بازدید این صفحه: 634
فواید و مضرات نمک ید دار

نیاز هر فرد به یُد در طول روز چقدر است

نیاز هر فرد به یُد در طول روز چقدر است

به گفته محمد دریایی متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی، هر فرد روزانه کمتر از ۲۲۵میکروگرم یُد نیاز دارد.

دریایی درخصوص نمک سفره اظهار داشت: رایج‌ترین و بیشترین نمک مورد استفاده، نمک کلرور سدیم است که در تمام آشپزخانه‌ها موجود می­باشد.

به‌گفته این متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی، اغلب این نمک را از معادن نمک تهیه می‌کنند و پس از استخراج تصفیه کرده تا کلرور سدیم خالص به دست آید. نمک سفره هم به‌فرم ساده و هم یددار موجود است.

وی اظهار داشت: کارخانه‌های تولید نمک در آمریکا از سال ۱۹۲۰ با همکاری دولت شروع به یددار کردن نمک کردند، چون ساکنین بعضی از مناطق از کمبود ید و بزرگ شدن غده تیروئید رنج می‌بردند که به‌آسانی با اضافه کردن ید به نمک قابل حل بود.

فواید و مضرات نمک ید دار

نیاز هر فرد به یُد در طول روز چقدر است

دریایی افزود: در ایران نیز به‌دلیل مشاهده افزایش گواتر ناشی از کمبود ید، چندین سال است که نمک‌های یددار تولید شده و توسط مردم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی ادامه داد: این نمک فاقد املاح و عناصر مفید است که در حقیقت انگشت اتهام به‌سوی این نمک است زیرا بدون عناصر و املاح مفید مانند منیزیم و پتاسیم بوده و سبب افزایش فشار خون و سایر عوارض می‌شود.

وی گفت: هر فرد روزانه کمتر از ۲۲۵ میکروگرم ید نیاز دارد. غذاهای دریایی و همچنین نمک جهرم به‌طور طبیعی نه‌تنها حاوی ید هستند بلکه عناصر مفید دیگری به‌صورت یونی مانند پتاسیم، منیزیم، منگنز، روی، آهن و کلسیم در آن وجود دارد به‌ویژه آنکه ید به‌میزان کافی در رژیم فرد موجود باشد، نیازی به ید اضافی نیست.

فواید و مضرات نمک ید دار

نیاز هر فرد به یُد در طول روز چقدر است

منبع: تسنیم

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *