بازدید این صفحه: 772
درمان بیماری لوپوس

بیماری لوپوس چیست

بیماری لوپوس چیست

 

بیماری لوپوس یک وضعیت پیچیده است اما قابل درک است که در آن بسیاری از نقاط بدن تحت تاثیر قرار می گیرند و علائم خفیف یاحاد به دنبال دارد یاحتی ممکن است زندگی فرد مبتلا را هم تهدید کند.

انواع لوپوس:

بعضی از انواع لوپوس مثل لوپوس ارتیماتوی دیسکوئید ولوپوس ارتیمای سیستماتیک فقط پوست را تحت تاثیر قرار می دهند. لوپوس می تواند عوارض جانبی بعضی از داروها باشد. بااین حال اصطلاح لوپوس اغلب برای توصیف حالت حاد آن یعنی ارتیمای سیستماتیک (SLE)به کاربرده می شود که می تواند بسیاری از نقاط بدن مثل پوست، مفاصل واندام های داخلی را تحت تاثیر قراردهد. نشانه های این بیماری می توانند ضعیف یاحاد باشند و دربسیاری از مردم این علائم طولانی مدت هستند ویاگاهی این بدون هیچ سابقه ی قبلی ناگهان ظاهر می شوند و نوع حاد لوپوس را از خود نشان می دهند. حتی موارد خفیف این بیماری می توانند ناراحت کننده باشند و بر زندگی شخص مبتلا تاثیر داشته باشند.

علائم و نشانه ها:

SLE می تواند علائم گسترده ای داشته باشند و این علائم بسته به ناحیه ی بدن آن را تحت تاثیر قرار دهندو از آنجا که علائم لوپوس می توانند شبیه بیماری های دیگر باشند گاهی تشخیص این بیماری سخت است. علائم شایع این بیماری عبارتند از:

  • خستگی شدید
  • راش به خصوص درصورت و دست و مچ دست ها
  • درد مفاصل و تورم آن ها

اگر شما علائمی مداوم یا حاد دارید احتمالا به SLE مبتلا شدید وباید به پزشک مراجعه کنید تا علت بیماری تشخیص داده شود .

درمان بیماری لوپوس

بیماری لوپوس چیست

چه عواملی باعث بیماری لوپوس می شوند؟

SLE یک بیماری خودایمنی است یعنی هنگامی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به بافت ها و اندام های بدن حمله می کند واین بیماری هم مثل آرتریت روماتوئید حاصل ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی است که در افراد خاصی تاثیر می گذارد.

۹۰ درصد این بیماری در زنان مخصوصا در سنینی که امکان باروری آن ها وجود دارد یعنی ۱۵تا۵۰سالگی شایع است اما می تواند افراد درهر سنی را تحت تاثیر قرار دهد.

لوپوس چگونه درمان می شود؟

درحال حاضر هیچ درمان قطعی برای لوپوس وجود ندارد اما داروهای مختلفی وجود دارند که بسیاری از علائم این بیماری را تسکین می دهند و احتمال آسیب اندام های بدن را کم می کنند این داروها عبارتند از:

  • هیدروکسی کلروکلین
  • کورتیکواستروئیدها که داروهای ضد التهاب هستند.
  • داروهای سرکوب کننده ی ایمنی بدن

با این حال بعضی از مبتلایان به این بیماری هنوز هم درمعرض خطر عوارض بیماری هایی مثل آسیب اندام های داخلی بدن و بافت ها، حمله قلبی یا سکته مغزی هستند که زندگی فرد مبتلا را تهدید می کنند ودر بعضی موارد درمان این بیماری می تواند خطر ابتلا به عفونت های جدی وبالقوه را افزایش دهد.

کانال-مریض-خونه ;hkhg

مترجم/ آرزو گمرک چیان

منبع : www.nhs.uk

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *