بازدید این صفحه: 466
چاقی و اضافه وزن

چه ارتباطی میان چاقی و ژنتیک وجود دارد

چه ارتباطی میان چاقی و ژنتیک وجود دارد

 

 

عوامل گوناگونی وجود دارد که باعث چاقی می‌شود. اما یکی از آن عوامل که اخیراً مورد توجه زیادی قرار گرفته است ژنتیک است. بسیار از کسانی که چاق هستند، حتی بعضی از کسانی که اضافه وزن هم ندارند، در شگفتند که آیا واقعاً چاقی ارتباطی با ژن دارد یا خیر. اگر چه ژن در کل تعیین کننده‌ی این نیست که فرزندی که والدینش چاق هستند، اضافه وزن داشته باشد. اما با این حال امکان دارد فرزندی استعداد چاقی را از پدر یا مادرش به ارث ببرد. مطالعات گویای آن است که ۶٪ تا ۸۵٪ جمعیت بر اساس ژن‌هایشان در خطر بدست آوردن اضافه وزن هستند.

تغییرات و دگردیسی‌ ها در ژن هر فرد اشتها و سوخت و ساز بدن وی را تنظیم می‌کنند. ، ژن درباره‌ی عادات غذا خوردن شخص و میزان سوخت و ساز بدنش تعین تکلیف می‌کند. زمانی که این ژن‌ها هورمون‌های نامتعادلی را آزاد می‌کنند، این احتمال وجود دارد که به نسل بعدی نیز انتقال یابد. از این رو همانطور که امکان داردتا به حال دیده باشید، بعضی از کودکان که والدین چاقی دارند، از همان ابتدای کودکی دارای اضافه وزن هستند.

زمانی که درباره‌ی چاقی صحبت می شود، عادات غذایی خانواده را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. اعضای یک خانواده به طور معمول عادات غذایی مشابهی دارند چنانچه آن‌ها عادات غذایی مشترکی همچون خوردن فست‌فود به جای غذاهای سالم داشته باشند، یا اینکه دارای مشکلات سلامتی ناشی از بد غذا خوردن باشند، آنگاه امکان دارد که اکثر اشخاص آن خانواده چاق باشند. پس اگر یک همه‌ی اعضای یک خانواده اضافه وزن داشته باشند، دلیل بر ژنتیکی بودن آن عارضه نخواهد بود.

در آخر باید دانست حتی اگر فردی به علت دلایل ژنتیکی چاق باشد، این بدین معنا نیست که وی نمی‌تواند این وضعیت را تحت کنترل در بیاورد. اگر هر شخصی سبک زندگی سالمی را پی بگیرد و عادات غذایی سالمی داشته باشد، به آسانی می‌تواند وزنش را تحت نظر داشته و بیماری‌ های مختلفی را از خود دور نگاه دارد.

کانال-مریض-خونه ;hkhg

منبع : ایسنا

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *