بازدید این صفحه: 2222
بیماری‌ های آمیزشی و انواع آن

بیماری‌ های آمیزشی و انواع آن

بیماری‌ های آمیزشی و انواع آن

مطالب جنسی و ممنوعیت

بیماری‌های آمیزشی sexually transmitted disease  یا STD نامی کلی برای بیماری­ های گوناگونی می­باشد که از طریق انواع روش‌های آمیزش جنسی (آمیزش جنسی دهانی، مهبلی، مقعدی) انتقال پیدا می‌کنند. برخی از این بیماریها از روش­های غیر جنسی نیز منتقل می‌شوند، از طریق سوزن مشترک در معتادان به مواد مخدر تزریقی و یا در زایمان و شیردهی. برخی از این بیماری‌ها علایم و نشانه دارند و برخی نشانه‌ای نداشته و مدتی نهفته می‌مانند اما به دیگران منتقل می‌شوند.

بیماریهای مقاربتی (STDs) را بر اساس نشانه ­های عمده اولیه (موضعی) می‌توان به سه گروه تقسیم کرد:

بیماری‌ های آمیزشی و انواع آن

بیماری‌ های آمیزشی و انواع آن

۱. زخم های تناسلی مانند عفونت هرپس تناسلی (تبخال تناسلی)، سیفلیس، شانکروئید (آتشک)، لنفوگرانولوم ونروم، گرانولوم اینگوینال (به علت کلامیدیا)، کوندیلوما آکومیناتوم (زگیل تناسلی)

۲. اورتریت، سرویسیت و بیماریهای التهابی لگن مانند سوزاک (گنوره)، کلامیدیا تراکوماتیس، تریکوموناس واژینالیس و اوروپلاسما اورولیتیکوم

۳. واژینیت مانند کاندیدا آلبیکنس، تریکوموناس واژینالیس و گاردنلا واژینالیس

برخی از بیماری­هایی که از راه تماس جنسی منتقل می­شوند مانند ایدز و هپاتیت نشانه­ های موضعی خاصی ندارند. برخی از این بیماری­ها عامل غیرمیکروبی دارند مثلاً قارچ تنیا کروریس یا حشره جرب (گال) و شپش عانه.

درمان بیماری­های باکتریایی این گروه اصولاً درمان آنتی بیوتیکی می­باشد که متناسب با عامل بیماری­زا است. بیماریهای قارچی، ویروسی و یا انگلی درمان خاص خود را دارند. به عنوان یک اصل کلی در درمان این بیماری­ها نیاز به درمان همزمان شریک جنسی وجود دارد.

مهمترین راه برای اینکه در رابطه جنسی انتقال عفونت به میان نیاید استفاده از کاندوم می­باشد اما مطمئناً این احتمال صفر نمی­شود و امکان تماس با زگیل­ها و تبخال­های تناسلی هنوز وجود دارد. بهترین راه چکاپ منظم توسط پزشک می­باشد و بهتر است در حین درمان از رابطه جنسی پرهیز شود.

بیماری‌ های آمیزشی و انواع آن

بیماری‌ های آمیزشی و انواع آن

منبع: ویکی ­پدیا

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *