بازدید این صفحه: 1053
خواص درمانی سبزیجات نوبرانه فصل بهار ,پیشگیری از بیماری قلبی,خواص آنتی باکتریال و ضد قارچی سیر,درمان بیماری‌های التهابی,خواص درمانی پونه,خواص درمانی ریواس

خواص درمانی سبزیجات نوبرانه فصل بهار

خواص درمانی سبزیجات نوبرانه فصل بهار

سبزیجات خاص بهاره، مانند ریواس، سیر، باقالا، مارچوبه، پونه و …. فواید منحصر به فرد و خاصی دارند که در ادامه با هم مرور می‌کنیم.
شرایط آب و هوایی مناسب در فصل بهار، بهترین زمان برای رشد و به بار نشستن سبزی‌ها و میوه‌هایی است که در فصل های دیگر امکان استفاده از آن‌ها وجود ندارد. به همین دلیل در این فصل با طیف وسیعی از میوه‌ها و سبزیجاتی مواجه هستیم که خواص بی‌نظیر و متنوعی دارند. در این مطلب خواص مختصری از سبز‌ي‌جات نوبرانه بهاری را برایتان آورده‌ایم.

ریواس

۱٫ ضد دیابت: ریواس سرشار از ویتامین K است. این ویتامین حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود تا انسولین بتواند اثرات خود را در کاهش قند خون اعمال نماید.
۲٫ ضد فشار خون: ریواس حاوی مقدار کمی سدیم است و چربی اشباع نیز ندارد. به همین دلیل در داروهای گیاهی که برای مبتلایان به چربی خون و فشارخون تجویز می‌شود نام آن دیده می‌شود.

سیر

۱٫ پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی: سیر به علت دارا بودن آلیسین فشار خون را در حد نرمال حفظ می‌کند و با جلوگیری از جذب کلسترول، سبب کاهش سطح کلسترول خون می‌گردد. پس می‌توان آن را به عنوان یک محافظت کننده بی‌نظیر در برابر ایجاد لخته خون و پلاک‌های چربی دانست که از سکته و بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند.
۲٫ دارای خواص آنتی باکتریال و ضد قارچی: سیر می‌تواند در زمان حمله باکتری‌ها به بدن، سیستم ایمنی را تقویت کند.

خواص درمانی سبزیجات نوبرانه فصل بهار

خواص درمانی سبزیجات نوبرانه فصل بهار

باقلا

۱٫ ضدپارکینسون: باقالا دارای لوودوپا است. که پیش ساز انتقال دهنده‌های عصبی دوپامین، اپی نفرین و نوراپی نفرین در مغز است.
دوپامین با حرکات آرام اندام‌ها در بدن در مرتبط می باشد و کمبود آن باعث لرزش می‌شود. در نتیجه مصرف منظم آن باعث پیشگیری از ابتلا به پارکینسون می‌گردد.
۲٫ کاهش فشار خون: باقلا یا باقالا منبع خوبی از تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پریدوکسین، آهن، مس، منگنز، کلسیم، منیزیم و پتاسیم است و به همین دلیل سبب کاهش فشار خون می شود.
۳٫ ضد سرطان کولون: باقالا سرشار از فیبر می باشد و با عوامل سرطان زا در کولون متصل می‌شود و مانع از تماس سلول‌های کولونی با عوامل سرطان‌زا می‌گردد.

مارچوبه

۱٫ درمان بیماری‌های التهابی: مارچوبه سرشار از ساپونین A، سارساساپوژنین، پروتودیوسین، دیوسژنین، و فلاونوئیدهای کورستین، روتین، کامفرول، ایزورامنتین می باشد. این مواد شیمیایی از فرآیندهای التهابی در بیماری‌های خود ایمنی جلوگیری می‌کنند.
۲٫ تقویت پروبیوتیک‌ها: مارچوبه از جمله گیاهان سرشار از پربیوتیک‌هایی چون اینولین است که رشد باکتری‌های پروبیوتیک را تقویت و باعث کاهش بیماری‌های روده‌ای و سرطان در روده بزرگ می‌شود.

نعنا

۱٫ بهبود فعالیت گوارشی: این گیاه معطر باعث تسکین اسهال، اسپاسم عضلانی و سوء هاضمه می‌شود.
۲٫ درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا: نعنا به دلیل اثرات آنتی باکتریال بر روی باکتری‌ها و ویروس‌ها برای بهبود سرماخوردگی مؤثر است.
۳٫ محافظت در برابر سرطان: به دلیل اینکه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها می‌باشد در برابر سرطان‌ها بویژه سرطان ریه، کولون و پوست اثر محافظتی دارد.

پونه

۱٫ استحکام استخوان ها: پونه کوهی منبع خوبی از ویتامین K، ویتامین E، منیزیم، منگنز، آهن و کلسیم است و برای رشد استخوانی مناسب می باشند و چگالی استخوان را حفظ می کند.
۲٫ گیاهی آنتی‌باکتریال: مواد شیمیایی فعال موجود در پونه کوهی رشد باکتری‌هایی چون سودموموناس آیروژنز و استافیلوکوکوس اورئوس را متوقف می‌کند.

خواص درمانی سبزیجات نوبرانه فصل بهار

خواص درمانی سبزیجات نوبرانه فصل بهار

منبع: بیتوته

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *