بازدید این صفحه: 902
علت چرک کردن گوش و راه پیشگیری از آن ,ابتلا به اوتیت میانی در کودکان,پارگی پرده گوش,درمان عفونت گوش,نحوه صحیح تمیز کردن گوش,پیشگیری از ابتلا به عفونت گوش

علت چرک کردن گوش و راه پیشگیری از آن

علت چرک کردن گوش و راه پیشگیری از آن

 

دلیل اصلی شیوع بیشتر اوتیت میانی در خردسالی، نبودن آنتی‌بادی‌های عوامل بیماری‌زا مثل ویروس‌ها و باکتری‌ها در بدن است.
دکتر مهدی خواجوی، متخصص گوش و حلق و بینی با بیان این مطلب می‌افزاید: به علت این که عفونت گوش میانی از بینی و گلو از راه لوله استاش منتقل می‌شود و این لوله در کودکان کوتاه‌تر و افقی‌تر و تنگ‌تر است و از سوی دیگر وجود لوزه سوم در ناحیه پشت بینی و بالای گلو اختلال ایجاد می‌کند، اوتیت میانی در کودکان کوچک‌تر شایع‌تر می باشد.

رئیس انجمن علمی گوش و حلق و بینی ایران اظهار کرد: در ابتلا به این بیماری عوامل مختلفی مانند ژنتیک، ارث، جنسیت، نژاد، تغذیه با شیر مادر، تغذیه و بهداشت، وضع اقتصادی و اجتماعی محل زندگی، و نیز استعمال دخانیات والدین موثر است‌. البته تاثیر هوای سرد و تراکم افراد در فضاهای محدود مثل مهد‌کودک و مدارس را در ابتلا به این بیماری نباید نادیده گرفت.

دکتر خواجوی تاکید می‌کند: کودکانی که زمینه ارثی اختلال سیستم دفاعی و اختلالات آناتومیک مثل شکاف و نارسایی کام دارند و یا به جای شیر مادر با شیر گاو تغذیه می‌شوند نیز در معرض عفونت گوش میانی قرار دارند .

علل مختلف گوش درد

هر گوش دردی را نمی‌توان نشانه عفونت گوش دانست. دکتر رزم‌پا در این باره توضیح می‌دهد: بعضی مواقع دردی که در گوش وجود دارد ممکن است در اثر سینه درد، گلو درد، مشکلات دندانی یا لوزه باشد. اما در کودکی که گوش درد داشته باشد، اگر حال عمومی‌اش خوب باشد، احتمال عفونت در گوش، کم است.

این فلوشیپ جراحی سر و گردن باهشدار نسبت به پارگی پرده گوش درصورت بی‌توجهی به درمان عفونت می‌گوید: زمانی که جرم متراکم درون گوش خیس شود، کودک در گوش خود احساس درد شدید می‌کند و هر چه حجم مایع تجمع یافته در گوش میانی بیشتر شود، فشار فضای گوش میانی بالا می‌رود که با مراجعه نکردن به پزشک موجب پارگی پرده گوش می‌شود. حتی پس از برطرف شدن عفونت گوش ممکن است ترشحات مخاطی، پشت پرده صماخ باقی بمانند و برای مدتی به کاهش شنوایی در کودک منجر شود.

علت چرک کردن گوش و راه پیشگیری از آن

علت چرک کردن گوش و راه پیشگیری از آن

علائم اولیه و عوارض پرخطر

بر اساس گفته های دکتر خواجوی، علائم بیماری شامل تب، گوش درد، بیقراری و کاهش شنوایی است که اغلب به دنبال عفونت تنفسی فوقانی مثل سرما‌خوردگی ایجاد می‌شود. در صورت درمان نشدن این بیماری، خطر پاره شدن پرده گوش میانی و ترشح چرک خون‌آلود و البته کاهش علائم عفونی مثل تب و درد وجود دارد.

رئیس انجمن علمی گوش و حلق و بینی ایران با تاکید بر عوارض خطرناک اوتیت میانی می‌گوید: انتشار عفونت به ساختمان‌های مجاور مثل گوش داخلی، لخته عفونی سینوس‌های وریدی داخل جمجمه، آبسه مغزی، آبسه پشت گوش، آبسه گردن، مننژیت، عفونت خون و استخوان گیجگاهی از این دست عوارض به شمار می‌رود .

درمان و پیشگیری

دکتر خواجوی در خصوص درمان عفونت گوش می‌گوید: نخستین اقدام برای این منظور، گرم نگه داشتن کودک، خوراندن مایعات به بیمار، تب­بر در صورت تب بالا و در صورت علائم سرما خوردگی مثل آبریزش و گرفتگی بینی، شربت سرماخوردگی کودکان و مراجعه به پزشک در اولین فرصت است.

به یاد داشته باشید کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند از قدرت ایمنی بالاتری برخوردار می باشند و کمتر در معرض عفونت گوش میانی قرار می‌گیرد‌. علاوه بر این استفاده از هر نوع شیء نوک تیز و آلوده برای تمیز کردن گوش، رعایت نکات بهداشتی، پوشش مناسب در فصول سرد، کمتر در معرض باد قرار گرفتن و همچنین شنا نکردن در آب آلوده می‌تواند از عفونت میانی و خارجی گوش تا حد زیادی جلوگیری کند.

علت چرک کردن گوش و راه پیشگیری از آن

علت چرک کردن گوش و راه پیشگیری از آن

منبع: سلامت نیوز

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *