بازدید این صفحه: 16608
اختصارات و اصطلاحات رایج در مامایی -اصطلاحات بارداری-اطلاحات پزشکی مامایی-اختصارات مامایی-Para- Parity- بارداری-دوره قاعدگی-پارگی کیسه آمنیون

اختصارات و اصطلاحات رایج در مامایی

اختصارات و اصطلاحات رایج در مامایی

Abbreviations & Terminology in Obstetrica

 

از آنجایی که استفاده از فرهنگ اصطلاحات و اختصارات در طب  بارداری بسیار شایع (و اغلب نیز کمک کننده) می باشد ما نیز از این قاعده پیروی کرده و لذا لازم می دانیم قبل از پرداختن به موضوع های اصلی مطالبی را بطور خلاصه ذکر کنیم.

~~
LMP) Last Menstrual Period): تاریخ اولین روز شروع خونریزی آخرین دوره قاعدگی.

~~
EDC )Estimated Date Confinement): محاسبه و تعیین زمان احتمالی زایمان. در حالت طبیعی طول مدت دوران بارداری بطور متوسط ۲۸۰ روز (۴۰ هفته) از LMP و یا ۲۶۸ روز از زمان لقاح و تشکیل زیگوت است و برای محاسبه زمان تقریبی زایمان می توان در خانمهایی که دارای دوره قاعدگی ۲۸ روزه هستند با اضافه کردن عدد ۷ به تاریخ LMP و کسر ۳ ماه از آن عمل نمود.

برای مثال اگر LMP زن حامله ای تاریخ ۳/۸/۷۴ باشد تاریخ احتمالی زایمان وی ۱۰/۵/۷۵ خواهد بود. در مورد EDC زنانی که طول دوره قاعدگی شان بطور طبیعی بیشتر یا کمتر از ۲۸ روز است بایستی علاوه بر عمل فوق تعداد روزهایی که بیشتر یا کمتر از ۲۸ است نیز به ترتیب به مقدار بدست آمده اضافه یا کم نمود. مثلا اگر در همین خانم طول مدت دوره قاعدگی ۳۵ یا ۲۶ روز باشد زمان تقریبی زایمان وی به ترتیب ۱۷/۵/۷۵ یا ۶/۵/۷۵ خواهد بود.
تعداد ضربان قلب جنین که در حالت طبیعی بین ۱۲۰ تا ۱۶۰ بار در دقیقه  می باشد. ضربان قلب جنین را می توان با استفاده از سونوگرافی از هفته ۷ و ۸ با سونوکیت از هفته ۱۲ تا ۱۴ و با گوشی مامایی از هفته ۱۸ تا ۲۰ حاملگی به بعد مشخص و تعیین نمود.

اختصارات و اصطلاحات رایج در مامایی

اختصارات و اصطلاحات رایج در مامایی

PROM )Premature Rupture of Membrane): به پارگی زودرس (قبل از شروع اولین مراحل زایمان) کیسه آمنیو اطلاق می شود.

~~

PROM )Premature Rupture of Membrane): به پارگی کیسه آمنیون قبل از هفته ۳۷ حاملگی گفته می شود.

~~
GX PY AZ LW G :=ravidity G (دفعات حاملگی)، Parity = P (دفعات زایمان جنین زنده) Abortion=A (دفعات سقط) Living Children=L (تعداد بچه های زنده).

 

Gravidity: دفعات حاملگی بدون توجه به طول مدت و ماحصل آن.

~~
:Primigravida زنی که برای اولین بار حامله شده است.

~~
Nullingravida: زنی که هرگز حامله نشده است.

~~
Mulltigravida: زنی که بیش از یکبار حامله نشده است.

~~
Para: حاملگی که به تولد نوزاد قابل حیات منتهی شده است (حتی اگر نوزاد مثلاً در هفته ۲۷ حاملگی مرده بدنیا آمده باشد).

~~
Parity: دفعات حاملگی که به تولد نوزاد قابل حیات منتهی شده است صرف نظر از اینکه تعداد جنین ها چند عدد باشند. لذا زنی که برای دومین بار (G2) سه قلو حامله بوده وبا سلامت نیز به پایان رسانده است دارای p2 خواهد بود.

 

 

اختصارات و اصطلاحات رایج در مامایی

اختصارات و اصطلاحات رایج در مامایی

 

 

منبع : های بی بی(سایت دانستنی های بارداری مریض خونه)

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *