بازدید این صفحه: 764
تاثیر سوءتغذیه در کودکان

تاثیر سوءتغذیه در کودکان

تاثیر سوءتغذیه در کودکان

 

 

اولین و مهمترین تاثیری که سوءتغذیه بر کودکان دارد در دوره جنینی و بر روی مغز آنان می باشد. در تصویر زیر اسکن مغزی کودکی که مبتلا به سوءتغذیه است نمایش داده شده است. در این تصویر به صورت کاملا واضح مشاهده می‌شود که سلول‌های مغزی این کودک (تصویر سمت چپ) بسیار نافرم در میان غشاء مغزی قرار گرفته‌اند. این تصویر، نمایی از مغز یک کودک ۱۰ ماهه است که از بدو تولد با مشکل سوء تغذیه مواجه بوده است. اسکن مغزی همین کودک ۳ ماه بعد از درمان به شدت تغییر می‌یابد که بیانگر رفع بیماری سوء تغذیه در این کودک به حساب می‌آید.

تاثیر سوءتغذیه در کودکان

تاثیر سوءتغذیه در کودکان

مغز برای رشد به شدت نیازمند پروتئین و انرژی می باشد‌ و آنها را از کربوهیدرات و چربی می‌تواند کسب نماید. به این ترتیب می‌توان به راحتی دریافت که برای داشتن مغزی تکامل یافته، با کارآیی مناسب باید مواد با ارزش به بدن برسد که شامل کربوهیدرات و چربی باشد، علاوه براین زمانی که مطرح می‌شود رشد مغز و تکامل اعصاب در رحم مادر و از دوره جنینی آغاز می‌شود می‌توان به اهمیت دریافت مواد مغذی در این دوران بیش از پیش پی برد. به عبارتی فقدان پروتئین، کربوهیدرات و چربی در دوره بارداری و بعد از تولد نوزاد اثرات مخرب زیادی راه به همراه دارد که مهمترین آنها عبارتند از:
– ایجاد بیماری‌های مغزی
– کوچک بودن سلول‌های خاکستری مغز
-عدم رشد کانال‌های عصبی مغز
طبق اعلام وزارت بهداشت ایالت متحده امریکا ۸۰ درصد از کودکانی که تا سن دوسالگی از بیماری‌های مغزی رنج می‌برند از مواد مغذی محروم بوده‌اند، ضمن آنکه کمبود پروتئین نیز منجر به کوچک شدن سلول‌های مغزی کودک می‌شود.

تاثیر سوءتغذیه در کودکان

تاثیر سوءتغذیه در کودکان

با علم به اینکه کودک در ماه اول تولد به کالری مشخصی نیاز دارد تا کانال‌های عصبی مغز در کودک تکامل یابد معلوم می‌شود، تغذیه در روزهای اول زندگی تا چه میزان در تامین نیازهای بدن و تقویت آن برای آینده زندگی مهم است.
براساس مطالعات صورت گرفته، ۱۶ روز پس از لقاح، شکل‌گیری لوله عصبی مغزی آغاز می‌شود و در ماه هفتم، مغز جنین به شکل مغز فرد بالغ در می‌آید، به همین دلیل در این زمان جنین نیازی جدی به تغذیه پروتئین، کربوهیدرات و چربی دارد.

منبع : سلامت نیوز

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *