بازدید این صفحه: 2479
عمل جراحی پستان

عمل جراحی حفظ پستان در سرطان پستان پارت۱

عمل جراحی حفظ پستان در سرطان پستان پارت۱

به گفته دکتر نسرین السادات علوی، متخصص جراحی عمومی، سرطان پستان از سال ها قبل شایع ترین سرطان بانوان بوده و به همین دلیل یکی از شناخته شده ترین سرطان ها می باشد و از بیماریهایی است که مطالعه و تحقیق فراوانی در مورد آن توسط دانشمندان و محققان صورت می پذیرد. لذا درمان این بیماری در طی سالها دستخوش تغییرات اساسی شده است.

در طی سالها محققین تلاش خود راعلاوه بر افزایش تأثیر درمان بر کاهش عوارض ناشی از درمان معطوف کرده اند . سال ها قبل تنها عمل جراحی که برای درمان سرطان پستان انجام می شد برداشتن کامل پستان و به عبارتی قطع کامل عضو بود .اما از چند دهه قبل این سؤال برای جراحان پیش آمد که آیامی توان بدون برداشتن پستان ، این سرطان را درمان کرد؟

اولین اقدام ها برای حفظ پستان در درمان سرطان این عضو با شک و تردید صورت پذیرفت اما بعد از آنکه این عمل برای تعدادی از بیماران انجام شد و پیگیری طولانی مدت آنها مؤثر بودن این درمان را اثبات کرد، این روش کم کم به روشی استاندارد برای درمان این سرطان تبدیل شد .

عمل جراحی پستان

عمل جراحی حفظ پستان در سرطان پستان پارت۱

هم اکنون عمل جراحی حفظ پستان به عنوان روش جراحی پذیرفته شده در درمان سرطان پستان شناخته می شود و اگر تومور سرطانی در پستان پخش نشده باشد و اندازه آن خیلی بزرگ نباشد می توان پستان را حفظ کرد یا به عبارتی فقط تومور و حاشیه ای از نسوج اطراف آن را برداشت و بقیه پستان را نگه داشت. برای انتخاب این روش شرایطی وجود دارد که عبارتند از:

۱- برای جلوگیری از عود تومور در بخش های دیگر پستان باید اشعه درمانی انجام گیرد یعنی استعداد سرطانی شدن رادر نسوج باقی مانده با استفاده از اشعه ایکس از بین ببریم. این کار عوارض زیادی دارد و به خوبی توسط بیماران تحمل می شود .

اشعه درمانی یا رادیوتراپی پس از حفظ سینه در حدود ۳۰جلسه است که در۳۰ روز متوالی انجام شده و درهر جلسه در حدود ۲۰ دقیقه اشعه با دوز استاندارد به ناحیه سینه و در صوت لزوم به غدد لنفاوی تابانده می شود. دستگاه های جدید رادیوتراپی که خوشبختانه در کشور ما نیز موجود می باشد دارای امکانات خوبی هستند که عوارض رادیوتراپی را به حداقل می رسانند.

عمل جراحی پستان

عمل جراحی حفظ پستان در سرطان پستان پارت۱

منبع: پژوهشکده سرطان پستان

فروش طرح گلدوزی
  1. پینگ: عمل جراحی حفظ پستان در سرطان پستان پارت2 - مریض خونهمریض خونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *