بازدید این صفحه: 685
بایدها و نبایدهای رفتاری دوران بارداری

بایدها و نبایدهای دوران حاملگی

بایدها و نبایدهای دوران حاملگی

زنان باردار ممکن است به دلیل بی‌اطلاعی یا ترس، در دوران بارداری کارهایی انجام بدهند که عواقب آن جبران‌ناپذیر باشد. مانند  متخصصان معتقدند مادران باید با ترس‌ها و ناخواسته‌هایشان کناربیایند و اتفاقا برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی به خود و نوزادشان حتما اصول دوران بارداری را رعایت کنند.

– ضرورت مصرف اسید فولیک

به توصیه متخصصان، تمام زنانی که در سن باروری قرار دارند حتما باید روزانه ۴۰۰ میکروگرم اسیدفولیک مصرف کنند. دکتر آمنه لاهوتی اشکوری، متخصص زنان و نازایی در خصوص اهمیت مصرف اسید فولیک می‌گوید: کمبود اسید فولیک باعث ناهنجاری ۷۵ درصدی سیستم عصبی جنین می‌شود. خانم‌های ایرانی باید روزانه یک میلی‌گرم اسید فولیک مصرف کنند.

وی امتناع از مصرف فست‌فودها، غذاهای بی‌کیفیت و غیربهداشتی را ضروری می‌داند و می‌گوید: تغذیه مناسب برای دوران بارداری بسیار مهم است، زیرا مانع چاقی مادر، سقط و ناباروری می‌شود.

– گرسنگی خطرناک است

حالت تهوع در ماه‌های اول بارداری باعث می‌شود بسیاری از مادران میانه خوبی با غذا نداشته باشند. به گفته دکتر لاهوتی، مادران به هیچ عنوان نباید گرسنه بمانند. در زمان گرسنگی، بدن ابتدا قند و سپس چربی را می‌سوزاند. بعد از این مرحله ماده‌ای به نام کتون آزاد می‌شود که این ماده برای جنین خطرناک است.

– باورهای غلط درباره نمک و کالری

فشار خون پایین، ضعف، بی‌حالی و خستگی از مهم‌ترین شکایت‌های مادران بخصوص در ماه‌های اول است. دکتر لاهوتی بخشی از این وضعیت را ناشی از شل شدن عضلات رحم و آزادسازی پروژسترون برای پیشگیری از سقط می‌داند و می‌گوید: احساس خستگی و ضعف در ۱۴ تا ۱۶ هفته اول بارداری طبیعی است. در این دوران حتی افراد با فشار خون بالا دچار افت فشار می‌شوند که این مسأله طبیعی است. فشار خون ۸ تا ۱۰ برای مادران نرمال است و مشکلی ایجاد نمی‌کند. مصرف زیاد مایعات و خوردن غذای خوش نمک می‌تواند در بهبود حالشان موثر باشد. تداوم شکایت‌ها می‌تواند متاثر ازعوامل دیگری همچون کم‌کاری تیروئید باشد که باید بررسی شود.

این فوق‌تخصص زنان و نازایی ادامه می‌دهد: بسیاری از مادران نگران ابتلا به فشار خون بالا بر اثر مصرف نمک هستند. فشار خون خطرناک در این دوران مربوط به مسمومیت بارداری است که با نمک ارتباط ندارد. امتناع از مصرف نمک یک باور غلط است.

وی، سرم درمانی را راهکار مناسبی برای افت فشار نمی‌داند و می‌گوید: مصرف زیاد مایعات، آجیل‌های طبع گرم و مقداری شور حتما باید در برنامه غذایی این افراد باشد.

دکتر لاهوتی با اشاره به باورهای غلط درباره میزان کالری مصرفی زنان باردار می‌گوید: اضافه وزن مجاز این دوران هفت تا ۱۲ کیلو می باشد؛ اما برای افراد چاق هفت تا هشت کیلو است. کالری اضافه برای مادری با وزن نرمال، روزانه ۳۰۰ کالری است. اجرای این باور غلط می‌تواند باعث چاقی، فشار خون و حتی دیابت شود که خطرناک است.

وی تأکید می‌کند: در صورتی که مادری اضافه وزن دارد نباید رژیم بگیرد، بلکه با کنترل مصرف شیرینی و کربوهیدرات‌های ساده بخصوص برنج از وزن خود مراقبت کند و از مواد پروتئینی و فیبردار بیشتر استفاده کند.

– مسمومیت بارداری

ابتلا به مسمومیت حاملگی از دغدغه‌های جدی برخی زنان باردار است. با وجود آن که علت یا دلایل مسمومیت حاملگی هنوز ناشناخته است، اما دکتر عشوری‌مقدم معتقد است همکاری منظم و دقیق پزشک و مادر در اجرای برنامه‌های مراقبت، مانع بروز این اختلال می‌شود. وی دلیل مسمومیت حاملگی را اختلال در فشار خون و دفع پروتئین عنوان می‌کند و می‌گوید: این نوع مسمومیت، کارکرد کلیه و دستگاه عصبی را مختل می‌کند که بسیار خطرناک است.

وی سردرد، اختلال دید و درد ناحیه سردل را از علائم ظاهری این مسمومیت عنوان می‌کند و می‌گوید: بسیار مهم است که مادران حتی در صورت خوب بودن حالشان، طبق زمان تعیین شده به پزشک مراجعه کنند و نسبت به آن سهل‌انگاری نکنند. البته هر سردرد یا اختلال دیدی نشانه مسمومیت نیست. شایع‌ترین زمان بروز این اختلال سه ماه آخر بارداری است و در ماه‌های اول انتظار چنین مشکلی را نداریم.

منبع: روزنامه جام­ جم

کانال-مریض-خونه ;hkhg

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *