بازدید این صفحه: 1235
علائم کبد چرب

علائم و راه های تشخیص کبد چرب

علائم و راه های تشخیص کبد چرب

 

در اکثر بیماران ، NAFLD خوش خیم است و هیچ علائمی ندارد اما زمانی که التهاب کبد ، NASH یا استئاتوهیپاتیت رخ می دهد علائمی را تجربه می کنند.

علائم اولیه و غیر اختصاصی این بیماری شامل ضعف و خستگی و ناراحتی در قسمت فوقانی شکم است. اگر استئاتوهپاتیت پیشرفت کند و به سیروز تبدیل شود ممکن است علائم نارسایی کبدی ایجاد کند

 این علائم عبارتند از :

  • زردی ( به علت تجمع بیلی روبین )
  • تورم بدن به دلیل کاهش تولید پروتئین توسط کبد
  • کبودی
  • گیجی و سر در گمی ذهنی

از آنجایی که بیماری کبد چرب تا زمانی که التهاب کبد رخ نداده علائمی ندارد باید همواره مراقب سلامتی خود باشید و گاهی آزمایش خون بدهید زیرا این آزمایش ممکن است اختلالات  خفیف عملکرد کبد را نشان دهد .

بیمارانی که تورم شکم، زردی و کبودی دارند باید تحت مراقبت های پزشکی باشند هر چند ممکن است لزوما استئاتوهیپاتیت یا سیروز نداشته باشند.

راه های تشخیص کبد چرب :

آزمایش خون :

ممکن است آزمایش خون و تست غربالگری برای تشخیص کبد چرب موثر واقع شوند اما مطالعات نشان می دهند وجود آنزیم آسپارتات آمینوترانسفراز(AST) و آلانین آمینوترانسفراز(ALT) زیاد در خون لزوما به بیماری کبد چرب مربوط نیست و اغلب انجام آزمایش دیگری مثل فسفاتاز و بیلی روبین برای تشخیص کبد چرب طبیعی است.

مطالعات تصویر برداری:

سونوگرافی از کبد می تواند الگوهای انفیلتراسیون چربی کبد را نشان دهد و CT اسکن و تصویر برداری رزونانس مغناطیسی یا همان MRI می توانند در تشخیص کبد چرب مفید واقع شوند.

بیوپسی کبد :

برای تشخیص قطعی بیماری کبد چرب تنها روش بیوپسی کبد مورد تایید است . در این روش یک سوزن را از طریق دیواره شکم به کبد وارد می کنند تا یک تکه از بافت آن را زیر  میکروسکوپ قرار دهند.

منبع : www.emedicinehealth.com

مترجم : آرزو گمرک چیان

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *