بازدید این صفحه: 598
آدرس و تلفن دکتر مسعود پزشكيان

آقای دکتر مسعود پزشكيان

 

 

دکتر مسعود پزشكيان

دکتر مسعود پزشكيان

دکتر مسعود پزشكيان(وزیر سابق بهداشت)

ميزان تحصيلات: دكترا
تخصص: جراح قلب
مدت وزارت: ۰۱/۰۶/۱۳۸۰ الي ۰۲/۰۶/۱۳۸۴

مسعود پزشکيان، در ۷ مهر ماه ۱۳۳۳ در خانواده ای مذهبی، در شهر مهاباد ديده به جهان گشود. مدرسه را در مهاباد تمام کرد و برای ادامه تحصيل به هنرستان کشاورزی در اروميه رفت و در رشته صنايع غذايی، ديپلم گرفت. دکترپزشکیاندر ۱۳۵۲ به عنوان سپاهی ترويج به شهر مرزی زابل از توابع استان سيستان و بلوچستان اعزام و مشغول خدمت سربازی شد. در شهر زابل با برقراری ارتباط با جوانان و نوجوانان شهر، آنها را مجذوب خود ساخت و با کمک همين جوانان، مسجدی ساخت و به کار فرهنگی پرداخت و در ارشاد آنان همت گماشت. به خاطر فعاليت هايی که در محل ماموريت خود انجام می داد و نيز به جرم تمرد از دستورات، توسط رکن ۲ ارتش شاهنشاهی توبيخ شد.
وقايع و تجربيات دوران سربازی، تاثير به سزايی در مسير زندگی او داشت. پس از اتمام دوران سربازی، تصميم گرفت که پزشک شود. با تلاش و پشت کاری که داشت، در ۱۳۵۴ ديپلم طبيعی گرفت و سپس در سال ۱۳۵۵ از رشته پزشکی شهر تبريز قبول شد.

از ورود به دانشگاه تا پيروزیِ انقلاب

جو حاکم بر بيشتر دانشگاه های کشور، مخصوصا دانشگاه تبريز در اواخر حکومت شاهنشاهی بيشتر در دست چپی ها (کمونيست ها) بود. دانشجويانی که وارد دانشگاه می شدند و راه مبارزه را در پيش می گرفتند، به خاطر جو غالب دانشگاه در آن زمان، از جنبش چپ اقتصادی تاثير می پذيرفتند. جو حاکم، جوی ضد سرمايه داری و بورژوازی بود، در چنين فضايی هرکس می خواست خود را انسانی مبارز معرفی کند و برای خود اعتباری کسب کند، می بايست خود را با تفکرات اين گروه همسو نشان دهد. در اين جو دانشجويان مسلمان حتی نمی توانستند، در ملاء عام نماز بخوانند. تشکلهای دانشجويی در دست گروه های چپ بود و حضور گروه های مذهبی در دانشگاه کمرنگ بود. در اين فضا مسعود پزشکيان وارد دانشگاه تبريز شد. او بدون توجه به جو حاکم، اقدام به تشکيل کلاسهای قرآن و نهج البلاغه نمود؛ تا به اين وسيله بتواند دانشجويان مسلمان را منسجم و متحد کند. رفته رفته به تعداد دانشجويان شرکت کننده در اين کلاسها افزوده شد و کلاسها رونق خاصی پيدا کرد.

دکترپزشکیان

اين جمع به همراه ساير دانشجويان مسلمان دانشگاه تبريز با هدايت مسعود پزشکيان، نقش عمده ای در تظاهرات تاريخی ۲۲ بهمن مردم قهرمان تبريز ايفا کردند. در همين راهپيمايی برادرش توسط عمال جيره خوار استبداد تير خورد و پس از بستری شدن توسط حکومت زندانی شد.

مبارزه، تلاش و حرکت برای خدمت به محرومين همواره جزء جدايی ناپذير زندگی دکتر پزشکيان بوده و هست. وی پس از مدتی فعاليت علمی در بيمارستان قلب شهيد مدنی، رياست بيمارستان را عهده دار شد. تا اينکه در سال ۱۳۷۳، از طرف دکتر عليرضا مرندی، وزير وقت بهداشت و درمان دولت آيت الله هاشمی رفسنجانی، به رياستِ دانشگاه علوم پزشکی تبريز منصوب شد. در دوران شش ساله ی رياست دانشگاه (از ۷۳ تا ۷۹)، خدمات ارزنده ای انجام داد و آثار ماندگاری از خود به جا گذاشت. کارنامه عملکرد دکتر پزشکيان در دانشگاه علوم پزشکی تبريز بسيار درخشان بود.
• ارتقای جايگاه دانشگاه علوم پزشکی تبريز از تيپ ۲ به تيپ ۱؛
• احداث ۶۰۰ خانه بهداشت به نام ۶۰۰ شهيد گلگون کفن انقلاب اسلامی در مدت ۶ ماه در روستاهای استان
• ساخت و راه اندازی ۵۰ مرکزِ بهداشتی در سطح استان؛
• اخذ امتياز، احداث، تکميل ساخت و بهره برداری از مرکز مديريت کشوری سلامت در تبريز (NPMC)؛
• مطالعه و راه اندازیِ طرح پزشک خانواده و سيستم ارجاع در چارچوب مقررات ممکن در استان؛
• توسعه فضاهای آموزشی و تحقيقاتی.
• و …
اينها تنها بخش کوچکی از موفقيت هايی است که در اين دوران حاصل شد.
فعاليت هاي اثربخش دکتر پزشکيان در دوره رياست دانشگاه علوم پزشکي و انعکاس آن در سطح ملي و بين المللي، استان آذربايجان شرقي و تبريز را در کانون توجه سياستگذاران، نخبگان و متخصصان بخش سلامت و ساير بخش ها قرار داد. بطوري که مسوولين ارشد وزارت بهداشت، حوزه هاي سياستگذاري و تصميم سازي در ساير بخش ها (مجلس ، معاونين رئيس جمهوري)، نمايندگان سازمان جهاني بهداشت و مديرکل وقت آن سازمان با حضور در استان از نزديک دست آوردهاي حاصل شده را مورد توجه و بررسي قراردادند و اکثراً خواستار گسترش و تعميم اين دستاوردها در سطح ملي شدند.

دکترپزشکیاندکتر فرهادی وزير بهداشت و درمان در دوره اول رياست جمهوری سيد محمد خاتمی، در اواخر دوران وزارت خود از دکتر پزشکيان دعوت کرد که به عنوان معاون سلامت به تهران برود. به اين ترتيب دکتر پزشکيان عازم تهران شد و شش ماه معاونت سلامت وزارت بهداشت را بر عهده داشت. نهايتا در دور دوم رياست جمهوري آقاي خاتمي، با توجه به درايت ، کارآيي و شايستگي هاي علمي و مديريتي و همچنين تعهد و اخلاص توسط رياست محترم جمهوري جهت تصدي مقام وزارت بهداشت به مجلس شوراي اسلامي معرفي شد و از مجلس رای اعتماد گرفت.

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *