بازدید این صفحه: 722
خطرات زایمان سزارین

بیشترین آمار مرگ و میر مادران در زایمان سزارین است

بیشترین آمار مرگ و میر مادران در زایمان سزارین است

به گفته رضا آگاه دبیر نخستین جشنواره استانی زایمان فیزیولوژیک مازندران، در ۱۰ سال گذشته بیش از ۹۰ درصد مرگ‌هایی که برای مادران اتفاق افتاده، مختص مادرانی بوده که سزارین انجام دادند، لذا سزارین باید در صورت تهدید مادر و جنین انجام شود.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حاشیه نخستین جشنواره استانی ترویج زایمان طبیعی در مازندران با اشاره اظهار کرد: یکی از دلایل افزایش زایمان غیرطبیعی در کشور، راه افتادن باورهای غلط نسبت به زایمان طبیعی است.

آگاه افزود: تصوراتی مانند ترس از درد زایمان و باورهایی برای تعیین زمان زایمان تا حدی که بسیاری دوست دارند در روز، ساعت و زمان خاصی زایمان آنها اتفاق بیفتد؛ سبب شده تا خانواده‎ها به سمت سزارین بروند.

وی با بیان این مطلب که پرداخت هزینه‌های بدون محدودیت توسط بیمه‌های تکمیلی و تجاری برای سزارین، یکی از مشکلات قانونی برخلاف سیاست‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، گفت: در راستای این موضوع، وزارتخانه نیز زایمان طبیعی را رایگان و دستمزد ماماها در بخش سزارین را کاهش و در بخش طبیعی را افزایش داد.

آگاه با تأکید بر اینکه سزارین مانند هر عمل جراحی دیگر با بیهوشی مواجه است، تصریح کرد: در این عمل، شکم شکافته، احتمال بیماری‌های گوارشی در آن زیاد است و خیلی مواقع خونریزی‌های پس از زایمان و عفونت‌های پس از آن برای مادر خطراتی را ایجاد می‌کند.

خطرات زایمان سزارین

بیشترین آمار مرگ و میر مادران در زایمان سزارین است

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: در ۱۰ سال گذشته، بیش از ۹۰ درصد مرگ‌هایی که برای مادر اتفاق افتاده، مختص مادرانی بود که سزارین انجام دادند، لذا سزارین یک فاکتور خطرناک برای سلامت مادر و جنین است.

وی همچنین بیان کرد: قبل از زایمان باید درد زایمانی ایجاد شود، یعنی در این صورت است که جنین آماده تولد شده و دستگاه مغز و اعصاب او به بلوغ می‌رسند، اما برای سزارین‎های از پیش تعیین‌شده، باید یک‌سری داروهایی تجویز شود که در نهایت برای مادر و جنین مفید نیست.

این مسئول با بیان اینکه تمامی سیستم سلامت دنیا و کشور یک فرآیند طبیعی به‌نام زایمان داشته و این فرآیند باید با سیر طبیعی پایان یابد، افزود: اگر در حین بارداری یا زایمان، خطری برای جان مادر و جنین اتفاق بیفتد و احتیاج به مداخله جراحی داشته باشد، باید سزارین اتفاق بیفتد، نه اینکه ذهن مادر قبل از بارداری و قبل از زایمان توسط خود یا اطرافیان او، به سمت سزارین برود، لذا این باورها به هیچ عنوان قابل قبول نیست و جان مادر و جنین به خطر می‌افتد.

آگاه با اشاره به کاهش ۴ درصدی سزارین در سال ۹۴ نسبت به سال قبل از آن، اظهار کرد: هر چند این کاهش جای خرسندی دارد، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داشته و باید این روند همچنان در راستای سیاست‎های طرح تحول سلامت ادامه داشته باشد.

خطرات زایمان سزارین

بیشترین آمار مرگ و میر مادران در زایمان سزارین است

منبع: فارس

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *