بازدید این صفحه: 802

۹داروی نوترکیب جدید وارد بازار می شود

تيتر

دارو،خبر،خبرجديد،اخبار روز دنيا،اخبارپزشكي،جديدترين هاي علم پزشكي،news,new news,good news,marizkhone,مريض خونه

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: تا دو سال آینده ۹ داروی نوترکیب جدید وارد بازار می شود.

مصطفی قانعی روز پنج شنبه در مراسم افتتاحیه سومین جشنواره و نمایشگاه زیست فناوری ایران در محل سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران گفت: ایران دومین تولید کننده داروی فاکتور ۷ نوترکیب در جهان است.

محصولات نوترکیب که با دستکاری های ژنتیک و تغییرات DNA در موجودات مختلف همراه است موجب تحول عظیمی در تنوع فراورده های دارویی مورد مصرف شده است. فراورده های دارویی نوترکیب مولکولهایی با وزن مولکولی بالا هستند و عملکرد آنها راندمان بالاتری نسبت به مولکولهای داروهای شیمیایی دارد زیرا مولکولهایی هستند از جنس طبیعت. مثالی برای این قبیل محصولات عبارتند از مواد اولیه دارویی، واکسنهای نوترکیب و سیستمهای نوین دارو رسانی و ژن رسانی با هدف دارو درمانی و ژن درمانی

قانعی در ادامه گفت : سند ملی زیست فناوری به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و ما مطابق برنامه ای که سند مشخص کرده است در حال اقدام هستیم.

وی خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری ماه گذشته از حوزه زیست فناوری تقدیر کردند و رییس جمهوری نیز این حوزه را بسیار پر اهمیت خواند.

قانعی در ارتباط با وضعیت زیست فناوری در ایران گفت: در حال حاضر به کمک محققان کشور، ایران موفق شده است که رتبه دوازدهم تولید داروهای نوترکیب در جهان و در خاورمیانه و منطقه رتبه اول را کسب کند.

وی ادامه داد: ایران از لحاظ تولید علم در منطقه رتبه اول و در جهان رتبه ۱۵ را دارد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ایران از لحاظ کمی تولید علم ۲۸ رتبه ارتقاء داشته است و از رتبه ۱۰۶ در سال ۲۰۱۰ به رتبه ۷۸ در سال ۲۰۱۳ رسیده است.

قانعی با اشاره به اینکه طبق سند چشم انداز شش وزارتخانه در حوزه زیست فناوری فعال هستند، گفت: ۴۶۰ شرکت دانش بنیان ، ۱۵ پارک علمی و فناوری ، ۸۰ رشته دانشگاهی و ۱۲ پژوهشگاه در حوزه زیست فناوری در کشور فعال هستند.

وی افزود: در برنامه سوم سندی در زمینه زیست فناوری نداشتیم اما در برنامه چهارم این سند تدوین شد و تا حدودی به اهداف رسیدیم اما طبق این سند تا پایان برنامه پنجم باید ۱۶هزار زیست فناور تربیت کنیم که تاکنون ۱۵ هزار زیست فناور تربیت کرده ایم.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در حوزه کشاورزی، پزشکی و دارو ، مواد و تجهیزات بیشترین سهم زیست فناوری را دارند اما صنعت هنوز در در این زمینه ها به طور جدی وارد نشده به جز در حوزه غذا که ۳۰ شرکت فعال در این حوزه داریم.

قانعی با بیان این جمله که وابستگی فناوری در حوزه تجهیزات در کشور نداریم گفت: ابزارهای زیست فناوری در کشور توسط محققان کشور ساخته می شوند.

وی با اشاره به شرکت های دانش بنیان نیز گفت: ۱۷۶ شرکت دانش بنیان در حوزه زیست فناوری فعال هستند که ۳۵ شرکت در پارک های علم و فناوری مستقرند ، ۱۰۸ شرکت نوپا بوده و ۳۳ شرکت نیز صنعتی هستند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص زیست فناوری در حوزه کشاورزی نیز گفت: از لحاظ تولید علم در حوزه کشاورزی ایران رتبه اول منطقه را دارد.

قانعی در ارتباط با محصولات زیست فناوری در حوزه کشاورزی نیز گفت: ۱۳ محصول مربوط به کشت بافت، ۱۰محصول مرتبط با کود زیستی و پنج محصول در ارتباط با آفت کش ها هستند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: طبق سند زیست فناوری تا ۱۰ سال آینده باید ۳ درصد از بازار جهانی را از محل تولید محصولات زیست فناوری بدست آوریم.

قانعی در ارتباط با سند ملی زیست فناوری نیز گفت: ۱۰ سال پس از تصویب اولین سند ملی زیست فناوری، این سند از سوی ستاد توسعه زیست فناوری بازنگری شد و قرار است در این جشنواره رونمایی شود.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه تربیت فناور در کشور مشکل داشتیم زیرا فناوران نمی توانستند وارد صنعت شوند اما اکنون تربیت فناور را شروع کرده ایم و برنامه ای برای فعال کردن فارغ التحصیلان در انسیتو پاستور داریم .

قانعی خاطر نشان کرد: همچنین برنامه داریم که در شهریور ماه از واکسن سازان کشورهای مسلمان دعوت کنیم تا در حوزه تولید واکسن آموزش ببینند.

وی به دیگر برنامه های ستاد توسعه زیست فناوری به بخش دانش آموزی اشاره کرد و گفت: نظام دانش آموزی را به عنوان یک برنامه ترویجی شکل دادیم و در حال نهایی کردن با وزارت آموزش پرورش هستیم ، در این زمینه شهر آمل به عنوان پایلوت انتخاب شده است.

سومین جشنواره و نمایشگاه زیست فناوری ایران تا روز شنبه دوم خرداد ادامه دارد.

منبع : ايرنا

بازگشت

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *