بازدید این صفحه: 721
چند قدم دیگر تا توقف بیماری ام اس ,پیشگیری ودرمان ام اس,علت ابتلا به ام اس,بیماری Multiple Sclerosis,اِسکلروزِ چندگانه,درمان بیماری‌های خود ایمنی,داروی T20K

چند قدم دیگر تا توقف بیماری ام اس

چند قدم دیگر تا توقف بیماری ام اس

 

یک گروه بین المللی به نوعی داروی گیاهی جدید دست یافته که می‌تواند پیشرفت بیماری ام اس را متوقف نماید. دکتر کریستین گروبر گفته است که این کشف می‌تواند گامی به سوی پیشگیری و درمان ام اس و سایر بیماری‌های خود ایمنی باشد.

دکتر گروبر محقق دانشگاه کوینزلند در این باره می‌گوید: “این یک کشف بسیار هیجان انگیز است، زیرا کیفیت بسیار بالاتری در زندگی مبتلایان به این بیماری ناتوان کننده ایجاد می‌کند.” برخلاف بعضی از درمان‌های کنونی ام اس که نیازمند انجام تزریق‌های مکرر می­باشند، این داروی جدید به شکل خوراکی مصرف می‌شود.

ام اس یک بیماری مزمن غیر قابل درمان است و ویژگی آن حملاتی است که موجب زوال تدریجی سلامت بیمار می‌شوند. حدود دو و نیم میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا هستند.

به گفته دکتر گروبر، داروی جدید که T20K نام دارد از یک گیاه دارویی سنتی به نام Oldenlandia affinis استخراج شده است. آزمایش این دارو در مدل حیوانی موفقیت آمیز بوده و حق امتیاز آن در چندین کشور به ثبت رسیده است.

چند قدم دیگر تا توقف بیماری ام اس

چند قدم دیگر تا توقف بیماری ام اس

 دکتر گروبر می­گوید مرحله اول مطالعات بالینی این دارو احتمالا سال ۲۰۱۸ آغاز می‌شود. امتیاز این دارو به شرکت Cyxone واگذار شده است. این شرکت سال گذشته با هدف کشف درمان بیماری‌های خود ایمنی تاسیس شد.

نخستین کاری که شرکت Cyxone قصد انجام آن را دارد تولید دارو به صورتی است که مصرف خوراکی آن بی خطر و مؤثر باشد تا برای انجام تحقیقات پیش بالینی مورد استفاده قرار گیرد.

ویژگی درمانی این دارو به موجب وجود انواعی از پپتیدهای دارویی در گیاه است که سایکلوتاید نامیده می‌شوند.  سایکلوتایدها در تعداد زیادی از گیاهان معمولی وجود دارند و به صورت بالقوه توانایی بالایی در درمان بیماری‌های خود ایمنی از خود نشان می‌دهند.

سایکلوتایدهای موجود در داروی T20K دارای پایداری و خواص شیمیایی فوق العاده‌ای می­باشند و بنابراین تمامی ویژگی‌های مورد نیاز برای یک داروی خوراکی را دارا می‌باشند.

گروه بین المللی تحقیقات اثبات کرده است که داروی T20K پیشرفت علایم بالینی بیماری ام اس را در مدل حیوانی متوقف می‌کند.

دکتر گروبر از محققان دانشکده علوم پزشکی دانشگاه کوینزلند و همکار بین المللی مرکز فیزیولوژی و داروشناسی دانشگاه پزشکی وین است.

اِسکلروزِ چندگانه (Multiple Sclerosis) که با نام اختصاری اِم‌اِس یا  MS نیز شناخته می‌شود، یک بیماری التهابی است که در آن غلاف‌های میلین سلول‌های عصبی در مغز و نخاع آسیب می‌بینند. این آسیب دیدگی در توانایی بخش‌هایی از سیستم عصبی که مسئول ارتباط هستند اختلال ایجاد می‌کند و باعث به وجود آمدن علائم و نشانه‌های زیادی، مشکلات جسمی شود.

ام‌اس به چند صورت ظاهر می‌شود و علائم جدید آن یا به صورت عود مرحله‌ای (به شکل برگشتی) یا در طول زمان (به شکل متناوب) اتفاق می‌افتد. ممکن است در بین عود نشانه بیماری به کلی از بین برود؛ با این وجود مشکلات عصبی دائمی مخصوصاً با پیشرفت بیماری در مراحل بعدی به طور مداوم اتفاق می‌افتد.

اگرچه علت بیماری مشخص نیست اما مکانیزم اصلی آن آسیب زدن توسط سیستم ایمنی بدن و یا اختلال در سلول‌های تولید کننده میلین می‌باشد. دلایل ارائه شده در مورد این مکانیزم‌ها شامل عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی مانند عفونت می‌باشد.

چند قدم دیگر تا توقف بیماری ام اس

چند قدم دیگر تا توقف بیماری ام اس

منبع: مجله علمی ایران

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *