بازدید این صفحه: 1453
جراحی حفظ پستان

عمل جراحی حفظ پستان در سرطان پستان پارت۲

عمل جراحی حفظ پستان در سرطان پستان پارت۲

.

.

.

عمل جراحی حفظ پستان در سرطان پستان پارت۱

.

.

.

ادامه پارت اول

۲-پیگیری دقیق: بیمار باید پس از عمل جراحی هر ۳ تا ۶ ماه به مدت ۵ سال، توسط پزشک جراح تحت نظر باشد تا اگر سلولی از نسوج پستان تمایل به سرطانی شدن پیدا کرد سریعا شناخته شده و درمان شود.

باید گفت که احتمال عود بیماری در بقیه نقاط بدن مانند کبد ، ریه ، استخوان و مغز، با حفظ پستان افزایش نمی یابد اما احتمال عود در محل عمل یا اطراف آن در ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد وجود دارد.

این احتمال در صورت برداشتن سینه نیز در حد ۵ درصد وجود دارد اما همان طور که گفته شد درهردو روش این احتمال کم بوده و با پیگیری بیمار قابل جبران است لذا بیمار با درنظر گرفتن پیگیری دقیق می تواند این روش را انتخاب کند.

در خصوص نتیجه عمل جراحی از نظر زیبائی خوشبختانه در اغلب مواقع نتیجه رضایت بخش می باشد و با استفاده از روش های اونکوپلاستی یا همان تلفیق روش های جراحی پلاستیک با عمل جراحی حفظ پستان می توان ظاهر خوبی به بیمار بخشید حتی در بعضی موارد مخصوصا در بیمارانی که پستان حجیم و بزرگ یا افتاده دارند نتیجه عمل از سینه قبلی بیمار نیز بهتر می باشد و موجب بهتر شدن روحیه بیمار نیز می شود.

در بعضی بیماران به خصوص در آن دسته که حجم سینه ها کم است ممکن است تصحیح بعدی نیاز باشد که تزریق چربی یکی از روش های تصحیح است.

۳- سؤالی که برای بیماران ممکن است مطرح شود این است که آیا نگه داشتن پستان در بیماران مبتلا به سرطان پستان احتمال عود بیماری را به همراه ندارد و آیا برای ادامه زندگی آنها خطرناک نیست؟

جراحی حفظ پستان

عمل جراحی حفظ پستان در سرطان پستان پارت۲

همانگونه که در ابتدای صحبت گفتیم در بیمارانی که با در نظر گرفتن شرایط مناسب این عمل جراحی انتخاب می شود احتمال عود در محل جراحی ( نسج باقی مانده پستان) حدود ۱۰ تا ۱۵درصد است و تحقیقات زیادی نشان داده که این عود زندگی بیمار را به خطر نمی اندازد چون بیمار تحت نظر می باشد و در صورت عود سریعا عمل شده و نسج مبتلا برداشته می شود و بسیاری از بیماران حاضرند برای حفظ سینه خود این مقدار از ریسک را بپذیرند و از ماستکتومی ( برداشتن پستان به طورکامل ) معاف شوند.

این نکته را نیز باید در نظر داشت که پزشک جراح باید هنگام برنامه ریزی برای عمل جراحی تمامی این موارد را با بیمار در میان بگذارد تا بیمار با چشم باز و با آگاهی کامل از شرایط درمان و پیگیری های لازم نوع درمان خودرا انتخاب کند.

برای مثال ممکن است بیماری به دلیل اینکه امکان پیگیری مداوم را ندارد یا از نظر روحی توانائی قبول ریسک حتی به میزان پائین را ندارد، برداشتن پستان به طور کامل را انتخاب کند حتی اگر پزشک معالج، او را واجد شرایط نگهداشتن پستان بداند.

۴- آخرین نکته اینکه نگه داشتن پستان نیاز بیمار برای شیمی درمانی را افزایش نمی دهد . به عبارت دیگر انجام شیمی درمانی پس از عمل جراحی بستگی به نوع و مرحله تومور دارد و نوع عمل جراحی انجام شده (نگه داشتن یا برداشتن پستان) تأثیری در این تصمیم گیری نخواهد داشت.

با توجه به نکاتی که در بالا ذکر شد می بینیم که خانم ها نباید از ترس از دست دادن پستان خود از مراجعه به پزشک خود داری کنند زیرا در صورت تشخیص سریع و درمان به موقع میتوان عمل جراحی حفظ پستان را انجام داد و تأخیر در درمان این شانس را از بیمار می گیرد.

به امید روزی که بانوان عزیز کشورمان با آگاهی کامل به جنگ با سرطان پستان بروند و این بیماری شایع و خطرناک را شکست بدهند.

جراحی حفظ پستان

عمل جراحی حفظ پستان در سرطان پستان پارت۲

منبع: پژوهشکده سرطان پستان

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *