بازدید این صفحه: 1350
عوارض سم بوتاکس

کاربردهای درمانی سم بوتاکس

کاربردهای درمانی سم بوتاکس

به گفته دکتر علی واشقانی فراهانی مسئول اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو، فرآورده بوتولینیوم توکسین تیپ A یا همان بوتاکس، یک سم بسیار خطرناک است که حدود ۲ کیلوگرم آن برای کشتن تمام ساکنین زمین کفایت می کند.

دکتر واشقانی فراهانی همچنین افزود: این سم همان ماده کشنده ای است که در غذاهای بسته بندی مانند کنسروهای تاریخ گذشته و مسموم وجود دارد.

وی عنوان کرد: برای این فرآورده دارویی امروزه کاربردهای درمانی متنوعی در سطح دنیا وجود دارد. بعضی از کاربرهای درمانی آن توسط مراجع علمی و معتبر مورد تایید قرار گرفته و برخی دیگر هنوز تحت بررسی بیشتر قرار دارند.

عوارض سم بوتاکس

کاربردهای درمانی سم بوتاکس

مسئول اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو تصریح کرد: از مهمترین موارد درمانی که در حال حاضر مورد تایید قرار گرفته اند شامل انواعی از بی اختیاری های ادراری، پلک زدن غیر ارادی یا بسته شدن غیر ارادی پلک ها (Blepharospasm)، انقباض غیر ارادی گردن (Cervical dystonia)، مواردی از فلج های مغزی، برخی مشکلات عضلانی بعد از سکته و بسیاری موارد دیگر که امروزه به صورت روزمره مورد استفاده قرار می گیرند.

واشقانی فراهانی همچنین گفت: یکی از موارد مصرف شایع این محصولات در از بین بردن چین و چروک های پوستی با مقاصد زیبایی است که می توان ادعا کرد شایع ترین مورد استفاده در کشور ما محسوب می شود. همچنین این محصول با فلج موقتی عضلات می تواند چین و چروک های صورت را از بین ببرد.

وی تاکید کرد: دو نکته بسیار مهم در خصوص استفاده از این فرآورده وجود دارد. نکته اول اینکه لازم است حتما این داروها توسط متخصصان مربوطه تجویز و تزریق شود و در هیچ یک از موارد مصرف تائید شده افراد غیرمتخصص مجاز به تجویز و مصرف نیستند و نکته دوم اینکه دارو از مجاری مجاز و قانونی تهیه شود.

عوارض سم بوتاکس

کاربردهای درمانی سم بوتاکس

مسئول اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو گفت: با توجه به اینکه این دارو جزء داروهای بیولوژیک به حساب می آید و داروهای بیولوژیک با روش های بسیار دقیق و پیچیده تولید و کنترل کیفی می شود، لازم است محصولاتی مورد استفاده قرار گیرند که تولیدکننده امکانات، تجهیزات و دانش فنی مناسب و مورد نیاز برای تولید را دارا باشد. از سویی داروهای بیولوژیک دارای ساختار بسیار حساس به شرایط محیطی به ویژه شرایط دمایی است.

واشقانی فراهانی اظهار کرد: بنابراین نگهداری و حمل و نقل آنها حتما باید در شرایط کنترل شده دقیق صورت پذیرد. شوک های حرارتی مانند گرم شدن بیش از حد و یا انجماد ممکن است موجب تغییرات ناخواسته ای در ساختار این داروها بوجود آورند. اکثر این محصولات تولید شده این گروه دارویی لازم است در شرایط زنجیره جمل و نقل و نگهداری شوند.

وی گفت: اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو مسئول بررسی شرایط تولید این داروها در کشور است و تاکنون محصولات ۳ تولید کننده این دارو در کشور به ثبت رسیده است که یکی از این تولید کنندگان ایرانی است و این ۳ تولیدکننده مجاز به ورود دارو به بازار دارویی کشور هستند.

منبع: خبرگزاری مهر

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *