بازدید این صفحه: 1292
کنده شدن ریشه ناخن

علل و درمان کنده شدن ریشه ناخن

علل و درمان کنده شدن ریشه ناخن

 

 

کنده شدن ریشه ناخن یکی از شایع ترین مشکلات مربوط به ناخن است ومی تواند افراد در هرسن وجنسیتی را تحت تاثیر قراردهد.

تعریف کنده شدن ریشه ناخن

اصطلاح کنده شدن ریشه ناخن به نوار کوچک پوستی که از کوتیکول جداشده ویا پوست اطراف ناخن گفته می شود. پوست افراد مبتلا به این بیماری خشک شده وشکاف های کوچکی روی سطح ناخن هایشان دیده می شود.

 

علل کنده شدن ریشه ناخن

 

  • جویدن ناخن
  • تروما
  • خشکی
  • جداشدن کوتیکول

این شرایط معمولا زمانی رخ می دهد که کوتیکول بسیار خشک شده باشد ویا ترک بخورد وتاحدی از ناحیه ناخن جداشده باشد.

درکودکان جویدن ناخن شایع ترین دلیل این بیماری است با این حال این مشکل می تواند به عادت تبدیل شود وحتی وقتی این کودکان بزرگ می شوند هم باآن ها باقی بماند.

شناکردن بیش از حد درآب استخرهای کلردار به خصوص در فصل تابستان هم می تواند منجر به این بیماری شود.

فروبردن طولانی مدت انگشتان دست در آب هنگام شستن لباس و طرف می تواند ناخن هارا ضعیف کند وکارهایی مثل باغبانی وفعالیت های این چنینی دست ها را خشک و زبر وناخن هارا ترک دار می کنند ومنجر به کنده شدن ریشه ناخن ها می شوند.

 

علائم بیماری کنده شدن ریشه ناخن ها

 

این بیماری معمولا با کنده شدن پوست کنار ناخن مشخص می شود و می تواند در تماس با لباس ویا وسایل دیگر به آن ها گیر کند و دردناک باشد. بااین حال عدم درمان طولانی مدت ومراقبت های نادرست می تواند این مشکل را تشدید کند ومنجر به عفونت درناحیه ی ناخن آسیب دیده شود.

تشخیص معضل کنده شدن ریشه ناخن

این مشکل معمولا بامشاهده ی فیزیکی آن تشخیص داده می شود وناحیه ی آسیب دیده به دقت بررسی می شود تاماهیت ومیزان این بیماری مشخص شود.

این بیماری نباید با بیماری ناخن فرورفته اشتباه گرفته شود. بیماری ناخن فرورفته وضعیتی است که در آن گوشه ی ناخن به سمت داخل رشد می کند و وارد گوشت می شود.

درمان کنده شدن ریشه ناخن

این بیماری با روش های درمان خانگی یا دارو برطرف می شود.

درمان پزشکی کنده شدن ریشه ناخن

درصورت عفونت های قارچی استفاده از ضدقارج ها،پاک کننده های زتا وروغن های طبیعی دیگر در درمان ناحیه ی آسیب دیده توصیه می شود و استفاده ی منظم از وازلین برای حل این مشکل به کار می رود.

آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت های باکتریایی این بیماری کاربرد دارند اما اغلب درمان های خانگی برای مقابله با آن کافی هستند درموارد جدی تر مصرف لوسیون های ضدباکتری و آنتی بیوتیک توسط پزشک توصیه می شود.

 

درمان های خانگی کنده شدن ریشه ناخن

کنده شدن ریشه ناخن

علل و درمان کنده شدن ریشه ناخن

کمپرس آب گرم:

انگشت خود رابه مدت چند دقیقه درآب گرم خیس کنید سپس با قیچی یا ناخن گیر کوتیکول جداشده از ریشه ناخن راببرید پس از آن مقداری لوسیون روی ناخن خود بمالید. این کار راچند بار در روز تکرارکنید تا ناخن آسیب دیده بهبود پیداکند. درصورتیکه منطقه ی جداشده ی ناخن، آسیب دیده است آن را کاملا با پانسمان بپوشانید تابهبود یابد.

استفاده از لوسیون های ضد باکتری:

اگر منطقه ی آسیب دیده غفونت باکتریایی دارد چند قطره لوسیون ضد باکتری روی آن بریزید و به آرامی آن ناحیه را ماساژ دهید. این روش یکی از مطمئن ترین روش های درمان ناخن های آسیب دیده است.این کار رادوبار درروز به مدت یک هفته یاتا زمانیکه عفونت بهبود پیدا کند تکرار کنید.

پزشکان معمولا از چسب زخم های نواری که لوسیون ضدباکتری دارند برای پانسمان ناحیه آسیب دیده استفاده می کنند.

استفاده از روغن:

به طور منظم پوست دست خودرا با روغن زیتون ماساژ دهید یا بشویید و آن را مرطوب نگه دارید ماساژ دادن پوست دست می تواند این بیماری را درمان کند یا مانع بروز آن شود.

داشتن یک رژیم غذایی مغذی:

داشتن یک رژیم غذایی مغذی می تواند به درمان یا پیشگیری این بیماری کمک کند رژیم غذایی شما هرروز باید از محصولات لبنی، غذاهای دریایی، سویا، کرفس و مواد مغذی مثل آهن، پتاسیم، ویتامینB و کلسیم تشکیل شده باشد. این موادغذایی برای رشد ومراقبت از ناخن ها لازم هستند.

مصرف آب کافی:

روزانه حداقل۸ لیوان آب بنوشید. این کار مانع کم آبی بدن و ازدست رفتن آب بدن می شود و ازترک خوردن وضعیف شدن ناخن های شما جلوگیری می کند.

استفاده از مرطوب کننده:

از کرم های مرطوب کننده ی دست استفاده کنید و آن هارا روی انگشتان خود مخصوصا اطراف ناخن هایتان بمالید. کارشناسان پوست توصیه می کنند از این لوسیون ها دوبار در روز استفاده کنید.

راه های پیشگیری از کنده شدن ریشه ی ناخن:

  • تمیز کردن صحیح ناخن ها وکوتاه کردن آن ها
  • استفاده از مرطوب کننده
  • استفاده از دستکش برای انجام کارهایی مثل شستن طرف، تمیز کردن، باغبانی و یا کار بامواد شیمیایی
  • پرهیز از خیس کردن طولانی مدت ناخن ها در آب
  • پرهیز از جویدن ویا کندن ناخن ها

 

 

کانال-مریض-خونه ;hkhg

مترجم/ آرزو گمرک چیان

منبع: www.hxbenefit.com

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *