بازدید این صفحه: 584
نکات مهم سلامت پوست در دوران بارداری

نکات مهم سلامت پوست در دوران بارداری

نکات مهم سلامت پوست در دوران بارداری

در طی سال های اخیر از طریق رسانه های مختلف، اغلب مادران از اتفاقات دوران بارداری نسبت به گذشته آگاه تر شده اند، اکثر خانم های باردار در خصوص خوراکی هایی که در این دوران باید استفاده کنند و اینکه از کدام خوراکی ها پرهیز کنند، می دانند. آن ها همچنین می دانند که چه فعالیت هایی برای شان مفید است و باید از چه فعالیت هایی صرف نظر کنند. اما شاید بیشتر خانم های باردار تا به حال با خود فکر نکرده باشند که استفاده از محصولات مراقبت از پوست در بارداری، به دلیل اینکه محصولات موضعی می توانند وارد لایه های زیری شده و در نهایت جذب خون شوند، بایدها و  نبایدهایی هم دارد.

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که با تغییرات پوستی دوران بارداری چه باید کنیم؟ اگر اطلاعی از باید ها و نبایدهای مراقبت پوستی در دوران بارداری ندارید به مطالب زیر توجه فرمایید.

نکات مهم سلامت پوست در دوران بارداری

نکات مهم سلامت پوست در دوران بارداری

مراقبت از پوست در دوران بارداری نیز اصولی دارد، در صورتی که این اصول رعایت نشود امکان دارد به سلامت مادر یا جنین آسیب برساند. ایجاد جوش های ریز قرمزرنگ در ناحیه زیر شکم، پستان ها، بازوها، باسن یا ران های یک خانم باردار از رایج ترین تغییرات پوستی در ۳ ماهه سوم بارداری می باشد. ممکن است این جوش های ریز کمی خارش داشته باشند و خانم باردار را کمی ناراحت کنند اما چند روز پس از زایمان به راحتی و بدون استفاده از هیچ نوع دارو و پمادی، خودبه خود از بین خواهند رفت.

در دوران بارداری تغییرات هورمونی منجر به افزایش رنگ بعضی از رنگدانه های پوستی می شوند. این افزایش رنگ رنگدانه ها چیزی جز تیره و لک شدن برخی از قسمت های پوست صورت و حتی گردن خانم های باردار را در پی نخواهد داشت. استفاده از کرم های ضدآفتاب رنگی می تواند یک راه فیزیکی ساده و مطمئن برای پوشاندن این لک ها باشد.
اغلب خانم های باردار، بدترین و شدیدترین آکنه های پوستی را در ۳ ماهه اول بارداری تجربه می کنند. بهترین و ایمن ترین راه درمان چنین آکنه هایی، استفاده از محصولات ضدآکنه حاوی اسیدگلیکولیک، اسیدآلفاهیدروکسی، روغن فندق یا اریترومایسین موضعی است.

معمولا داروهای درمان آکنه دارای ترکیب هایی هستند که می توانند به سلامت جنین آسیب برسانند. به همین دلیل مصرف چنین داروهایی برای خانم های باردار یا حتی اشخاصی که قصد باردار شدن دارند، ممنوع است.

تغییرات هورمونی در طول دوران بارداری می تواند باعث تحریک رشد موهای زائد در صورت، سینه و پشت بدن خانم ها شود. البته در این مورد جای نگرانی وجود ندارد زیرا معمولا موهای زائدی که در دوران بارداری به وجود می آیند و رشد می کنند، حداکثر تا ۶ ماه پس از تولد نوزاد از بین می روند.

متاسفانه بعضی از خانم های باردار برای مرطوب نگه داشتن پوست خود، از کرم های مرطوب کننده استفاده می کنند در حالی که این کار تنها باعث مرطوب شدن خارجی ترین لایه پوست می شود، از همین رو اثر آنها بعد از مدت کوتاهی از بین می رود. نوشیدن آب کافی و فراوان در دوران بارداری باعث انتقال رطوبت از سطوح زیرین پوست به لایه های بیرونی آن می شود و این امر می تواند به حفظ همیشگی رطوبت پوست صورت و بدن و پیشگیری از خشکی پوست کمک کند.

نکات مهم سلامت پوست در دوران بارداری

نکات مهم سلامت پوست در دوران بارداری

در طول دوران بارداری بهتر است از مصرف پمادهای ضدخارش برای التیام خارش پوست بخش هایی از بدن که دچار خشکی و خارش شده اند، خودداری کرد. بیشتر این پمادها حاوی ماده شیمیایی کورتیزون و هیدروکورتیزون هستند و تماس با این مواد برای خانم ها می تواند مشکل ساز شود. در این دوران برای چرب کردن پوست خشک و ملتهب می توان از روغن زیتون یا روغن نارگیل بدون بو و وازلین استفاده کرد.

تنها کرم هایی که می توانید بدون دغدغه در دوران بارداری استفاده کنید، کرم ضدآفتاب با SPF 15یا حتی بیشتر و کرم مرطوب کننده می باشند.

ترک پوست بدن به ویژه در قسمت های شکم، ران و باسن در ماه های ششم و هفتم بارداری دربیش از ۹۰ درصد خانم ها ایجاد می شود. همزمان با رشد جنین، کشیده شدن پوست و افزایش وزن، ترک خوردن پوست هم آغاز می شود. ترک پوست در خانم هایی که وزنشان بیش از اندازه در دوران بارداری بالا می رود یا چندقلوزایی دارند، بیشتر و مشخص تر از دیگران است. ورزش منظم و مناسب، استفاده از کرم های مرطوب کننده و لوسیون های حاوی اسیدآلفاهیدروکسی می تواند به پیشگیری یا کاهش میزان ترک های پوستی در دوران بارداری کمک کند. بهتر است برای اثربخشی بیشتر، استفاده از کرم و لوسیون را از ماه سوم بارداری شروع کنید.

منبع: صدف نیوز

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *