بازدید این صفحه: 2832
بخش آندوسکوپی بیمارستان محب کوثر

بخش آندوسکوپی و کولونوسکوپی بیمارستان محب کوثر تهران

بخش آندوسکوپی و کولونوسکوپی بیمارستان محب کوثر تهران

رئیس بخش: دکتر امیرحسین فقیهی

سرپرستار بخش :سرکار خانم طیبه اکبری

موقعیت مکانی : طبقه همکف

شماره تماس : ۴۲۷۰۲ داخلی ۸۱۷

شماره تماس مستقیم : ۸۸۳۸۶۱۵۰-۸۸۳۸۶۱۵۱

ویژگی های بخش

این واحد مجهز به دستگاههای آندوسکوپی، کولونوسکوپی( ویدئوسکوپ) کوتر جهت پولیپکتومی می باشد. و اقدامات کنترل خونریزی گوارشی نیز انجام می پذیرد.

فعالیتهای این واحد شامل

امکان انجام آندوسکوپی و کولونوسکوپی برای بیماران سرپایی و بستری، انجام بیوپسی های لازم و پولیپکتومی در صورت لزوم، کنترل خونریزی معده و روده، تشخیص توده های سرطانی معده و روده، تعبیه PEGجهت بیماران بستری در ICU می باشد.

انجام آندوسکوپی و کولونوسکوپی طبق صلاحدید پزشکان فوق تخصص گوارش در صورت نیاز این خدمات همراه با بیهوشی انجام می شود.

همچنین انجام کنترل خونریزی معده و روده و تعبیه PEG برای بیمارانی که نیاز به تغذیه از راه لوله دارند در این واحد انجام می گردد و بیمارانیکه در حین انجام کولونوسکوپی پولیپ داشته باشند پولیپکتومی همان موقع انجام می شود .

فعالیتهای این واحد شامل

امکان انجام آندوسکوپی و کولونوسکوپی برای بیماران سرپایی و بستری، انجام بیوپسی های لازم و پولیپکتومی در صورت لزوم، کنترل خونریزی معده و روده، تشخیص توده های سرطانی معده و روده، تعبیه PEG جهت بیماران بستری در ICU میباشد.
انجام آندوسکوپی و کولونوسکوپی طبق صلاحدید پزشکان فوق تخصص گوارش در صورت نیاز این خدمات همراه با بیهوشی انجام می شود.

همچنین انجام کنترل خونریزی معده و روده و تعبیه PEG بیمارانی که نیاز به تغذیه از راه لوله دارند در این واحد انجام می گردد و بیمارانیکه در حین انجام کولونوسکوپی پولیپ داشته باشند پولیپکتومی همان موقع انجام می شود .

برای بهره گیری از خدمات آندوسکوپی و کولونوسکوپی

در ابتدا بیمار توسط پزشک کلینیک بیمارستان محب ویزیت و درخواست نوشته می شود.
بیماران قبل از انجام اندوسکوپی یا کولونوسکوپی بصورت تلفنی جهت گرفتن نوبت اقدام می کنند و ملزم به رعایت موارد ذکر شده توسط پزشک معالج می باشند.

در صورت استفاده از انواع بیمه ها، بیمار با دفترچه بیمه خود به واحد مربوطه مراجعه می کند. در صورت نداشتن دفترچه، در بیمه های تکمیلی با توجه به نوع قراردادها در دست داشتن معرفی نامه از بیمه مورد نظر جهت ارائه خدمات الزامی می باشد.

آمادگی های لازم جهت انجام آندوسکوپی و کولونوسکوپی

آندوسکوپی چیست؟

در صورتی که شما در دستگاه گوارش فوقانی خود مشکلاتی مانند:درد در ناحیه شکم، معده، سختی در بلعیدن غذا، استفراغ، خونریزی، زخم، توده دارید، آندوسکوپی روشی برای مشاهده ی اجزاء داخلی بدن می باشد و در تشخیص یا درمان بیماری شما کمک کننده است.

آندوسکوپ چیست؟

آندوسکوپ یک لوله طویل و نازک بوده که قابلیت انعطاف داشته و تصاویر را دریافت می کند.جزئیات تصاویر از طریق یک نمایشگر به پزشک در تشخیص مشکل شما کمک می نماید. از طریق آندوسکوپ برداشتن پولیپ امکان پذیر است، اگر منبع یک زخم هم پیدا شود، توسط آندوسکوپ سوزانده می شود تا خونریزی متوقف گردد، اگر پزشک بافت مشکوکی را مشاهده نماید از آن نمونه برداری می کند که به این عمل بیوپسی می گویند.
برداشتن بیوپسی روش سودمندی است که در تشخیص رشد غیر عادی سلول ها به کار می رود. همچنین آندوسکوپی باکتری هایی را که زخم های گوارشی ایجاد می کند را معین می نماید.

آیا بعد از آندوسکوپی نیاز به بستری شدن داریم؟

آندوسکوپی معمولاً به عنوان یک روش سرپایی محسوب می گردد بدین معنی که شما بعد از انجام آن می توانید به منزل خود مراجعه نمایید. این عمل ممکن است در مطب پزشک یا بیمارستان انجام شود.

قبل از آندوسکوپی

قبل از هر چیز با پزشکتان در مورد مشکل و بیماری خاصی که دارید یا دارویی که مصرف می کنید صحبت کنید. زیرا مشکلات مربوط به ریه ها و قلب ممکن است قبل یا در طول آندوسکوپی یا بعد از آن به درمان خاصی نیاز داشته باشد. بعضی از افراد قبل از این مراحل نیازمند آنتی بیوتیک می باشند.
اگر شما از دارویی استفاده می کنید می بایست از پزشکتان سوال نمایید که آن را قبل از آندوسکوپی می توانید مصرف نمایید یا خیر؟

قبل از انجام آندوسکوپی نباید از آسپرین و ایبوپروفن استفاده کنید. فرآورده هایی شبیه به آن را ۷ روز قبل از آندوسکوپی مصرف نکنید، چرا که این محصولات خطر خونریزی را در طول آندوسکوپی افزایش می دهند.
پس از اتمام آندوسکوپی پزشک معالج به شما خواهد گفت که چه زمانی از داروهایتان می توانید دوباره استفاده نمایید.
۸ ساعت قبل از آتدوسکوپی نباید چیزی بخورید یا نوشیدنی بیاشامید.
از نیمه شب قبل از اندوسکوپی نباید سیگار بکشید.

چرا باید در طول آندوسکوپی معده ما خالی باشد؟

وجود غذا در دستگاه گوارش فوقانی از مشاهده قسمت مورد نظرجلوگیری می نماید به علاوه باعث استفراغ و بروزمشکلات پیچیده ای می شود.

در طول آندوسکوپی

قبل از شروع کار به شما یک داروی آرام بخش داده می شود تا آرام باشید سعی کنید که آرامش خود را حفظ کنید، معمولاً بیشتر بیماران در طی جریان کار می خوابند.
از شما درخواست خواهد شد که پیراهن خود را خارج نمایید و از یک روپوش استفاده کنید.همچنین اگر از عینک یا دندان مصنوعی یا چیزهای دیگری هم استفاده می نمایید می بایست آنها را خارج سازید.
شما باید به پهلوی چپ دراز بکشید.
پزشک به صورت موضعی، حلق شما را بی حس می کند. این کار با یک اسپری یا یک دارو انجام می شود.
شما در طول این جریان نباید احساس درد نمایید و باید خودتان قادر باشید که نفس بکشید.
وقتی که آندوسکوپ در بدن شما قرار گرفت شما احساس فشار می کنید، بدلیل این که آندوسکوپ مقداری هوا به درون معده شما وارد می نماید تا پزشک بهتر بتواند داخل معده ی شما را مشاهده کند.
مری، معده و دئودنوم با دقت در طول آندوسکوپی مشاهده می شوند پزشک شما نواحیه را که به ارزیابی و تشخیص و درمان نیاز دارد با دقت مشاهده می کند در این حالت پزشک التهاب، خونریزی یا رشد غیر عادی را می تواند مشاهده نماید.

بعد از آندوسکوپی

تا برگشت بی حسی هیچی نخورید.
هنگامیکه آماده می شوید تا به خانه بروبد، شما رانندگی ننمایید.
در صورت مشاهده علائم زیر پزشک معالج خود را با خبر کنید:
بلع دردناک، گلوی متورم، درد قفسه سینه، استفراغ، تب و مدفوع سیاه و یا بسیار تیره.

کولونوسکوپی

درتشخیص بیماریهای روده ی بزرگ مانند پولیپ، سرطان کولون، التهاب مزمن روده ی بزرگ یا عفونت ها به کار می رود.
این بیماری ها می توانند تبدیل به سرطان روده ی بزرگ شوند.
سرطان روده ی بزرگ (کولون) یکی از شایع ترین سرطان ها در میان مردان و زنان است و می تواند چند نفر از افراد خانواده را نیز مبتلا کند. کولونوسکوپی روش رایجی است که به پزشک اجازه می دهد سرطان کولون را در مراحل اولیه تشخیص داده و آن را درمان نماید.سرطان کولون معمولاً در ابتدا به صورت یک زائده به نام پولیپ مشاهده می شود که داخل روده ی بزرگ آویزان است. همه ی پولیپ ها سرطانی نیستند. اما آنها باید خوب بررسی و مشاهده شوند. سرطان روده ی بزرگ با علائم خون در مدفوع (مدفوع سیاه یا خیلی تیره) و تغییر در عادات دفعی مشخص می شود.

کولونوسکوپ چیست؟

این وسیله به شکل لوله ای قابل انعطاف است و از طریق مقعد به درون رودهی بزرگ شما وارد می شود این لوله یک منبع نوری دارد که تصاویر را از داخل روده ی بزرگ بر روی صفحه نمایشگرمنتقل می کند و به پزشک اجازه می دهد تا داخل روده ی بزرگ را مشاهده کند.

کولون کجاست؟

کولون آخرین بخش از روده است که به آن روده ی بزرگ نیز می گویند. فیبرها و غذای هضم شده بعد از عبور از مری، معده و روده ی کوچک به روده ی بزرگ می رسد. در روده ی بزرگ آب، املاح و بقیه ی مواد غذایی جذب می شود و مدفوع قبل از دفع در قسمت انتهایی روده انبار می شود.

قبل از کولونوسکوپی

برای کولونوسکوپی، روده ی بزرگ باید تمیز باشد. شما لازم است به دستورات پزشک و پرستار خود عمل نمایید. تا روده ی شما از مدفوع خالی شود.

این دستورات شامل:

از دو روز قبل رژیم مایعات (سوپ و مایعات فراوان) مصرف نمایید. این رژیم به تخلیه مدفوع کمک می کند. مواد غذایی سنگین و جامد مثل نان، برنج، ماکارونی و غیره مصرف نکنید.

شب قبل از کولونوسکوپی :

یک شیشه روغن کرچک میل نمایید. یا ۵ بسته پودر پیدرولاکس از ۲ روز قبل شروع می شود.
۴ عدد قرص بیزاکودیل میل کنید. بدین صورت که ۲ عدد قرص را ساعت ۸ شب و ۲ عدد قرص دیگر را ساعت ۱۰ شب میل نمائید. یا ۶ عدد قرص روز قبل هر ۸ ساعت استفاده شود.
۱ عدد شیاف بیزاکودیل ساعت ۸ شب و ۱ عدد شیاف بیزاکودیل نیز ساعت ۱۰ شب از طریق مقعد استعمال کنید.سپس صبح ناشتا به درمانگاه مراجعه نمائید.
در صورت ضرورت و به صلاحدید پزشکتان ممکن است روز قبل در بخش داخلی بستری شوید و قبل از انجام کولونوسکوپی، شستشوی روده (انما) برایتان انجام شود.

آیا بعد از کولونوسکوپی نیاز به بستری شدن دارید؟

این روش سر پایی است یعنی شما بعد از پایان آزمون به خانه خواهید رفت. در بعضی موارد و بسته به شرایط بیمار امکان دارد بستری شود.

در طول کولونوسکوپی

از شما درخواست خواهد شد که پیراهن خود را خارج نمایید و از یک لباس مخصوص استفاده کنید.
شما باید به پهلوی چپ دراز بکشید.
کولونوسکوپی معمولاً دردناک نیست، اما شما ممکن است کمی ناراحتی را تجربه کنید.
در طول آزمون داروهای جهت آرامش و تسکین، داخل رگ شما تزریق می شود.
وقتی لوله قابل انتقال از طریق مقعد وارد می شود شما ممکن است احساس دفع نمائید. این طبیعی است اما اگر احساس فشار کردید به پزشکتان اطلاع دهید او می تواند جهت آرامش به شما دارو تزریق کند.
اگر پزشک شما ناحیه ی مشکوکی را یافت ممکن است یک بخش یا همه ی آن را خارج کند و به آزمایشگاه بفرستد. یک آسیب شناس، بافت را زیر میکروسکوپ آزمایش می کند تا سرطان یا دیگر بیماری های احتمالی را تشخیص دهد.
بعد از پایان کار، پزشک وسیله ی مشاهده را خارج می کند.
کولونوسکوپی روش خیلی ایمنی است که می تواند زندگی شما را نجات دهد. اما ممکن است خطراتی داشته باشد ولی منافع آن برای شما بیشتر است.
گاهی روده ی بزرگ کاملاً تمیز نمی شود در این صورت ممکن است کولونوسکوپی انجام نشود.
در صورت انجام نمونه برداری، ممکن است مقداری خون از مقعد خارج شود این خونریزی معمولاً زیاد نیست.

بعد از کولونوسکوپی

شما می توانید همان روز به خانه بروید، اما نیاز به همراه خواهید داشت. به علت تزریق داروی خواب آور از انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری دارند و رانندگی بپرهیزید.
به شما توصیه می شود که در همان روز استراحت کنید و آرامش داشته باشید تا اثرات داروهای آرام بخش از بین برود.
اگر نمونه برداری برای شما انجام شده است، لازم است نتیجه ی آزمون را به پزشک خود نشان دهید تا ادامه ی درمان انجام گیرد.
بعضی از بیماران ممکن است جهت اطمینان از اینکه مشکلات جدید ایجاد نشده باشد به کولونوسکوپی مجدد نیاز داشته باشند.
در صورت مشاهده ی علائم زیر به پزشک خود مراجعه کنید:
اگر شما درد شدید شکم، تب، مدفوع سیاه رنگ یا نفخ شکم (طوری که شکم به تدریج بزرگتر شود) داشتید با پزشک خود تماس بگیرید

بیمارستان محب کوثر تهران

 

بخش آندوسکوپی بیمارستان محب کوثر

بخش آندوسکوپی بیمارستان محب کوثر

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *