکار، کافیست تمرکز غذایی خود را روی میوه ها، سیزیجات تازه، لبنیات کم چرب، غلات کامل و گوشت بدون چربی و محصولات دریایی مانند ماهی قرار دهید.زیرا با مصرف این مواد، کلیه نیازهای شما و فرزند دلبندتان تامین میشود. استفاده از روغن کانولا و روغن زیتون و ماهی سالمون که چربی سالم دارند برای شما مفید است. (از چربی های اشباع شده مانند شیر پرچرب ، روغن سرخ کردنی و برخی روغن های حیوانی دوری کنید)

مواد ناسالم و مضر را تا حد امکان از رژیم غذایی خود حذف کنید:

شکلات، قهوه، نسکافه، نوشابه های گازدار و الکلی، قندهای مصنوعی و بدون کالری، مواد پرادویه مانند سوسیس و کالباس و مواد نفاخ برای شما مضر است. همچنین مصرف ادویه را در غذاهای خود محدود کنید. زیرا آنچه میخورید در شیر شما نیز وارد میشود و ممکن است تاثیرات آلرژیک روی کودک شما داشته باشد.

 

موادی که سبب افزایش شیر مادر میشود را بشناسید  :

هندوانه، هویج، کلم، کاهو ، اسفناج، زنجبیل، ماءالشعیر، مغز بادام و فندوق ، رازیانه ، شاه دانه و سیاه دانه، خرما، سیب زمینی، کله پاچه  سیرابی.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

منبع : نی نی کده

 

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *