بازدید این صفحه: 3664
بیماران مبتلایان به آندومتریوز درصدد نازایی هستند

بیماران مبتلایان به آندومتریوز درصدد نازایی هستند

بیماران مبتلایان به آندومتریوز درصدد نازایی هستند

خدیجه شادجو متخصص زنان و زایمان با اشاره به شیوع بیماری آندومتریوز در شهرهای صنعتی گفت: توسعه مراکز ویژه درمان این بیماری در کشور ضرورت دارد.

شادجو درخصوص این بیماری اظهار داشت: این مشکل در زنانی که در مناطق صنعتی و شهرهای دچار آلودگی هوا زندگی می‌کنند، بیشتر می­باشد. بنابراین شرایط منطقه‌ای در بروز این بیماری تأثیر می‌گذارد.

این متخصص زنان و زایمان با بیان این مطلب که بیماری‌های زنان تا حدودی بستگی به منطقه و آب و هوای محل سکونت آن نیز می‌تواند داشته باشد، افزود: در شهرهایی همچون زاهدان و چابهار، بیماری‌های زنان بیشتر در مورد تعداد زایمان‌هایشان بوده و پوکی استخوان و دردهای استخوانی از دغدغه‌های آنها به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه ابتلا به فیبروم و آندومتریوز در مناطق صنعتی و شهرهای پیشرفته، احتمال آن چندین برابر است، گفت: این در حالی بوده که این دو مشکل ارتباط زیادی با نازایی داشته و سبب بروز عوارض مختلفی در زنان می‌شود.

این فلوشیپ‌ لاپراسکوپی و آندوتریوز ادامه داد: آندمتریوز بیماری است که ۲۰ سال قبل ناشناخته بود، ولی متأسفانه در حال حاضر به فراوانی مشاهده می‌شود که افزایش و توسعه مراکز درمان آندومتریوز در کشور ضرورت دارد.

بیماران مبتلایان به آندومتریوز درصدد نازایی هستند

بیماران مبتلایان به آندومتریوز درصدد نازایی هستند

این متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: شناخت و تشخیص قطعی آندومتریوز از طریق عمل جراحی صورت می‌گیرد، ولی با این وجود، هر بیماری را نمی‌توان جراحی کرد و براساس آمارهای تخمین‌زده شده، آندمتریوز بیش از ۱۰ تا ۱۵ درصد زنان در سن باروری را درگیر می‌کند.

شادجو درخصوص علائم و نشانه‌های ابتلا به آندومتریوز گفت: دردهای زمان قاعدگی و نازائی از علائم عمده ابتلا به آندومتریوز بوده و بسیاری از افراد هنگامی که برای درمان نازائی خود به پزشک زنان مراجعه می‌کنند، متوجه بیماری آندومتریوز در بدن خود می‌شوند.

وی تأکید کرد: اولین عمل جراحی در آندومتریوز بسیار حائز اهمیت بوده و اگر به درستی این بیماری هنگام عمل جراحی درمان نشود، احتمال عود آن وجود دارد و زمانی که چند بار این مشکل در بدن بازگشت کند، بیمار آسیب دیده و ممکن است تخمدانی برای حفظ باروری آن باقی نماند و یا یائسه زودرس شود.

این فلوشیپ ‌لاپراسکوپی و آندوتریوز در مورد تفاوت چسبندگی با آندومتریوز گفت: در اصطلاح این دو مشکل یکسان هستند، ولی چسبندگی ممکن است در اثر یک عفونت یا در ارتباط با یک جراحی ایجاد شود ولی گاهی بیماری آندومتریوز نیز چسبندگی ایجاد می‌کند و زمانی که این چسبندگی بیشتر شود به سطوحی همچون روده و یا دور حالب می‌نشیند و با گذشت زمان ممکن است به دیگر اعضای بدن همچون کلیه‌ها، روده و… آسیب برساند.

شادجو با بیان این مطلب که در بررسی­های اخیر مشاهده شده که متوسط ابتلا به آندومتریوز ۳۰ سال است، گفت: آندومتریوز از زمان تشخیص و درمان در کشورهای پیشرفته ممکن است ۶ تا ۷ سال به طور انجامد در ایران نیز این آمار حدود ۱۰ سال بوده و ممکن است مدت زمان زیادی از بروز علائم تا عمل جراحی برای درمان طول بکشد.

بیماران مبتلایان به آندومتریوز درصدد نازایی هستند

بیماران مبتلایان به آندومتریوز درصدد نازایی هستند

منبع: فارس

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *