بازدید این صفحه: 652
کیست تخمدان

علائم ابتلا به کیست تخمدان

علائم ابتلا به کیست تخمدان

به گفته متخصص زنان و زایمان: کیست تخمدان شایع‌ترین عارضه در طی سال‌های باروری است
سن عامل مهمی در بروز این عارضه به شمار می آید، به طوری که در سنین زیر ۲۵ سال این تومورها بدخیمی کمتری دارند و اکثرا قدرت بدخیمی کمی دارند
عوامل خطر ایجاد کننده این تومورها هنوز شناخته نشده. سیگار و ماده مخدر ماری‌جوانا می‌توانند باعث افزایش کیست‌های تخمدانی شوند و از طرف دیگر مصرف قرص‌های ضد بارداری باعث کاهش کیست‌های تخمدانی می‌شود

علایم کلی موجود، احساس ناراحتی مبهم در ناحیه شکم، اتساع شکم و فشار در قسمت تحتانی شکم و نشانه های ادراری و گوارشی است
از جمله عارضه‌های موجود، چرخش کیست به دور خود است؛ به طوری که کیست به دور محور خود می‌چرخد و یک مورد اوژانسی است و باید خیلی زود درمان شود. همچنین خونریزی کیست از جمله دیگر عارضه‌های موجود است که باید بعد از تشخیص به صورت اوژانسی مورد درمان قرارگیرد .
‌یک نوع از کیست‌های تخمدان، کیست فولیکولی است که بدون نشانه است وبه طور معمولا به صورت اتفاقی در معاینات مربوط به لگن و سونوگرافی‌ها تشخیص داده می‌شود. این کیست‌ها معمولا به صورت خود به خود در طی چهار تا هشت هفته از بین می‌روند .

نوع دیگری از کیست‌های مربوط به تخمدان، کیست جسم زرد است که احتمال پارگی در این نوع بالا است و معمولا نیاز به درمان جراحی پیدا می‌کند و پارگی این نوع کیست‌ در سمت راست و حین نزدیکی جنسی اتفاق می‌افتد و به طور معمول بین روزهای ۲۰ تا ۲۶ سیکل قاعدگی است و در صورتی که فردی اقدام کند و در روز ۲۰ سیکل قاعدگی خود باشد و دچار درد ناحیه شکم باشد، می‌توان به وجود این کیست‌هاشک کرد.
نوع دیگرکیست نیز به نام پلی‌کیستیک وجود دارد که چندان شایع نیست، به ندرت اتفاق می‌افتد، به صورت دوطرفه است و در حاملگی‌های چند قلویی و دیابت دیده می‌شود که خود به خود پس رفت می‌کند .

در این عارضه سن افراد بسیار مهم است و در صورتی که سن پیش از یائسگی باشد، معمولا با کیست‌های خوش‌خیم و در صورتی که بعد از سن قاعدگی باشد با کیست‌های بدخیم مواجه هستیم. اگر فرد پیش از سن یائسگی باشد و کیست آن زیر هشت سانتی‌متر باشد و سونوگرافی نما کیست را خوش‌خیم نشان دهد، درمان فقط تحت نظر گرفتن زیر دو ماه است .
در صورتی که سن بالای یائسگی باشد و اندازه آن هشت تا ۱۰ سانتیمتر باشد و شکل غیرطبیعی داشته باشد، درمان شامل بررسی‌های مارکرها و جراحی است .

کانال-مریض-خونه ;hkhg

منبع : سلامت نیوز

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *