بازدید این صفحه: 844
ضرورت ارزیابی سابقه خانوادگی سرطان های روده و مقعد و انجام غربالگری

ضرورت ارزیابی سابقه خانوادگی سرطان های روده و مقعد و انجام غربالگری

ضرورت ارزیابی سابقه خانوادگی سرطان های روده و مقعد و انجام غربالگری

 

متخصصان می گویند افراد که  دارای سابقه خانوادگی سرطان روده یا مقعد هستند، قبل از رسیدن به سن ۵۰ سالگی نیاز به غربالگری دارند.

به گفته دکتر والتر کولتون، عضو ارشد گروه تحقیقاتی از مرکز پزشکی هرشی پنسیلوانیا، افرادی که اقوام نزدیکشان مبتلا به سرطان روده یا مقعد بوده اند در معرض ریسک بالای ابتلا به این سرطان ها قرار دارند.

وی همچنین می گوید: در صورتی که بیش از یکی از اقوام نزدیک مبتلا به سرطان روده یا مقعد شده باشد، ریسک ابتلا به سرطان در فرد ۱۲ برابر بیشتر خواهد بود.

متخصصان می گویند افرادی که در سنین جوانی مبتلا به سرطان های روده یا مقعد می شوند بیشتر دارای خصیصه ژنتیکی افزایش دهنده ریسک این بیماری هستند.

سایر فاکتورهای افزایش دهنده ریسک سرطان های روده یا مقعد عبارتند از:

-سابقه خانوادگی سرطان سینه، سرطان تخمدان یا سرطان آندومتر.

-انجام رادیوتراپی برای درمان سرطان پروستات.

-ابتلا به بیماری التهاب روده یا کولیت روده.

-ابتلا به پلیپ روده.

-سابقه خانوادگی پلیپ روده.

اغلب تصور می شود سرطان های روده و مقعد افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد، اما پژوهش جدید محققان نشان می دهد بروز این نوع سرطان در بین افراد جوان و میانسال به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

به گفته متخصصان، عوامل ژنتیکی و محیطی می توانند در ابتلا به سرطان نقش داشته باشند. اما دکتر کولتون هشدار می دهد ارزیابی سابقه خانوادگی سرطان های روده و مقعد و انجام غربالگری های سرطان می تواند کمک کننده باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *