بازدید این صفحه: 477
مضرات آنتی بیوتیک

۳۰ درصد از آنتی بیوتیك های تجویزی غیرضروری می باشد

۳۰ درصد از آنتی بیوتیك های تجویزی غیرضروری می باشد

براساس نتایج پژوهش های جدید، با وجود هشدارها و اطلاع رسانی در خصوص مقاومت به آنتی بیوتیك، هنوز هم ۳۰ درصد آنتی بیوتیك های خوراكی تجویز شده غیر ضروری می باشند.

مقاوت در برابر آنتی بیوتیك به یك معضل و نگرانی جهانی تبدیل شده است. آنتی بیوتیك یك منبع با ارزش دارویی می باشد كه برای درمان عفونت های باكتریایی مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده از آن تنها با تجویز پزشك و در یك دوره درمانی كامل موثر است. استفاده مكرر و نابجا از آنتی بیوتیك، یكی از مهمترین دلایل افزایش باكتری های مقاوم به دارو هستند.

براساس گزارش ساینس، نتایج پژوهش های جدید نشان می دهد با وجود اطلاع رسانی در این زمینه، هنوز هم در ۳۰ درصد موارد، تجویز نابجای آنتی بیوتیك دیده می شود؛ به این صورت كه دوز دارو یا تجویز آن کاملا اشتباه است. باید درنظر داشت كه آنتی بیوتیك فقط قادر به درمان عفونت های باكتریایی است و به هیچ عنوان در برابر عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی، گلودرد و آنفلوآنزا موثر نمی باشد.

مضرات آنتی بیوتیک

30 درصد از آنتی بیوتیك های تجویزی غیرضروری می باشد

دوره درمان آنتی بیوتیك نیز حائز اهمیت است؛ چون دوره های كوتاه یا طولانی، اثر بخشی لازم را ندارند.
مقاومت در برابر درمان های ضد میكروبی از این جهت اهمیت دارد كه در سال ۲۰۱۲ میلادی، سازمان جهانی بهداشت گزارشی را در خصوص افزایش مقاومت به داروهای ایدز ارایه كرد. این گزارش پیام آور این مطالب بود كه كنترل این بیماری مهلك با داروهای رایج، اثربخشی كمتری دارد و باید به سمت داروهای پرهزینه تر حركت كرد.

در سال ۲۰۱۳ میلادی، ۴۸۰ هزار مورد جدید بیماری سل مقاوم به دارو در ۱۰۰ كشور گزارش شد كه به معنی دوره های درمان طولانی تر و اثر بخشی كمتر داروهای فعلی بود.

در بخش هایی از مكونگ در ویتنام، مقاومت به بهترین داروی تركیبی درمان مالاریا گزارش شد كه بزرگترین دستاورد درمان مالاریا را به مخاطره كشاند.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، نسبت بالایی از باكتری های مقاوم به آنتی بیوتیك كه سبب عفونت های شایعی مانند عفونت های دستگاه ادراری، ذات الریه و عفونت های خون می شوند، وجود دارند.

ناكارا بودن دارو نسبت به عفونت به معنای افزایش نرخ ناتوانی و مرگ و تحمیل هزینه های هنگفت در حوزه بهداشت است.

نتایج این تحقیقات در نشریه JAMA منتشر شده است.

مضرات آنتی بیوتیک

30 درصد از آنتی بیوتیك های تجویزی غیرضروری می باشد

منبع: ایرنا

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *