بازدید این صفحه: 1896
بيماري واژينيسموس

بیماری واژینیسموس و راه درمان آن

بیماری واژینیسموس و راه درمان آن

واژینیسموس به سفت شدن غیر ارادی ماهیچه واژن در زمان مقاربت می گویند، در واژینیسموس بانوان اراده و کنترلی در برابر سفت شدن واژن ندارند. این عارضه سبب می شود که ماهیچه ها در زمان مقاربت سفت شده و مانع دخول شوند در برخی از موارد بانوان علت رخ دادن این عامل را نمی دانند .

پیامد های سفت شدن واژن:

۱- سوزش واژن

۲- درد در زمان مقاربت

۳- تیرکشیدن واژن در زمان مقاربت

۴- مشکل در زمان دخول

برخی متخصصان مهم ترین علت باکره ماندن اشخاص متاهل را واژینیسموس می دانند. در بعضی از موارد سفت شدن به شکلی است که باعث بسته شدن دهانه واژن می شود، در صورتی که این بیماری سریعا درمان نشود دهانه واژن بسته می شود و آقایان در زمان مقاربت جنسی قادر به دخول نمی باشند .

 به طور کلی دو نوع واژینیسموس وجود دارد :

 واژینیسموس اولیه :

در این نوع واژینیسموس هنگام مقاربت جنسی به دلیل اسپام ماهیچه درد زیادی متوجه شخص شود، زنانی که به واژینیسموس اولیه مبتلا هستند به دلیل درد نمی توانند تحت معاینه لگنی و یا استفاده از تامپون بپردازند، در نتیجه زوجین باکره باقی می مانند .

واژینیسموس ثانویه :

این نوع عارضه در طول زندگی رخ می دهد، به گونه ای که شخص سالها در زمان مقاربت هیچ گونه دردی نداشته است، اما به یکباره در زمان مقاربت جنسی با درد مواجه می شود و از انجام دادن مقاربت به علت درد شدید اجتناب می کند .

علت ایجاد شدن واژینیسموس ثانویه مواردی نظیر زایمان، ضربه خوردن، زخم، جراحی و یا تغییر در زندگی باشد. در زمان رخ دادن این نوع واژینیسموس ماهیچه های کف لگن به شکل غیرارادی در زمان نزدیکی سفت شده که امکان انجام نزدیکی وجود ندارد و یا در زمان نزدیکی سوزش و درد شدیدی متوجه شخص می شود .

برخی ها به اشتباه تصور می کنند بانوانی که به این بیماری مبتلا هستند تمایلی به برقرای رابطه جنسی ندارند . اما این اشخاص به دلیل درد شدید  در زمان مقاربت جنسی از انجام دادن مقاربت جنسی و داشتن رابطه سر باز می زنند ، در صورتی این بانوان از لحاظ تحریک و میل جنسی کاملا عادی و نرمال هستند .ذکر این نکته ضروری است که انجام دخول با قدرت و زور فقط سبب بدتر شدن شرایط می شود .

بيماري واژينيسموس

بیماری واژینیسموس و راه درمان آن

دلایل ایجاد واژینیسموس:

علت رخ دادن واژینیسموس برای افراد مختلف، متفاوت می باشد، اما مهم ترین عواملی که سبب بروز این بیماری می شود به شرح زیر می باشد:

۱- ترس از حاملگی

۲- ترس از عفونت

۳- داشتن سابقه ناموفق دخول

۴- ترس از آسیب نزدیکی

۵- تفاوت های فرهنگی در خصوص روابط جنسی

۶- سابقه سوء استفاده جنسی

۷- داشتن اطلاعات غلط از فعالیت جنسی و…

واژینیسموس از لحاظ علایم به چهار دسته تقسیم  می شود :

درجه یک:

در واژینیسموس درجه یک شخص با گرفتگی عضلاتی نظیر پوبوکوکسیژئوس روبرو هستند زیرا اسپام رخ می دهد . اشخاصی که در این مرحله قرار دارند در زمان مقاربت جنسی احساس تنگی واژن  می کنند و یا در زمان مقاربت با سوزش و درد روبرو می شوند

درجه دو:

در این مرحله از بیماری شخص از رابطه جنسی نه تنها لذت نمی برد بلکه به دلیل سوزش و درد شدید در زمان نزدیکی بسیار آزارده خاطر می شود زیرا عضلات بانوان در این مرحله از ابتدا تا انتها نزدیکی منقبض شده است .

درجه سوم:

در مرحله درجه سوم واژینیسموس به دلیل انقباض شدید عضلات واژن حرکت آلت دشوار می باشد و در اکثر مواقع رابطه جنسی ناموفق می باشد ومعمولا دخولی صورت نمی گیرد .

درجه چهارم:

شدیدترین درجه واژینیسموس این مرحله می باشد زیرا بانوان به بیزاری مقاربت جنسی مبتلا شده اند و اجازه نزدیکی را به همسر نمی دهند، در این مواقع به شکل غیر ارادی بانوان ران ها را جمع کرده و باسن را بالا نگه می دارند .

درمان واژینیسموس

معمولا برای واژینیسموس هیچ داروی تجویز نمی شود اما جهت آرامش شخص از داروهای آرام بخش و خواب آور استفاده می کنند .همچنین برای درمان واژینیسموس هیچ محدودیت فعالیت و رعایت رژیم غذایی وجود ندارد.

خوشبختانه با استفاده از لیزر مونالیزا تاچ می توان به شکل ایمن و موثر و بدون خونریزی به درمان واژینیسموس پرداخت، درمان واژینیسموس با لیزر یکی از روش های درمانی می باشد که در کمترین زمان ممکن می توان به درمان این بیماری می پردازد .

بيماري واژينيسموس

بیماری واژینیسموس و راه درمان آن

منبع: سایت دکتر لیلا خلیلی

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *