بازدید این صفحه: 328

نحوه صحیح پاسخگویی به سوالات جنسی کودکان

نحوه صحیح پاسخگویی به سوالات جنسی کودکان

 

 

این نوع سؤال‌ها به سن کودکان بستگی دارد، کودکان کوچک‌تر سؤالات کلی‌تر دارند. در چهار یا پنج سالگی و در شش یا هفت سالگی مدل سؤالات‌شان تغییر می‌کند. در چهار یا پنج سالگی به طور کل دیگر در مورد جنس دختر یا پسر سؤال نمی‌کنند اما در مورد این‌که من از کجا آمده‌ام و چطور در شکم تو بودم و به دنیا آمدم، سوا ل هایی دارند. یا در شش سالگی می‌پرسندچرا آدم بزرگ ها ازدواج می کنند ؟

چرا پدر و مادرها باید در یک اتاق بخوابند اما اتاق خواب من باید جدا باشد؟ این‌ها سوال هایی است که کم‌کم با توجه به سن‌شان طرح می‌شود. به طور معمول سؤالاتی که در یک سنی مطرح است، در سنین دیگر مطرح نخواهد شد. به طور مثال بچه‌ها در شش یا هفت ساگی نمی‌پرسند بچه از کجا می‌آید بلکه بیشتر نقش‌ها را بازی می‌کنند و سعی می‌کنند نقش پدر و مادری را ایفا کنند.

روش پاسخ دادن به سؤالات جنسی کودکان

پژوهشگران درباره نحوه پاسخ‌گویی به سؤالات کودکان اظهار دارند: بیشتر خانواده‌ها واهمه دارند یا باورهای سنتی دارند و بچه‌ها را سرزنش می‌کنند؛ زیرا صحبت در مورد مسائل جنسی به‌ویژه در فرهنگ ما بسیار دشوار است. بر همین پایه از پاسخ‌گویی اجتناب می‌کنند و می‌گویند حرف زشتی زدی. برو دهانت را بشور. اصلاً به تو ربطی ندارد. بزرگ شوی، می‌فهمی و…؛طوری صحبت می‌کنند که بچه‌ها احساس عذاب وجدان می‌کنند و فکر می‌کنند کار زشتی کرده‌اند. برای پاسخ دقیقاً باید سن کودک را در نظر گرفت. نکته مهم این است که باید دید چه اتفاقی سبب وجود آمدن این سؤال شده است؛ فیلم، عکس، صحبت یا مسائل دیگر. علت و زمینه ذهنی کودک را درمی‌آوریم و متناسب با سن او، به قدر کفایت پاسخ می‌دهیم.

کودکان از نظر رشدی و شناختی یک‌سری مفاهیم انتزاعی را درک نمی‌کنند. مثلاً اگر به یک بچه سه ساله بگوییم بچه در شکم مادر بزرگ می‌شود و بعد به دنیا می‌آید، برایش قابل فهم نخواهد بود. او فکر می‌کند همه چیز را همانند شکلات باید خرید. کم‌کم که بزرگ‌تر می‌شوند، متناسب با سن و درک‌شان باید پاسخی داد که کودک قانع شود واز دادن اطلاعات اضافی به او اجتناب کنید. وقتی بزرگ‌تر شد و به چهار یا پنج سالگی رسید، می‌گوییم که بچه در شکم مادر بزرگ می‌شود.

کانال-مریض-خونه ;hkhg

منبع : سلامت نیوز

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *