بازدید این صفحه: 952
افزایش احتمال ابتلا به سرطان مری با مصرف چای داغ ,علائم سرطان مری,تشخیص سرطان مری با آزمایش خون,درمان سرطان مری با طب سنتی,پیشگیری از ابتلا به سرطان مری

افزایش احتمال ابتلا به سرطان مری با مصرف چای داغ

افزایش احتمال ابتلا به سرطان مری با مصرف چای داغ

 

 

 

 

به گفته دکتر رضا ملک زاده، رییس پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، نتایج تحقیقات کوهرت استان گلستان نشان می دهد احتمال بروز سرطان مری در افرادی که چای با دمای بیش از ۶۵ درجه می‌نوشند، ۱۰ برابر بیشتر از افرادی است که چای ولرم مصرف می‌کنند.

وی نوشیدن مایعات داغ را یکی از مهمترین عوامل سرطان‌زا عنوان کرد و افزود: در این تحقیق درجه حرارت چای که توسط ۵۰ هزار نفر نوشیده می‌شد؛ اندازه‌گیری و مشخص شد که چای داغ امکان ابتلا به سرطان مری را به طور چشمگیر افزایش می دهد.

وی بیان کرد: پس ‌از آن که این تحقیق در نقاط دیگر دنیا نیز انجام شد، سازمان بهداشت جهانی مونوگرافی را صادر و اعلام کرد نوشیدن مایعات داغ سرطان ‌زا است.

ملک زاده مصرف تریاک را دومین عامل ابتلا به سرطان مری و معده دانست و گفت: در چندین مطالعه دیگر که برای نخستین بار در دنیا صورت گرفت، توانستیم اثبات کنیم مصرف تریاک برخی از سرطان ها را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه سرطان همراه با سکته‌ های قلبی و مغزی جزء مهمترین عوامل مرگ‌ و میر در افراد تریاکی است، افزود: مصرف تریاک سرطان مری را ۲٫۵ برابر، سرطان معده را ۳ برابر، سرطان ریه را ۲ برابر، سرطان لوزالمعده را ۳ برابر و سرطان مثانه را نزدیک به ۴ برابر افزایش می‌دهد.

ملک زاده با اشاره به اینکه از میان جمعیت ۵۰ هزار نفری مورد مطالعه، ۸ هزار نفر روزانه نیم گرم تریاک مصرف می‌کنند، اظهار کرد: این فرصتی بود که بتوانیم ثابت کنیم تریاک نیز یکی از عوامل سرطان‌زا است.

وی افزود: البته پیش از این سازمان بهداشت جهانی سیگار را به ‌عنوان عامل سرطان‌زا اعلام کرده و چون در مورد تریاک مطالعه‌ای با این کیفیت و دقت صورت نگرفته بود، در این رابطه اعلامیه ‌ای نیز صادر نشده بود.

رییس پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران از صدور مونوگرافی سازمان بهداشت جهانی مبنی بر سرطان‌زا بودن تریاک خبر داد و گفت: نتایج این تحقیقات به سازمان بهداشت جهانی اعلام و به زودی مونوگرافی در این زمینه صادر خواهد شد.

افزایش احتمال ابتلا به سرطان مری با مصرف چای داغ ,علائم سرطان مری,تشخیص سرطان مری با آزمایش خون,درمان سرطان مری با طب سنتی,پیشگیری از ابتلا به سرطان مری

افزایش احتمال ابتلا به سرطان مری با مصرف چای داغ

وی با بیان اینکه تیم تحقیقاتی این دانشگاه پس از سال ها تحقیق موفق شد دو عامل مهم سرطان مری را بیابد و آن را به ثبت جهانی (WHO) برساند، افزود: البته در این مدت تأثیر ۱۰ عامل دیگر مانند مصرف آب مانده در آب‌ انبار، مصرف زیاد نمک، تغذیه ناسالم و مصرف غذای سوخته و برشته‌شده، مسواک نزدن، کمبود مصرف میوه و سبزی و زندگی نزدیک با حیوانات نیز در بروز سرطان مری ثابت ‌شده است.

ملک‌زاده با اشاره به کاهش شیوع سرطان مری در ایران گفت: در سال ۱۳۵۸ از منطقه گنبد کاووس و شرق استان گلستان، ۱۷۵ مورد سرطان در هر ۱۰۰ هزار نفر گزارش ‌شده بود که به تازگی این عدد به ۷۰ در ۱۰۰ هزار درصد رسیده است.

وی اظهار کرد: با بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی منطقه و باسواد شدن مردم، شرایط بهبود پیدا کرده است.

وی با ابراز تعجب از اینکه هنوز برخی از پزشکان و کارکنان نظام سلامت تأثیر نوشیدنی داغ و مصرف تریاک بر سرطان مری را جدی نمی‌گیرند، افزود: امیدوارم با بیانیه سازمان بهداشت جهانی عوامل سرطان‌زا در ایران و سایر کشورهای دنیا بیشتر شناخته‌ شده و مورد توجه قرار گیرد.

سرپرست تیم تحقیقاتی کوهورت گلستان به اعضای تیم مطالعاتی خود اشاره کرد و گفت: این تیم از حدود ۳۰ محقق تشکیل شده است که ۱۰ نفر از دانشگاه علوم پزشکی تهران و ۵ نفر از دانشگاه علوم پزشکی گلستان هستند و همچنین نفر از سازمان بهداشت جهانی (IARC) و حدود ۱۰ نفر نیز از مؤسسات تحقیقاتی و دانشگاه‌های بزرگ دنیا ازجمله سازمان تحقیقات ملی آمریکا NCI-NIH و دانشگاه‌های کارولینسکا، هاپکینز و هاروارد و کمبریج، در پروژه‌های مختلف با ما همکاری دارند.

ملک‌زاده با اشاره به نتایج مطالعات کوهورت استان گلستان که به مدت ۱۲ سال است پیگیری می‌شود، افزود: به دلیل اینکه بیشترین میزان شیوع سرطان مری و معدی در دنیا از بخش شرقی استان گلستان (گنبد، کلاله، آق‌قلا) گزارش شده بود، جمعیت آن منطقه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته اند.

کانال مریض خونه

کانال مریض خونه

منبع: ایرنا

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *