بازدید این صفحه: 1960
پیچ خوردگی تخمدان یا تورشن torsion چیست

پیچ خوردگی تخمدان یا تورشن torsion چیست

پیچ خوردگی تخمدان یا تورشن torsion چیست

 

 

مطالب جنسی و ممنوعیت

 

پیچ خوردگی تخمدان یا تورشن (torsion) یک علت غیر شایع درد شکمی در خانم‌ها‌ می­باشد. همچنین اکثر جراحی­های اورژانسی که در حوزه بیماری­های زنان صورت می­پذیرد، به دلیل پیچ خوردگی تخمدان می­باشد، و این بیماری باید سریع تشخیص داده شده و درمان شود. تاخیر در شروع درمان پیچ خوردگی تخمدان، منجر به از دست رفتن تخمدان مبتلا شده و هرچه درمان، بیشتر تاخیر داشته باشد، احتمال مرگ بیمار بالاتر می‌رود.

 

از کار افتادن تخمدان چه عوارضی دارد؟

دو فعالیت اصلی تخمدان، عمل تخمک گذاری و ترشح هورمون استروژن می­باشد. درصورتی که تخمدان در یک خانم به هر دلیلی از بین برود و فعالیت نداشته باشد، عوارض ناشی از کمبود هورمون استروژن در بیمار بروز پیدا می­کند. همچنین در ظاهر بیمار تغییراتی ایجاد می‌شود و باعث از دست رفتن جوانی و شادابی پوست می­شود. گرگرفتگی، پوکی استخوان، خشکی واژن، اختلال در تخمک گذاری و حتی نازایی از دیگر عوارض عدم فعالیت تخمدان­ها می­باشد.

 علت پیچ خوردگی تخمدان چیست؟

درصورتی که تخمدان دارای کیست بزرگ یا توده های خوش‌خیم و بدخیم باشد، احتمال پیچ خوردگی دور پایه خودش به صورت اتفاقی (هنگام ورزش، فعالیت های سنگین و…) یا خود به خود وجود دارد. تعداد پیچ خوردگی در افراد متفاوت می­باشد. این پیچ خوردگی باعث می­شود که جریان خون وریدی و بعد شریانی تخمدان مختل شود و خون رسانی به تخمدان انجام نشود.

پیچ خوردگی تخمدان یا تورشن torsion چیست

پیچ خوردگی تخمدان یا تورشن torsion چیست

شما با این شرایط بیشتر مراقب باشید!

برخی مواقع مصرف داروهای محرک تخمک گذاری، باعث به وجود آمدن کیست­های بزرگ در شخص می­شود. البته بیشتر این کیست­ها به مرور زمان در طول چند ماه خود به خود رفع می­شوند. ولی در مدت زمانی که کیست­ها بزرگ می­باشند و هنوز رفع نشده­اند باید مراقب باشیم، زیرا احتمال پیچ خوردگی در این مواقع بالا است. به همین دلیل، می­توان گفت مشاهده این عارضه در افرادی که در تخمدان­شان توده­های خوش‌خیم یا بدخیم مثل کیست وجود دارد، بیشتر است.

 تشخیص پیچ خوردگی تخمدان

درد شکم یکی از بارزترین و اصلی­ترین علائم پیچ خوردگی تخمدان است. غیر از درد شکم، علامت خاصی وجود ندارد به همین دلیل ممکن است بیماری دیر تشخیص داده شود و عوارض گفته شده سراغ فرد بیاید. ولی این درد به صورت ناگهانی سراغ بیمار می­آید. همچنین درد به صورت متوالی نیست و منقطع است.

 در ابتدا دردها به این شکلی که گفته شد می­باشد، اما هرچه شدت درد بیشتر شود، به نشانه گفته شده استفراغ و تهوع هم اضافه می­شود با این حال در معاینه توسط پزشک، توده که از قبل وجود داشته است لمس می‌شود، حتی برخی مواقع خود بیمار می‌تواند با لمس شکم، توده را احساس کند، چون با توقف جریان خون‌رسانی، توده با گذشت زمان بزرگ­تر می‌شود.

 متاسفانه بیماری پیچ خوردگی تخمدان قابل پیشگیری نمی­باشد و حتی ممکن است افرادی که تخمدان‌شان اندازه معمولی دارد هم دچار این مشکل شوند؛ ولی احتمال بروز این بیماری در افرادی که سابقه کیست تخمدان دارند بیشتر می­باشد. 

فعالیت تخمدان برای این دسته از افراد حیاتی است!

این بیماری محدودیت سنی خاصی ندارد و ممکن است هر خانمی که در تخمدانش توده وجود دارد دچار پیچ‌خوردگی تخمدان شود. علاوه براین، درمان و تشخیص بیماری پیچ خوردگی تخمدان در دختران جوانی که هنوز ازدواج نکرده­اند و یا خانم‌هایی که ازدواج کرده­اند اما هنوز بچه­دار نشده­اند، اهمیت زیادی دارد چون این گروه از خانم­ها به فعالیت‌های تخمدان­شان نیاز دارند.

 

کیست شما چند سانت است؟

خانم­هایی که‌ کیست­های بزرگ­تر از ۵ سانتی­متر دارند، اغلب نسبت به خانم­های دیگر که کیست ندارند یا کیست‌شان کوچک­تر از ۵ سانتی‌متر می­باشد، بیشتر ممکن است به تورشن مبتلا شوند، به همین دلیل این افراد باید تحت‌نظر باشند.

 چه نوع درمانی برای پیچ خوردگی تخمدان بیشتر است؟

پزشکان در گذشته لوله و تخمدان بیمار مبتلا به تورشن را بوسیله عمل جراحی برداشته می­داشتند. ولی در سال­های اخیر به دلیل اهمیتی که لوله و تخمدان در تولید مثل دارند و همچنین ترشحات‌شان از جمله هورمون استروژن تاثیر بسزایی روی کیفیت زندگی خانم­ها دارد، به این نتیجه رسیدند که به جای برداشتن اعضای نام برده، فقط پیچ خوردگی را باز کنند.

 اگر شرایطش وجود داشته باشد، بهترین روش باز کردن تورشن، استفاده از روش لاپاراسکوپی می­باشد. این روش کمترین عوارض را برای بیمار به همراه دارد. علاوه براین، درصد احتمال چسبندگی بعد از عمل کاهش پیدا می­کند که برای دخترانی که هنوز ازدواج نکرده­اند یا خانم­هایی که هنوز برای بچه­داری اقدامی انجام نداده­اند، یک مزیت مهم به حساب می­آید.

پیچ خوردگی تخمدان یا تورشن torsion چیست

پیچ خوردگی تخمدان یا تورشن torsion چیست

منبع: برترین­ها

 

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *