بازدید این صفحه: 1524
فشار خون بالا

فشار خون بالا و غربالگری پرفشاری خون

فشار خون بالا و غربالگری پرفشاری خون

(hypertension)

با بالارفتن سن، افزایش وزن بدن و همچنین عادات خاصی که به سبک زندگی مربوط می باشند، خطر پرفشاری خون بیش‌تر می‌شود. ممکن است پرفشاری خون به عوارض خطرناکی از جمله آنوریسم (اتساع قطعه‌ای از رگ خونی یا اتساع موضعی یکی از عروق خونی) منتهی شود، بدون آنکه از قبل علائمی بروز کرده باشد. با درمان پرفشاری خون می‌توان خطر بیماری قلبی، سکته مغزی، و نارسایی کلیه را کاهش داد. پی بردن به پرفشاری خون، و سپس برخورداری از راهنمایی‌های پزشک در اداره کردن آن، ممکن است مزایای بهداشتی عظیمی را به همراه داشته باشد.

فشار خون بالا

فشار خون بالا

غربالگری پرفشاری خون

فشار خون با استفاده از دو عدد بیان می‌شود. اولین عدد (فشار سیستولی) فشاری را نشان می‌دهد که به هنگام تپیدن قلب توسط خون به دیواره‌های شریان‌ها وارد می‌شود. عدد دوم (فشار دیاستولی) میزان فشار خون در فاصله بین دو تپش قلب را نشان می‌دهد. فشار خون نرمال افراد بالغ کم‌تر از ۸۰ / ۱۲۰ است و فشار خون ۹۰ /۱۴۰، یا بالاتر، نشان‌دهنده پرفشاری خون می‌باشد. اگر فشار خون بین این دو عدد باشد، حالت موجود را پیش پرفشاری خون به‌حساب می‌آورند. پزشک می‌تواند به بیمار خود توصیه نماید فشار خونش هر چند وقت یکبار باید اندازه گرفته شود.

سطح کلسترول

بالا بودن سطح کلسترول LDL از عوامل عمده‌ای است که خطر آترواسکلروز (سخت و باریک شدن شریان‌ها که ناشی از وجود پلاک یا رسوب در شریان‌ها می‌باشد و در این تصویر با رنگ نارنجی دیده می‌شود) را افزایش می‌دهد. ممکن است آترواسکلروز سال‌ها پیشرفت کند بدون آنکه علائمی ظاهر شود، اما امکان دارد به مرور زمان به حمله قلبی و سکته مغزی منتهی شود. دیگر عوامل خطر آترواسکلروز عبارتند از پرفشاری خون، دیابت، و کشیدن سیگار. با ایجاد تغییرات در سبک زندگی و با مصرف دارو می‌توان خطر بیماری قلبی را کاهش داد.

تعیین سطح کلسترول

پزشکان با استفاده از تست کامل چربی خون ناشتا(fasting blood lipid panel)  غربالگری مربوط به مشکلات مرتبط با کلسترول را انجام می‌دهند. با انجام این تست، سطح کل کلسترول ( کلسترول بد (LDL)، کلسترول خوب (HDL)، و تری گلیسرید‌ها (چربی خون) ) مشخص می‌شود. تصمیمات مربوط به اداره نمودن چربی خون بر اساس این نتایج اتخاذ می‌شود. در افراد بالغ ۲۰ سال به بالا، دست کم هر ۵ سال یکبار باید تست کامل چربی خون انجام شود.

فشار خون بالا

فشار خون بالا

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *