بازدید این صفحه: 820
اهمیت نوازش کودکان

نوازش راهی برای تقویت هوش کودک میباشد

نوازش راهی برای تقویت هوش کودک میباشد

نوازش یکی از موضوعات بسیار مهم است که در گذشته به این دلیل که تصور می شد خلاء آن هیچ مشکلی را به همراه نخواهد داشت، به عنوان یک اصلی اساسی و ضروری مورد توجه قرار نمی گرفت.

در ارتباط با این موضوع، اخیرا ۲ گروه از کودکان کمتر از دو سال مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد کودکانی که در شیرخوارگاه نگهداری می شوند به نسبت کودکانی که توسط پرستار یا پدر و مادر تربیت می شوند، به رغم بهره بردن از فاکتورهای بهداشتی یکسان، از سیستم ایمنی ضعیف تری برخوردار می باشند.

 نتایج این مطالعه نشان داد کودکان شیرخوارگاه به دلیل دریافت نکردن نوازش در مقایسه با دیگر کودکان، با بیماری های بیشتری مواجه می شوند. از همین رو، گروهی از پرستاران استخدام شدند تا هر روز و در زمان مشخص کودکان شیرخوارگاه را نوازش کنند و موضوع قابل توجه این بود که کودکان تحت مطالعه کمتر در معرض بیماری های مختلف قرار گرفتند.

اهمیت نوازش کودکان

نوازش راهی برای تقویت هوش کودک میباشد

براساس نتایج این تحقیق، نوازش، موجب ترشح یکسری انتقال دهنده های عصبی در بدن می شود که علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، احساس لذت و شادابی را همراه دارد. ضمن این که از لحاظ علمی هم مشخص شده، کودکانی که نوازش می شوند سرحال و شادتر هستند و کمتر در معرض اضطراب و افسردگی قرار می گیرند؛ از این رو کودکانی سالم تر و قوی تری هستند.

لازم به ذکر است که سیناپس ها و نورون های مغزی از طریق حواس پنج گانه تقویت می شوند و واژه باهوش به کودکانی اطلاق می شود که حواس پنج گانه آن ها به خوبی تحریک و تقویت شده باشد و از آنجا که حس لامسه یکی از این حواس است، مورد نوازش قرار گرفتن در کودکی یکی از عواملی است که موجب تحریک نورون های مغزی و رشد هوش کودک می شود.

در همین راستا بخشی از دلایل بروز رفتارهای سالم یا ناسالم در دوران بزرگسالی به این مقوله باز می گردد که فرد تا چه حد خود و دیگران را دوست دارد. همدلی، دوست داشتن خود و احساس ارزشمند بودن موضوعی است که در کودکی و از تربیت و رفتار والدین آموخته می شود و کسی که در دوران بزرگسالی از این مباحث اخلاقی پیروی می کند، بدون شک در دوران کودکی مورد توجه، محبت و نوازش قرار گرفته است.

اهمیت نوازش کودکان

نوازش راهی برای تقویت هوش کودک میباشد

منبع: خبرگزاری مهر

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *