بازدید این صفحه: 745

انتشار تحقیق ارزیابی فشاردست برای تشخیص احتمال مرگ با کمک پزشکان اصفهان

تيتر

دست دادن،كاهش،زمان مرگ ،خبر،خبرجديد،اخبار روز دنيا،اخبارپزشكي،جديدترين هاي علم پزشكي،news,new news,good news,marizkhone,مريض خونه

نتایج تحقیق بین المللی « ارزیابی فشار دست برای تشخیص احتمال مرگ»با همکاری تعدادی از پزشکان و کارشناسان اصفهانی منتشر شد.

این همکاری موفقیت آمیز از سوی محققان و پزشکان پژوهشکده قلب و عروق و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صورت گرفته است.

در این تحقیق، ارزیابی فشار دست، روشی ساده، سریع و بدون هزینه برای تشخیص احتمال مرگ بعلت بیماری های مختلف بویژه بیماری های قلبی معرفی شده است.

محققان این پروژه، کاهش فشار دست هنگام گرفتن اشیا به عنوان مثال، هنگام دست دادن را نشانه رو به زوال رفتن سلامت می دانند.

نتایج این تحقیق بین المللی که در ۱۷ کشور دنیا از جمله در ایران (اصفهان) بر روی حدود ۱۴۰ هزار نفر در سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ انجام شده در نشریه « لنست » منتشر شده است.

لنست (The Lancet) یکی از معتبرترین و مشهورترین هفته نامه های پزشکی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که نام وی بعنوان یکی از نویسندگان این تحقیق در نشریه لنست آمده است روز دوشنبه به ایرنا گفت: این تحقیق یک مطالعه آینده نگر است و گروهی از مردم را به مدت طولانی بررسی می کند.

دکتر رویا کلیشادی با اشاره به اینکه اجرای این تحقیق از حدود هفت سال گذشته در اصفهان و در قالب یک کار تیمی آغاز شده است افزود: حدود شش هزار نفر از جمعیت شهری و روستایی شهرستان اصفهان در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند.

وی درباره انتخاب اصفهان بعنوان مجری این تحقیق در کشور ایران تصریح کرد: این شهر، از نظر سبک و عادات زندگی نمودار و برآیندی از کل جامعه ایرانی است.

کلیشادی با بیان اینکه طراح اصلی این تحقیق ، پروفسور سلیم یوسف در دانشگاه مک مستر کانادا است اظهار کرد: ۲۵ کشور دنیا در اجرای این تحقیق همکاری می کنند که تا کنون نتایج تحقیقات ۱۷ کشور منتشر شده است.

این محقق گفت: نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده در اصفهان در مقایسه با دیگر کشورها، تفاوت معنا داری نداشت.

کلیشادی افزود: در این تحقیق مشخص شد که بین قدرت دست در هنگام مشت کردن و فشار دادن دست با میزان سلامتی افراد ارتباط وجود دارد.

به گزارش ایرنا، شرکت کنندگان در این تحقیق از بین خانواده هایی از طبقات مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انتخاب شده اند که دستکم یکی از اعضای خانواده بین ۳۵ تا ۷۰ سال داشته باشد.

قدرت عضلانی بعنوان معیاری برای ارزیابی احتمال مرگ بر اثر بیماری های قلبی در نظر گرفته می شود محققان در این مطالعه بدنبال این موضوع هستند که آیا این معیار می تواند در پیش بینی مرگ زودرس در گروه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کاربرد داشته باشد.

قدرت عضلانی با فشار دست موقع گرفتن اشیا (grip strength) ارزیابی می شود. برای ارزیابی این قدرت عضلانی، پزشک از بیمار می خواهد که دستش را بگیرد و فشار دهد اما برای این تحقیق از دستگاه سنجش فشار دست استفاده شد.

این تحقیق نشان داد بین کاهش قدرت دست هنگام گرفتن اشیا و مرگ بعلت همه بیماری ها، علل قلبی (سکته قلبی) و غیر قلبی ارتباط وجود دارد و در همه کشورها و طبقات اقتصادی و اجتماعی یکسان است.

تنها مورد استثنای آن، سرطان در کشورهای پیشرفته و بستری شدن بعلت بیماری تنفسی بود.

هر چه سرعت کاهش قدرت دست بیشتر باشد احتمال مرگ بعلت بیماری های مختلف بالا می رود، هر پنج کیلو کاهش، احتمال مرگ بعلت بیماری های مختلف را ۱۶ درصد و احتمال مرگ بعلت بیماری های قلبی و غیرقلبی را ۱۷ درصد (سکته قلبی هفت درصد و سکته مغزی ۹ درصد) افزایش می دهد.

همچنین فشار دست، احتمال مرگ بعلت همه بیماری ها از جمله بیماری های قلبی را بهتر از اندازه گیری فشار خون (سیستولیک) پیش بینی کرد.

این تحقیق نشان داد که افراد مبتلا به سکته مغزی، سکته قلبی، سرطان یا بیماری های تنفسی که فشار دست خوبی دارند احتمال مرگشان کمتر از کسانی است که فشار دستشان ضعیف است.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان بعنوان یکی از دانشگاههای بزرگ دولتی کشور حدود ۱۳ هزار دانشجو و ۶۰۰ عضو هیات علمی دارد.

پژوهشکده قلب و عروق اصفهان در سال ۹۳ بعنوان برترین مرکز ایرانی همکار در زمینه تعاملات بین المللی با سازمان جهانی بهداشت معرفی شد.

فعالیت پژوهشکده قلب و عروق اصفهان در سال ۱۳۶۷ با انجام یک طرح تحقیقاتی کشوری تحت عنوان شناخت شیوع و عوامل موثر بر بیماری های قلبی آغاز شد.

این مرکز در سال ۱۳۷۳ با نام مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان در شورای گسترش دانشگاه های کشور مصوب شد و در سال ۱۳۹۰ به پژوهشکده قلب و عروق ارتقا یافت.

منبع : ايرنا

بازگشت

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *