بازدید این صفحه: 3290
علائم سرطان پستان

علایم سرطان و خودآزمایی پستان

علایم سرطان و خودآزمایی پستان

به گفته دکتر آسیه الفت بخش، جراح و مدیر گروه پژوهشی بیماری‌های پستان پژوهشکده سرطان پستان، وجود انواع توده، بروز درد،ترشح از نوک سینه و علایم پوستی از عمده علامت‌های بیماری‌های پستان هستند که درصورت بروز هر یک از این موارد، بیمار باید به پزشک مراجعه کند.

وجود درد اصلی ترین عامل مراجعه به پزشک است و در اکثر موارد نه تنها نشانه‌ای از یک بیماری بدخیم نمی باشد بلکه یک مورد طبیعی است که خود به خود و یا با مصرف دارو بهبود می یابد و تنها در ۷ تا ۱۰ درصد موارد وجود درد نشانه ای از علائم سرطان است که برای کسب اطمینان باید به پزشک مراجعه شود.

روش های خودآزمایی پستان

سرطان پستان از شایع‌ترین سرطان‌ها و پنجمین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در بین زنان ایرانی است. از همین رو در این مطلب قصد داریم شما را با روش خود آزمایی پستان آشنا کنیم. این خودآزمایی شامل دو مرحله است که در ادامه این مراحل را بررسی می کنیم.

علائم سرطان پستان

علایم سرطان و خودآزمایی پستان

نگاه کردن

در مقابل آیینه بایستید و مراحل زیر را انجام دهید:
الف- دستها را در دو طرف بدن به حالت آویزان قرار دهید و پستانها را از نظر تغییرات غیر طبیعی بررسی کنید.

ب- دستها را در دوطرف سر بصورت صاف بالا ببرید و به پستانها خصوصاً از نظر فرو رفتگی پوست و توکشیدگی نوک پستان ها و سایر علائم غیرطبیعی نگاه کنید.

ج- دستها را به روی کمر فشار داده و شانه ها را به عقب بکشید و در این حالت پستانهای خود رامانند حالتهای قبل بدقت بررسی کنید.

د- خم شوید و دستها را به صورت آویزان در دو طرف تنه قرار دهید و در آیینه ، بدقت به ظاهر پستانها نگاه کنید.

در هر یک از این ۵ حالت گفته شده، پستانها را هم از روبه رو و هم از کنار نگاه کنید و آنها را از نظر علائم سرطان پستان، بررسی نمایید.

لمس کردن پستان

برای معاینه از نرمه انگشتان (بند آخر انگشت) استفاده کنید. هیچگاه بافت پستان را بین انگشت شست و سایر انگشتان فشار ندهید. زیرا ممکن است اشتباهاً احساس کنید که یک توده را لمس کرده اید.

از انتهای بالایی پستان (حدود استخوان ترقوه) تا پایین پستان (لبه پایینی دنده ها) و از جناغ سینه تا تمام زیر بغل باید معاینه شود. برای این کار می توانید از اطراف پستان به طرف نوک پستان در دایره های فرضی هم جهت با عقربه های ساعت، لمس را انجام دهید.

صورت لمس توده در پستان و یا سفت شدن بافت قسمتی از پستان به پزشک مراجعه نمایید.

پس از لمس هر پستان، لمس زیر بغل همان طرف را انجام دهید. در انتهای معاینه، پستانها را در جهات مختلف مانند حالت دوشیدن فشار مختصری دهید و به ترشحات نوک پستان توجه کنید.

لمس پستانها را می‌توان در زیر دوش هنگام حمام کردن انجام داد. در این حالت که پستان و انگشتان خیس و لغزنده هستند، ممکن است توده ها بهتر لمس شوند.

علائم سرطان پستان

علایم سرطان و خودآزمایی پستان

منبع: پژوهشکده سرطان پستان

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *