بازدید این صفحه: 328
یائسگی,عادت ماهانه,تخمدان,واژینال,بلوغ,بارداری,حاملگی,زنان و زایمان,

خوابگاه‌های دانشجویی به زودی رتبه‌بندی می‌شوند

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت:

  خوابگاه‌های دانشجویی به زودی رتبه‌بندی می‌شوند

 

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: برای اولین بار سند خوابگاهی طراحی شده است و در مرحله نهایی قرار دارد و از این پس خوابگاه‌های جدید را بر اساس آن می‌سازیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (وب دا)؛ دکتر محمدرضا فراهانی درباره وضعیت فعلی خوابگاه‌های دانشجویی، الزامات یک خوابگاه استاندارد، رتبه‌بندی خوابگاه‌ها و تدوین سند خوابگاه استاندارد، اظهار داشت: بحث خوابگاه‌ها موضوع عمیق و مبسوطی است. نکته مهم این است که برای تحلیل وضعیت خوابگاهی در دانشگاه‌های علوم پزشکی نمی‌توان از یک جمله وضعیت مطلوب است یا مطلوب نیست استفاده کرد. اینکه می‌گوییم حوزه خوابگاه وضع خوبی ندارد یک میانگین کلی از وضعیت خوابگاه‌ها است. در واقع ما از خوابگاه‌های خوب که یک نمره قابل قبول ۱۷ دارد، داریم تا خوابگاه‌هایی که وضع بسیار نامناسبی دارند.

دکتر فراهانی با بیان این که خوابگاه‌های خوب عمدتاَ در دانشگاه‌هایی قرار دارند که توانمندی مالی  بالایی دارند، گفت: ممکن است دانشگاهی ۱۰ هزار دانشجو داشته باشد و تبادلات مالی حوزه بهداشت و درمان و درآمدهای اختصاصی آن بالای ۲ هزار میلیارد تومان باشد و در مقابل ممکن است دانشگاهی نصف این تعداد دانشجو داشته باشد و به دلیل اینکه در شهر کوچکی است از درآمدهای اختصاصی کمتری برخوردار باشد. پس آن دانشگاهی که وضع بهتری دارد می تواند مقداری از منابعش را در حوزه فرهنگی و دانشجویی هزینه کند. بنابراین ما با وضعیت نامتوازنی در ارائه خدمات دانشجویی و فرهنگی و خوابگاهی مواجه‌ایم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت افزود: سرانه ۶ نفر در یک اتاق خوابگاهی از نظر ما اصلا استاندارد نیست. بالاترین عددی که ما در سند خوابگاهی بدست آوردیم ۳ نفر در یک اتاق است که البته باید سرانه ۵.۵ مترمربع برای هر نفر رعایت شود. یعنی به شرطی که اتاقی ۱۷ متر باشد می توان گفت ۳ نفر در این اتاق زندگی کنند.

وی در خصوص اینکه اکثریت خوابگاه‌های دانشجویی در وضعیت خوبی بسر نمی‌برند، اظهار داشت: اکثریت خوابگاه‌های ما در مجموع نمره ۱۰ را هم نمی‌گیرند. یعنی هم به لحاظ تعداد دانشجو در داخل اتاق، هم به لحاظ کیفیت و تجهیزات داخل اتاق، هم به جهت اینکه بیشتر دانشجویان در داخل پردیس دانشگاه ساکن نیستند و از دانشگاه فاصله داشته و از مکان‌های آموزشی دور هستند،نمره قابل قبولی نمی‌گیرند.

وی در رابطه با سند خوابگاه استاندارد توضیح داد: ما در موضوع خوابگاه‌ها دو بحث داریم. یکی موضوع پیوست فرهنگی و استفاده از یک مکان است و دیگری نیز ضوابط فنی و ساختمانی است. به طور مثال در ساخت یک بیمارستان ضوابطی وجود دارد که ناظر به این است که ما به چه فضاهای در بیمارستان نیاز داریم و بیمارستان بر اساس آن نیازهای درمانی و فنی طراحی می‌شود اما جالب است که در مورد خوابگاه‌ها یک برگ سند در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره ضوابط فنی خوابگاه‌های دانشجویی وجود ندارد. البته پیوست فرهنگی هم وجود نداشت.

وی در ادامه افزود: برای اولین بار سند خوابگاهی طراحی شده است و در مرحله نهایی قرار دارد و از این پس خوابگاه‌های جدید را بر اساس آن می‌سازیم. به همه دانشگاه‌ها نیز گفته خواهد شد که خوابگاه‌های خود را براساس این سند باید بسازند و معاونت پشتیبانی وزارت بهداشت نیز قراردادی را تنظیم کرده است که بسته سند خوابگاه استاندارد که ناظر بر نیازهای ما در یک خوابگاه دانشجویی است همراه با ضوابط فنی ارائه می‌شود. دفتر منابع فیزیکی وزارت بهداشت نیز به کمک ما این بسته را تکمیل می‌کند که وقتی به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارائه شد دیگر خوابگاهی خارج از این استاندارد ساخته نشود.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در خصوص رتبه بندی خوابگاه های دانشجویی اظهار داشت: طرح دیگری هم که برای خوابگاه‌های دانشجویی داریم این است که آنها را در ۶‌ماه آینده رتبه‌بندی می‌کنیم. یعنی یک خوابگاهی که از نظر ما مطلوب است و می‌توان با اندک تغییراتی آن را بهینه کرد. یکسری خوابگاه‌ها هم هستند که از نظر ما با رتبه Bشناسایی می‌شوند و درجه دوم هستند که باید با یکسری هزینه‌های بهسازی تبدیل به خوابگاه Aشوند. یکسری خوابگاه‌های درجه سوم یا Cهم وجود دارند که از نظر ما قابل قبول نیستند و باید کاملاَ با فضاهای دیگر تغییر کنند.

دکتر فراهانی تصریح کرد: اکنون ۴۲۰ خوابگاه در علوم پزشکی وجود دارد اما نمی‌توان با نگاه کردن، آنها را به درجه اول تا سوم درجه بندی کرد. چرا که تهیه آمار این خوابگاه‌ها هم نیازمند شاخص بوده است که باید آن را استخراج کرد. اما با این حال به نظر می‌رسد با تغییراتی که گفتم می‌توانیم در این دولت در مجموع ۳۰ درصد به خوابگاه‌های موجود اضافه کنیم.

بازگشت

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *