بازدید این صفحه: 1604
درمان گرفتگی بینی

دلایل گرفتگی بینی و راه درمان آن

دلایل گرفتگی بینی و راه درمان آن

متاسفانه تعداد افرادی که بدون ابتلای به سرماخوردگی یا آلرژی به مواد حساسیت زا مانند گرده گل و گیاه دچار احتقان بینی هستند زیاد است. در واقع منظورمان این است که گرفتگی و احتقان بینی همیشه ناشی از آلرژی یا سرماخوردگی نیست.

علاوه بر مواد حساسیت زای رایج مانند گرده گیاهان، محرک های محیطی مانند هوای سرد، عطر، هوای خشک و حتی دود سیگار باعث گرفتگی بینی می شوند.

دلایل دیگری نیز برای مزمن شدن گرفتگی بینی وجود دارد که در این مطلب به آنها اشاره می کنیم.

گرفتگی بینی در نتیجه کم کاری تیروئید

هیپوتیروئیدیسم یا کم کاری تیروئید در افرادی بروز می کند که غده تیروئیدشان به میزان کافی هورمون های تیروئیدی را تولید نمی کند. این افراد از گرفتگی بینی، احتقان، ترشحات بینی، رینیت مزمن و عفونت مکرر سینوس ها رنج می برند.

تحقیقی که در دانشگاه ماریلند صورت گرفته است، نشان می دهد گرفتگی یا احتقان بینی اغلب همراه علائم دیگری مانند پوست خشک، لرز، کمبود انرژی، یبوست، نازک شدن موها و دردهای میگرنی همراه است. خوشبختانه زمانی که کم کاری تیروئید تشخیص داده می شود و با داروهای هورمونی تحت درمان قرار می گیرد، گرفتگی بینی نیز برطرف می شود.

گرفتگی بینی در نتیجه پولیپ بینی

پولیپ ها بافت های اضافه ای به شکل قطرات آب، غیر دردناک و غیرسرطانی هستند و در طول جداره سینوس ها و در دهانه حفره بینی رشد می کنند و باعث ایجاد انسداد در مجاری تنفسی می شوند.

پژوهشی که در انستیتوی ملی سلامت فرانسه انجام شده است حاکی از آن است که بروز پولیپ بینی مسئله آزاردهنده ای است که باعث کاهش حس بویایی و چشایی شده و احتقان مزمن ایجاد می کند. این پولیپ ها معمولا در بیمارانی که از آسم، آلرژی ها و سینوزیت رنج می برند بیشتر است.

درمان گرفتگی بینی

دلایل گرفتگی بینی و راه درمان آن

گرفتگی بینی در نتیجه سینوزیت باکتریایی

اگر شما از مشکل گرفتگی بینی، درد سینوس ها، تب و خلط بینی (به صورت رنگی) رنج می برید احتمال دارد دچار مشکل سینوزیت باکتریایی شده باشد. بر خلاف سرماخوردگی های رایج که منشا ویروسی دارند، به سختی می توان با سینوزیت باکتری ها مقابله کرد. در واقع نمی توان صرفا با اتکا به استراحت و مصرف سوپ مرغ مشکل را درمان کرد.

درصورتی که بینی تان می گیرد و این احتقان چندین هفته ادامه پیدا می کند یا به طور مرتب سرما می خورید، حتما به پزشک مراجعه کنید. عفونت سینوس ها با آنتی بیوتیک ها قابل درمان است.

گرفتگی بینی در نتیجه محرک های محیطی

پژوهشگران دانشگاه لویزویل آمریکا می­گویند محرک های محیطی به سرعت باعث بروز التهاب بینی و رینیت غیرآلرژیک می شوند، به عنوان مثال رینیت وازوموتور غیرآلرژیک در نتیجه محرک هایی مانند هوای سرد، عطر، هوای خشک و حتی دود سیگار بروز می کند. بهترین کار این است که اگر متوجه چنین حساسیت هایی شدید، تا حد امکان خود را از محرک های محیطی دور نگه دارید.

درمان گرفتگی بینی

دلایل گرفتگی بینی و راه درمان آن

منبع: تبیان

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *