بازدید این صفحه: 1038
شناخت درد های قفسه سینه که ارتباطی با قلب و بیماری های قلبی ندارند

شناخت درد های قفسه سینه که ارتباطی با قلب و بیماری های قلبی ندارند

شناخت درد های قفسه سینه که ارتباطی با قلب و بیماری های قلبی ندارند

درد قفسه سینه غیر قلبی (NCCP)، دردی است که در رابطه با عوامل مختلفی به غیر از مشکلات قلب و بیماری‌های قلبی و عروقی بروز می‌کند. افرادی که درگیر این نوع از دردها می‌شوند معمولا  دارای علائمی مانند  احساس فشار، سوزش، درد در نواحی کمر، گردن، بازوها و فک می‌باشند. 

براساس گزارش Activebeat، در این مطلب به علت‌های درد در ناحیه قفسه سینه که ارتباطی به قلب و بیماری‌های قلبی و عروقی ندارد اشاره می‌کنیم.

-ریفلاکس معده

شایع‌ترین علت NCCP بیماری ریفلاکس معده است. حدود ۶۶ درصد از افرادی که دردهای قفسه سینه غیر قلبی را تجربه می‌کنند، مبتلا به ریفلاکس معده هستند. برای بهبود این عارضه کنترل ترشح اسید معده اولین گام در درمان محسوب می‌شود. کاهش وزن، عدم مصرف (الکل، سیگار، شکلات، آب مرکبات و غذاهای حاوی گوجه فرنگی) در کنترل اسید معده بسیار موثر است.

-اختلالات تحرک مری

این عامل در درد قفسه سینه غیر قلبی خیلی شایع نیست. نمونه‌هایی از این اختلالات مری عبارتند از:

اسپاسم منتشر مری: که به انقباضات نامنظم و ناهماهنگ مری گویند.

مری فندق شکن: که به انقباضات قدرتمند و هماهنگ مری گویند که در این نوع اختلال غذا بالا آورده نمی‌شود و درد عمیقی در مری به علت جمع شدن غذا بروز می‌کند.

آشالازی: این مورد را نیز به فقدان انقباضات مری می‌گویند. مهمترین علامت این بیماری مشکل در بلعیدن می‌باشد که در مورد جامدات و یا مایعات وجود دارد. از علائم دیگر این بیماری می‌توان به درد سینه، برگشت غذای خورده شده به دهان، سوزش سردل، سخت آروغ زدن، احساس پری و سنگینی در ناحیه گلو ،سکسکه و کاهش وزن اشاره کرد.

-حساسیت مری

این عامل می‌تواند یکی دیگر از دلایل شایع درد قفسه سینه غیر قلبی باشد. این دسته از افراد دردی در ناحیه قفسه سینه با فشار کمی در مری را احساس می‌کنند و همچنین ممکن است درگیر ریفلاکس معده نیز شوند. کنترل اسید معده یکی از مهم‌ترین بخش‌های درمانی این بیماری است.

-آمبولی ریوی

به توسعه یک لخته خون در یک یا چند شریان در ریه گفته می‌شود که حتی ممکن است جان فرد را تحت تاثیر قرار دهد. این عامل ممکن است یکی دیگر از علائم NCCP باشد، آمبولی ریه ممکن است با شروع ناگهانی درد در قفسه سینه و تنگی نفس رخ دهد. همچنین سرفه‌های خلط دار خونی یکی از علائم هشدار دهنده است.

درد قفسه سینه

درد قفسه سینه

-ذات الریه

پنومونی(سینه پهلو) یک نشانه از وجود عفونت، ویروس، باکتری و قارچ در بافت ریه است. ویروس سرما خوردگی و آنفولانزا شایع‌ترین دلیل ویروسی شدن ریه‌هاست. ذات الریه یک عفونت تنفسی تحتانی در ریه است. سرفه، تب، تنفس سخت و درد در قفسه سینه از علائم این بیماری می‌باشد.

-سرطان ریه

این عارضه یکی از خطرناک‌ترین عوامل درد قفسه سینه غیر قلبی می‌باشد. سرطان ریه، سرطانی شایع در جهان شناخته شده است. افراد سیگاری و حتی افرادی که در معرض دود درجه دوم قرار می‌گیرند درصد بالایی از مبتلایان را به خود اختصاص داده‌اند.

-عفونت غضروفی و دنده ای

التهاب غضروف و دنده‌های نزدیک به سینه یکی دیگر از علائم درد در ناحیه سینه است. زنان بیشتر از مردان درگیر این عارضه می‌شوند(زنان ۷۰%،مردان۳۰%). این عارضه نیز می‌تواند کشنده باشد. هنگامی که نفس عمیق می‌کشید درد قفسه سینه تان بدتر می‌شود، حتما به متخصص مراجعه کنید. این اختلال زمانی رخ می‌دهد که غضروف‌ها مابین دنده ها متورم شود.

-اختلالات روانی

به جرات می‌توان گفت اضطراب و افسردگی از شایع‌ترین علل این نوع از درد‌ها است. یک مطالعه علمی نشان داده است اختلالات روانی درد سینه را ۳ برابر بیشتر می‌کند. تنگ شدن قفسه سینه، تپش قلب، عرق کردن کف دست از نشان‌های این عارضه نسبتا شایع است.

منبع: جام‌جم

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *