بازدید این صفحه: 1370
درمان اسپاسم عضلانی

اسپاسم عضلانی چیست

اسپاسم عضلانی چیست

 

 

اسپاسم عضلانی انقباض غیر ارادی یک یا چند عضله است. به عبارت دیگر ممکن است این اسپاسم در پاها، گردن ،کمر یا عضلات دیگری که گرفتگی عضلانی دارند و سفت شده اند رخ دهد.

درهنگام اسپاسم شما تلاش می کنید عضلات خود را حرکت دهید ولی آن ها برای مدتی ثابت می مانند زیرا این عضلات قادر به شل شدن نیستند.

دردهای عضلانی و اسپاسم در پاها بیشتر از کمر و ساق پا(مخصوصا پشت زانو و عضلات چهارگانه) رخ می دهد اما شما ممکن است این دردها را در هر نقطه از بدن خود مثل شکم، دنده، دست، مچ پا ویا عضلات دیگر تجربه کنید.

تفاوت اسپاسم عضلانی با گرفتگی عضلات چیست؟

اسپاسم های عضلانی بی ضرر و کوتاه مدت هستند درحالیکه گرفتگی های عضلانی ممکن است دلایل دیگری داشته باشند. گرفتگی عضلانی زمانی اتفاق می افتد که ماهیچه های شما فشرده یا پاره شوند و آسیب ببینند. این اتفاق می تواند به دلیل استفاده ی بیش از حد، التهاب یا حرکت ناگهانی عضلات باشد.

گرفتگی عضلانی حاد بر اثر ضربه ی ناگهانی، از بین رفتن یا پیچ خوردن عضلات اتفاق می افتد و یک مدت کوتاه طول می کشد و استفاده ی بیش از حد عضلات آسیب دیده بتدریج باعث التهاب می شود. برای مثال گرفتگی عضلانی حاد شامل پیچ خوردن و رگ به رگ شدن قوزک پا یا در رفتگی کمر است و معمولا در ورزشکاران یا افرادی که فعالیت بدنی زیادی دارند اتفاق می افتد به خصوص اگر آن ها یک عضله را چندین بار درحین فعالیت های خود استفاده کنند و به آن اجازه ی استراحت ندهندکه این کار باعث به وجود آمدن التهاب تاندون ها و آماس کیسه های مفصلی می شود.

ممکن است با بالا رفتن سن شما بیشتر از اسپاسم عضلانی رنج ببرید زیرا هر سال بتدریج با افزایش سن توده های عضلانی از دست می روند. به این ترتیب فشار بیشتری به عضلات باقی مانده برای تحمل کردن وزن بدن وارد می شود.

 

اغلب افرادی که بیش از سایرین در معرض گرفتگی عضلات هستند عبارتند از:

 

-کسانی که رژیم غذایی فقیری دارند زیرا بعضی از مواد مغذی باعث سست شدن عضلات می شوند.

– افرادی که دچار التهاب شدید هستند.

– افرادی که گردش خون ضعیفی دارند.

– ورزشکاران

– زنانی که سندروم پیش از قاعدگی(PMS) دارند.

تورم و التهاب نشانه هایی هستند که گرفتگی عضلات را نشان می دهند. اگر این علائم را دارید سعی کنید به آرامی عضله ی گرفته شده را حرکت دهید، آن را بکشید ویا با انگشت شست و انگشت اشاره ی خود آن را ماشاژ دهید. این کاربه کاهش درد در گرفتگی عضلات یا اسپاسم کمک می کند.اگر درد شدیدی احساس می کنید شاید با گرفتگی عضلات مواجه شدید بنابراین نباید عضله ی دردناک را بکشید یا شل کنید.

درمان اسپاسم عضلانی

اسپاسم عضلانی چیست

دلایل اسپاسم عضلانی:

 

معمولا عضلات از طریق سیگنال های ارسال شده به وسیله ی اعصاب کنترل می شوند اما اگر این سیگنال ها به درستی عمل نکنند ممکن است گرفتگی عضلانی یا اسپاسم رخ دهد.

هر یک از عوامل زیر می توانند دلایل بروز اسپاسم باشند:

  • رژیم غذایی ضعیف به این معنی که در رژیم غذایی شما مقدار زیادی سدیم و مقدار ناکافی منیزیم یا پتاسیم وجود داشته باشد.
  • گردش خون ضعیف که ممکن است باعث سردی دست ها یاپاها شود و یا انگشتان دست وپا به رنگ بنفش یا آبی کبود تغییر رنگ دهد.
  • اسپاسم ممکن است پس از نشستن طولانی مدت یا قرار گرفتن در وضعیت بد(قسمت پایینی کمر یا گردن شما تحت تاثیر قرار می گیرد) به وجود بیاید.
  • کمبود آب بدن بر اثر کار زیاد در گرما بدون نوشیدن آب یا بر اثر مصرف الکل
  • ورزش یا وارد کردن فشار زیاد بر عضلات پا به خصوص ران، ماهیچه و ساق پا
  • وقتی شما هیجان زده می شوید و جست و خیز می کنید فشار زیادی به ماهیچه های پای شما مخصوصا ماهیچه های ساق پایتان وارد می شود.
  • پس از اتمام ورزش هایی مثل دو و دوچرخه سواری که باعث خستگی عضلات و عدم تعادل الکترولیتی می شوند.
  • بی توجهی به گرم کردن یا انجام حرکات کششی قبل از ورزش و یا نادرست انجام دادن حرکات کششی بعد از ورزش کردن
  • بارداری زیرا اسپاسم در زنان باردار شایع تر است و کمبود کلسیم در زنان باردار گاهی اوقات باعث گرفتگی عضلات هم می شود.
  • اگر نخاع، کمر یا گردن شما به تازگی مجروح شده باشد ممکن است بر اعصاب شما فشار وارد کند.
  • مصرف داروهای دیورتیک که باعث از دست دادن آب و مایعات بدن می شوندو بر فشار خون شما تاثیر می گذارند ویا کلسترول را بالا می برند.
  • وضعیت های پزشکی مثل بیماری های کبدی یا بیماری های تیروئیدی که سطح مایعات بدن را تحت تاثیر قرار می دهند.

در اغلب موارد اسپاسم های عضلانی یا گرفتگی عضلات جدی نیستند و پس از مدتی از بین می روند اما در موارد جدی تر ممکن است به اعصاب شما صدمه وارد کنند و باعث تغییر فشارخون و عدم تعادل الکترولیت و یا سطح نامتعادل مایعات بدن شوند.

 

 

کانال-مریض-خونه ;hkhg

 

مترجم : آرزو گمرک چیان

منبع : draxe.com

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *