بازدید این صفحه: 736
مشخصات انجمن حمایت از کودکان کار و خیابان

انجمن حمایت از کودکان کار و خیابان

انجمن حمایت از کودکان کار و خیابان

 

 

  • آدرس :تهران، خیابان مولوی، انتهای خیابان رئیس عبداللهی، خیابان معروف خانی، کوچه مهدی حسینی، پلاک ۱۹ و ۳۴

  • تلفن:۰۲۱-۵۵۵۷۶۶۸۷-۹

  • ایمیل:info@apcl.org.ir

  • سایت: apcl.org.ir

انجمن حمایت از کودکان کار به عنوان نهادی غیردولتی و غیرانتفاعی، از سال ۱۳۸۱ با مجوز رسمی وزارت کشور و شماره ثبت ۱۴۶۰۷، با هدف حمایت از کودکان در معرض آسیب و به ویژه کودکان کار آغاز نموده است و به صورت رایگان، خدمات آموزشی و حمایتی خود را ارائه می‏ دهد.

 

ما چه می کنیم ؟

  • – هر اقدام اجرایی که بتواند به کودک کار و خانواده اش کمک کند تا از کار کودک بی نیاز شود؛
  • – ایجاد تکیه گاهی امن برای کودکان قربانی آسیب‌هایی نظیر خشونت؛
  • – آگاه کردن افکار عمومی درباره شرایط کودکان کار و نحوه حمایت موثر از آن‌ها؛
  • – گفت و گو با مراجع اثرگذار و مسوولی که می توانند قوانین حمایتی بهتری به نفع کودکان تدوین یا تصویب کنند؛
  • – کمک به کودکان برای پیشگیری از آسیب های ثانویه ناشی از فقر اقتصادی و فرهنگی.

 

خدمات ما

خدمات انجمن معطوف به توانمندسازی اقتصادی و فرهنگی خانواده در بی نیاز شدن از درآمد کودکان کار و توانمند شدن کودک در مقابله با آسیب های ناشی از کار است…

 

خدمات مددکاری و روانشناسی

بخش مددکاری اجتماعی و روانشناسی با هدف کاهش مشکلات و موانعی نظیر فقر اقتصادی، فقر فرهنگی، موانع تحصیلی خدمات خود را به کودکان ارائه می نماید.

بخش مددکاری:

بخش مددکاری اجتماعی انجمن علاوه بر خدمات حمایتی به کودکان، به خانواده های نیز خدماتی را ارایه می کند. بخش مهم فعالیت مددکاران به شناسایی کودکان درمعرض آسیب، آسیب دیده و نیز آشنایی با عوامل ایجاد کننده آن معطوف است. این بخش با بهره‌گیری از امکانات و خدمات موجود در جامعه، در جهت رفع آسیب‌ها، افزایش توانمندی و بهبود شرایط زندگی برای کودکان تلاش می‌کند.

از جمله اقدامات بخش مددکاری در مراکز انجمن:

شناسایی و جذب کودکان کار از طریق بازدید از کارگاه‌ها و محله‌ها.
تشکیل و تکمیل پرونده برای کودکان کار به منظور ثبت شرایط اقتصادی و اجتماعی خانواده.
بازدید از منزل کودکان، ماهیانه بیش از هشتاد مورد برای شناخت مسائل و مشکلات، از طریق ارتباط مستقیم مددکار اجتماعی با خانواده‌ها.
ارتباط با کارفرمای بیش از ده کودک در ماه جهت بهبود شرایط کار آنان.
برقراری ارتباط با حامیان و مراکز حمایتی و منابع موجود در جامعه.
ارجاع مددجویان و یا همراهی آنان در مراکز درمانی و بهداشتی و آزمایشگاهی .
ارتباط با جراحان و مددکاران بیمارستان‌ها جهت پیگیری در موارد خاص و در صورت لزوم جراحی.
تهیه داروهای خاص (داروهای بیماران صرعی، قلبی، …).
تامین هزینه‌های آموزشی مانند کمک هزینه و پرداخت شهریه مدارس، کلاس‌های آموزشی و … جهت برطرف ساختن موانع تحصیلی.

بخش روانشناسی
کودکان کار به دلیل شرایط بد اقتصادی خانواده‏ هایشان از دنیای کودکی، امکانات ورزشی، آموزشی و تفریحی محروم بوده و به دلیل نداشتن وقت کافی برای بازی و بهره‏ بردن از دنیای کودکی دچار بحران هویت و عاطفه شده و در صورت عدم رسیدگی و حمایت، اغلب پرخاشگر، انتقام‏جو، افسرده و یا با حس ناکامی و در خود فرورفتگی رشد کرده و از شرایط رشد یکپارچه دوران کودکی محروم هستند. آنچه این بخش در راستای اهداف خویش انجام داده، شامل موارد ذیل است:

ایجاد ارتباط مناسب با فرد آسیب دیده
مشاوره‌ی فردی مشاوره‌ی گروهی
برگزاری کارگاه‌های مختلف به خصوص در زمینه مسائل جنسی و اعتیاد
آموزش مهارت‌های زندگی برای کودکان وخانواده های آنان
ارتباط با والدین -انجام آزمون‌های روانشناسی

خدمات آموزشی

اصلی ترین فعالیت ما، سوادآموزی، مهارت آموزی، توانمندسازی، بالا بردن عزت نفس در کودکان است، چرا که موثرترین ابزار برای مبارزه با کار کودک است.

بخش آموزش
تجارب جهانی ثبت شده حاکی از این مهم بوده که آموزش مؤثرترین ابزار در راه مبارزه علیه کار کودکان است. بر همین اساس فعالیت‏های آموزشی یکی از گسترده‏ ترین حوزه‏ های کاری این انجمن تعریف شده که در این حوزه تلاش می‏گردد علاوه بر سوادآموزی، آموزش‏هایی به منظور مهارت آموزی، توانمندسازی، بالا بردن عزت نفس و خودباوری در کودکان همواره در دستور کار قرار گیرد.
بخش آموزش انجمن حمایت از کودکان کار در ۴ مقطع پیش‌دبستانی، دبستان، راهنمایی و دبیرستان در حال فعالیت است که روزانه ۵۱کلاس آموزشی برای بیش از ۶۰۰ کودک در مراکز مختلف انجمن را شامل می‌شود.
انجمن حمایت از کودکان کار از سال ۱۳۸۷ ، در بخش دبستان، با صندوق کودکان سازمان ملل متحد (UNICEF) همکاری مستمر دارد و در حوزه‌ی پیش‌دبستانی از مهر ۱۳۸۸ الی مرداد ۱۳۸۹ طی یک قرارداد سه جانبه با کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) و همچنین “اداره اتباع بیگانه” ی وزارت کشور همکاری داشته‌است .

خدمات تغذیه، بهداشت و سلامت

تلاش در راستای رفع سوء تغذیه و عوارض ناشی از آن، ارتقاء سطح بهداشت و سلامت کودکان کار و آسیب دیده از اهداف انجمن می باشد.

با توجه به این‏ نکته که کودکان و نوجوانان تحت پوشش به علت فقر مالی و مشکلات اقتصادی و کار زودهنگام، از وضعیت بهداشتی و تغذیه‏ مناسبی برخوردار نبوده و در صورت ابتلا به بیماری، کم‏تر به پزشک مراجعه و یا در صورت مراجعه، پیگیری‏های بعدی را انجام نمی‏دهند، تشکیل بخش بهداشت، درمان و تغذیه ضرورتی اجتناب‏ناپذیر است. لازم به ذکر است بخش تغذیه انجمن حمایت از کودکان کار با هدف برطرف کردن سوءتغذیه در کودکان تحت حمایت انجمن و تامین مواد مورد نیاز بدن کودکان، روزانه یک وعده غذا برای تعداد ۶۰۰ کودک در تمامی مراکز، از جمله مرکز بم طبخ و توزیع می‎کند.

 

حتما شما هم از دیدن کودکانی که نیمه شب در خیابان ها سرگردانند ، آشفته می شوید. اگر دنبال حمایت موثری از این کودکان هستید، عضوی از شبکه‌ بزرگ حامیان کودکان کار شوید.

 

 

کانال-مریض-خونه ;hkhg

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *