بازدید این صفحه: 688
درمان عوارض یائسگی زودرس

ابتلا به اختلال خواب به علت یائسگی

ابتلا به اختلال خواب به علت یائسگی

وقفهی تنفسی درخواب یا قطع تنفس در خواب یا آپنه خواب(Sleep apnea)  یک اختلال است که با انسداد نسبی مجاری هوای فوقانی همراه است و باعث توقف تنفس برای مدت کوتاهی در طول خواب می‌شود.

آپنه‌ها معمولاً بین ۱۰ تا ۳۰ ثانیه طول خواهند کشید و در موارد شدید، آپنه‌ها می‌توانند صدها بار در هر شب تکرار شوند. شخص با احساس خفگی به دفعات مکرر از خواب می پرد، هر کدام از آنها می‌تواند تا ۲ دقیقه نیز به طول انجامد، خود فرد معمولاً از آنها مطلع نمی‌گردد.

این شرایط در زنان بسیار متداول است و در دوره بعد از یائسگی به دلیل اینکه همراه با تغییرات متعدد هورمونی، فیزیکی و روانی می باشد، تشدید می شود.

درمان عوارض یائسگی زودرس

ابتلا به اختلال خواب به علت یائسگی

متخصصان می گویند که میزان استروژن و پروژسترون (هورمون های محافظت کننده از نابودی مجاری هوا) آزادشده در بدن در طول مدت دوره یائسگی کاهش می یابد و به همین دلیل زنان بسیار مستعد رویارویی با آپنه خواب می شوند.

براساس مطالعات اخیر محققان، ۰.۶ درصد زنان در مرحله پیش از یائسگی مبتلا به آپنه خواب می شوند، در حالیکه بروز چنین شرایط مشابهی در زنان بعد از دوره یائسگی تا ۵.۵ درصد خواهد بود.

اختلال آپنه خواب انسدادی، زنان در دوره پس از یائسگی را در معرض ریسک بالای فشار خون بالا و نارسایی احتقانی قلب قرار می دهد. این زنان معمولا در طول شب بیدار می مانند و آنچنان دچار بیحالی و سستی می شوند که در طول روز تمایل به خوابیدن دارند.

 

 

 

درمان عوارض یائسگی زودرس

ابتلا به اختلال خواب به علت یائسگی

 

 

منبع :  خبرگزاری مهر

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *