بازدید این صفحه: 5029
ارتباط بیخوابی و آسم

ارتباط بیخوابی و افزایش ابتلا به آسم در بزرگسالان

ارتباط بیخوابی و افزایش ابتلا به آسم در بزرگسالان

 

نتایج تحقیق پژوهشگران در دانشگاه نروژ نشان می دهد که افراد مبتلا به مشکلات مزمن خواب سه برابر بیشتر از افراد بدون مشکل بیخوابی در معرض ابتلا به آسم قرار دارند.

لین بیت استراند، عضو ارشد گروه تحقیقاتی، در این خصوص می گوید: بیخوابی یا کیفیت بد خواب در بین بیماران مبتلا به آسم شایع است اما اینکه آیا بیماران مبتلا به بیخوابی در معرض ریسک بالاتر ابتلا به آسم در مراحل بعدی هستند بطور کامل مورد بررسی قرار نگرفته بود.

این مطالعه شامل حدود ۱۸ هزار فرد ۲۰ تا ۶۵ سال در نروژ بود. پژوهشگران به این نتیجه رسیدند افرادی که عنوان کرده بودند غالباً یا تقریباً هر شب برای به خواب رفتن مشکل دارند، به ترتیب ۶۵ درصد و ۱۰۸ درصد در معرض ریسک ابتلا به آسم در طول ۱۱ سال بعد قرار دارند.

افرادی هم که گفته بودند خیلی زود از خواب بیدار می شوند و غالباً یا تقریباً هر شب نمی توانند دوباره بخوابند، به ترتیب با ۹۲ درصد و ۳۶ درصد افزایش ریسک ابتلا به آسم مواجه هستند.

علاوه براین یافته ها نشان داد آنهایی که حداقل یک بار در هفته دچار بیخوابی یا بدخوابی می شوند ۹۴ درصد با افزایش ریسک ابتلا به آسم مواجه هستند.

در حدود ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به آسم، اختلال تنفسی مزمن با علائم خس خس سینه، تنگی نفس و درد قفسه سینه هستند. از فاکتورهای پرخطر این بیماری سیگار کشیدن، چاقی و آلودگی هواست.

به گفته استراند، از آنجائیکه مشکل بیخوابی، قابل کنترل است، افزایش توجه بر تاثیرات نامساعد بیخوابی می تواند در پیشگیری از آسم سودمند باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *