بازدید این صفحه: 396

سالانه ۵۵ هزار نوزاد با نقص تکاملی در ایران به دنیا می آیند

سالانه ۵۵ هزار نوزاد با نقص تکاملی در ایران به دنیا می آیند

رییس انجمن جراحان کودکان ایران با اعلام اینکه سالانه نزدیک به یک میلیون و ۲۵۰ هزار زایمان در کشور رخ می دهد،گفت:از این میزان سه درصد معادل ۵۰ تا ۵۵ هزار نوزاد با نقص تکاملی متولد می شوند.

دکتر احمد خالق نژاد طبری روز پنجشنبه افزود:نقص تکاملی یکی از بیماری های شایع در نوزادان است و میزان بروز آن در ایران (سه درصد تولدهای زنده) با میزان بروز آن در دنیا یکسان است.
وی گفت:نقص تکاملی در بین مردم به عنوان بیماری مادرزادی تلقی می شود، این درحالی است که این نقص تکاملی می تواند ناشی از یک عامل ساده یا پیچیده باشد.
خالق نژاد طبری علت بروز این بیماری ها را نقص ژنتیکی و عوامل محیطی مانند کمبود ویتامین های بدن مادر در دوران بارداری، مصرف برخی داروها در دوران بارداری، حالات روحی و روانی مادر و استعمال دخانیات در دوران بارداری عنوان کرد.
وی توضیح داد: ۴۵ درصد بیماری های نقص تکاملی در سیستم اعصاب مرکزی و نخاع، ۲۵ درصد در سیستم ادراری، ۱۵ درصد در سیستم گوارشی، ۱۰ درصد در سیستم قلب و عروق و مابقی مربوط به سایر سیستم های بدن از جمله سیستم تنفسی است.
خالق نژاد طبری افزود:همچنین بارداری در سنین زیر ۱۵ سال و بالای ۳۵ سال احتمال بروز بیماری های نقص تکاملی را در نوزادان افزایش می دهد.
رییس انجمن جراحان کودکان ایران در مورد میزان مرگ و میر نوزدانی که با نقص تکاملی متولد می شوند، گفت: حدود ۳۰ درصد از این نوزادان در دنیا پس از تولد فوت می کنند و در ایران نیز بر اساس آمار سال ۲۰۰۸ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حدود ۲۳ تا ۲۵ درصد از این نوزادان جان خود را از دست می دهند.
خالق نژاد طبری خاطر نشان کرد: نقص تکاملی سومین علت مرگ و میر در کودکان در تمام نقاط دنیا ازجمله ایران به شمار می آید و در صورتی که بتوان این نقص ها را که در بسیاری موارد با درمان های جراحی قابل درمان است، برطرف کرد می توان در کاهش مرگ و میر این نوزادان و کاهش عوارض درازمدت این بیماری ها مانند انواع معلولیت ها، کمک کننده باشد.
وی اظهار کرد: با افزایش ارایه خدمات جراحی های کودکان در کشور به منظور رفع این گونه بیماری ها می توان شاخص های بهداشتی کشور را اصلاح کرد و به استانداردهای بالاتری دست یافت.
خالق نژاد طبری گفت:از حدود چهار دهه پیش آموزش رشته جراحی کودکان در کشور آغاز شده است و در حال حاضر حدود هشت مرکز جراحی کودکان در کشور دایر است و بیشتر استان های کشور دارای مراکز جراحی کودکان است با این حال ۱۳ استان هنوز جراح کودک ندارد و نوزادانی که با نقص تکاملی در این استان ها به دنیا می آیند، برای درمان مجبورند به نزدیکترین استان همجوار منتقل شوند.
وی اظهار کرد: جراحی های نوزادان شامل جراحی هایی است که در نوزادان تا پیش از یک ماهگی انجام می شود؛ از آنجایی که این سن، بسیار سن حساس و مهمی است، جراحی های آن نیاز به امکانات و تجهیزات و مهارت های ویژه دارد.
خالق نژاد طبری گفت: بسیاری از نقص های تکاملی جزو بیماری های است که برای درمان آن باید در زیر یک ماه یا حتی در ساعت اولیه بعد از تولد جراحی صورت گیرد.
رییس انجمن جراحان کودکان ایران، با بیان اینکه امکانات و تجهیزات لازم و دانش کافی در این زمینه در کشور وجود دارد، اظهار کرد: همچنین دانش متخصصان ایرانی به اندازه ای پیشرفت کرده است که درحال حاضر می توانند حتی جراحی جنین به صورت لاپاراسکوپی را برای درمان برخی بیماری ها انجام دهند.
خالق نژاد طبری در این مورد توضیح داد: به همین منظور یک مرکز برای جراحی جنین در دانشگاه علوم پزشکی شیراز تجهیزات و تیم لازم را مهیا کرده است و تاکنون در حدود سه مورد برنامه ریزی برای مداخلات قبل از تولد برای درمان و جراحی جنین انجام شده است.
وی اظهار کرد: این روش جراحی برای درمان برخی بیماری های دستگاه ادارای، دستگاه عصبی و بیماری های دیافراگم که قفسه سینه را از فضای شکم جدا می کند، در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه جراحی جنین به دو روش باز (جنین از رحم مادر خارج و پس از انجام عمل جراحی به داخل رحم بازگردانده می شود) و به روش بسته (لاپاراسکوپی) انجام می شود، افزود: اعمال جراحی جنین انجام شده در ایران به روش لاپاراسکوپی بوده و عمل جراحی باز تاکنون انجام نشده است.
خالق نژاد طبری توضیح داد: در درمان بیماری های نوزادان و کودکان هرچه بتوان سن اصلاح را پایین تر آورد، نتیجه بهتر حاصل می شود بنابراین هدف تمام جراحان کودکان از انجام جراحی در دوران جنینی این است که سن اصلاح بیماری را به منظور از بین بردن احتمال عوارض ناشی از آن پایین بیاورند. اما نمی توان گفت که لازم است همه بیماری ها در دوران جنینی با عمل جراحی برطرف شود.

———-

ایرنا

 

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *