بازدید این صفحه: 1447
علائم بيماري اندومتريوز

بیماری آندومتریوز و راه درمان آن

بیماری آندومتریوز و راه درمان آن

مطالب جنسی و ممنوعیت

زنان به علت ساختار خاص بدنشان در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلفی قرار دارند؛ بیماری‎هایی که بر زندگی زنان تاثیرگذار است و درمان آنها دشواری‌های بسیاری را به دنبال دارد.

یکی از این بیماری‌ها آندومتریوز می­باشد که در آن بافت داخل رحم در جایی خارج از مکان اصلی خود رشد می­کنند و خطرات بسیاری مانند نازایی را برای زنان به همراه دارد.

در ادامه صحبت­های دکتر کتایون برجیس، متخصص زنان، زایمان و نازایی و جراح زنان را درخصوص این بیماری برای شما آماده کرده­ایم.

افراد چرا به بیماری آندومتریوز دچار می‌شوند؟

در واقع آندومتریوز نوعی کیست تخمدانی می­باشد و به پدید آمدن غده‌های آندومتریال در بیرون از آندومتر و عضله رحم گفته می‌شود. در آندومتریوز بافت مخاط رحم یا همان آندومتر در بیرون از محل اصلی خود شکل می‎گیرد. این مکان هرجایی بجز طحال می‎تواند باشد؛ هرچند بیشترین جایی که این اتفاق ممکن است در آن رخ دهد لگن می­باشد. در لگن نیز بافت تخمدان‎ها بیشتر از دیگر بافت‌ها درگیر آندومتریوز می‌شود. بافت درگیر شده همزمان با دوران قاعدگی شروع به خونریزی کرده و مشکلاتی مانند دردهای مزمن لگنی و نازایی ایجاد می‌کند.

شایعترین نشانه‌های آندومتریوز چیست؟

– دردهای لگنی یکی از نخستین علائم آندمتریوز است که بیشتر اوقات هنگام قاعدگی بروز می‎کند. این درد ممکن است چند روز قبل از دوران قاعدگی آغاز شود و تا چند روز پس از آن ادامه داشته باشد.

– خونریزی غیرطبیعی هنگام قاعدگی یا حتی بین دو قاعدگی نیز از دیگر نشانه‌های این بیماری است.

– همچنین در کنار این عوامل باید به تاخیر در بارداری، خستگی، اسهال، یبوست، نفخ یا تهوع که ممکن است هنگام قاعدگی بروز کند نیز توجه کرد.

بیماری آندومتریوز به چه شکلی بروز پیدا میکند؟

در مراحل نخستین، بیماری به شکل ضایعات نقطه‌ای درون لگن ایجاد می‌شود و ممکن است چسبندگی خفیفی نیز وجود داشته باشد. ضایعات در این مرحله قابل برداشتن است و البته در صورت بی‌توجهی می‎تواند وخیم‎تر شود.

علائم بيماري اندومتريوز

بیماری آندومتریوز و راه درمان آن

آیا میتوان تشخیص داد بیمار پس از درمان توانایی باروری خواهد داشت یا خیر؟

هرچند هیچ آزمونی برای این وجود ندارد که نشان دهد بیمار حتما در آینده باردار خواهد شد یا خیر، اما افرادی که دچار این بیماری می‎شوند در صورت درمان باید دقت کنند و بسرعت برای بارداری تصمیم بگیرند، به این دلیل که آندومتریوز قابل بازگشت است. بیمار باید از مشاوره بارداری مناسب کمک بگیرد و زمان را برای بارداری از دست ندهد.

درمان این بیماری به چه شکل انجام می‌شود؟

بیمار همواره باید تحت نظر پزشک معالجش بوده و از مراحل و روند درمان نیز آگاهی داشته باشد. گاهی ممکن است درمان‎های دارویی در مورد بیماری موثر باشد. ساده‎ترین روش برای جلوگیری از پیشرفت بیماری استفاده از قرص‌های ضدبارداری و آمپول‎های سه‌ماهه تا سن یائسگی است. یکی از مواردی که گاهی پیشنهاد می‌شود و کاملا نیز اشتباه است، استفاده از IUD است. استفاده از این دستگاه نه‌تنها خونریزی را بیشتر می‏کند، بلکه هیچ تاثیری در جلوگیری از پیشرفت بیماری ندارد.

اگر نیاز به جراحی باشد، این جراحی به چه شکل انجام می‌شود؟

این جراحی با کمترین برش و درد پس از عمل همراه است و بیمار پس از ۲۴ ساعت می‎تواند از بیمارستان مرخص شود. در این جراحی یک تلسکوپ بسیار کوچک از برش کم‌عرضی که زیر ناف ایجاد شده وارد بدن بیمار می‌شود. با این دوربین می‏توان لوله‎ها و محل کیست آندومتریوما را مشاهده کرد و محل چسبندگی‌ها را تشخیص داد. برای استفاده از وسایل جراحی مانند چاقو و قیچی جراحی نیز برش‌های بسیار کوچک دیگری زیر شکم ایجاد می‎شود و به این ترتیب جراح می‎تواند ضمن دیدن محل قرار گرفتن کیست، آن را از بدن جدا کرده و محل‌های دچار چسبندگی را نیز آزاد کند.

علائم بيماري اندومتريوز

بیماری آندومتریوز و راه درمان آن

منبع: جام ­جم سرا

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *