بازدید این صفحه: 332
وبسایت اطلاعات پزشکی مریض خونه Www.marizkhone.com

قرص برنج، متهم مرگ زائران عربستانی در مشهد

روز يكشنبه حادثه‌‌اي در هتلي در مشهد رخ داد كه باعث مرگ ۴زائر عربستاني شد. زائران كه از شيعيان عربستان هستند پس از سفر به مشهد در اين هتل مستقر شده بودند كه از صبح يكشنبه، عده‌اي از آنها به‌دليل حالت تهوع و بدحالي شديد به بيمارستان انتقال يافتند و ۴ نفر از آنها جانشان را از دست دادند.

درحالي‌كه همان روز اعلام شده بود حادثه به‌دليل مسموميت غذايي رخ داده است اما پيدا شدن قرص‌هاي برنج در طبقه پنجم هتل، اين فرضيه را كه مسموميت ناشي از اين قرص‌ها بوده، تقويت كرده است. علي‌اكبر صفائيان، بازپرس ويژه قتل مشهد كه رسيدگي به اين پرونده را برعهده دارد، گفت: براي روشن شدن موضوع بايد منتظر نتيجه پزشكي قانوني ماند. او ادامه داد: روز ۱۴خرداد اين هتل سمپاشي شده بود كه در ابتدا اين احتمال مطرح شد كه مسموميت ناشي از اين سمپاشي بوده اما با توجه به فاصله زماني زياد بين حادثه و سمپاشي، اين احتمال ضعيف است.

وي ادامه داد: در ادامه نيز در طبقه پنجم هتل تعدادي قرص برنج پيدا شد كه حالا اين فرضيه كه مسموميت ناشي از انتشار گاز سمي قرص برنج در اين هتل بوده را تقويت كرده است. رئيس سازمان غذا و دارو و معاون وزير بهداشت هم درباره مسموميت زائران شيعه نظر مشابهي داشت. او گفت: آنچه تاكنون مسجل شده حاكي از آن است كه متأسفانه از يك سم غيرمجاز براي سمپاشي اتاق‌ها استفاده شده است.

دكتر رسول ديناروند در پاسخ به سؤالي درباره عمدي يا سهوي بودن اين حادثه، گفت: اينكه اين موضوع خواسته بوده يا ناخواسته بايد توسط دستگاه‌هاي مربوطه بررسي و اطلاع‌رساني شود، اما تخلف در اينكه از سم غيرمجاز استفاده شده، محرز است.
وي درباره نوع سم استفاده شده نيز گفت: متأسفانه اين نوع سم را در اتاق‌ها مي‌گذارند كه تصعيد ‌شود و بخار آن حشرات موذي و آفت را از بين ببرد. اين در حالي است كه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نيز بارها اعلام كرده كه استفاده اين‌چنيني از اين سم، غيرمجاز است. قبلا نيز سابقه داشته كه افرادي با اين سم خودكشي ‌كنند و مرگ‌ومير تصادفي ناشي از اين سم را نيز داشته‌ايم.

در همين حال وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بيان اينكه فوت چند نفر از زائران عربستان در هتلي در مشهد به‌علت مسموميت ناشي از سمپاشي بوده است، گفت: متأسفانه شيطنت‌هاي برخي رسانه‌ها در اين زمينه بدون توجه به عواقب بين‌المللي و منافع ملي بوده كه هميشه براي كشور دردسرساز است. دكتر سيدحسن قاضي‌زاده هاشمي ادامه داد: براساس گزارشي كه به ما دادند علت اين حادثه به‌احتمال زياد مسموميت ناشي از سمپاشي و متصاعد شدن گاز، بسته بودن در اتاق و خواب شبانه بوده است كه مصدومان به بيمارستان منتقل شدند و ۴نفر از آنها فوت كردند. هاشمي افزود: اينكه اين حادثه عمدي يا سهوي بوده است، حتما دادستان مشهد در اين خصوص اظهارنظر خواهد كرد.

درمان ويژه

به‌دنبال اين حادثه رئيس بيمارستان امام رضا(ع) مشهد از درمان ويژه زائران عربستاني خبرداد و به واحد مركزي خبر گفت: يكشنبه ۳۳نفر با علائم مسموميت در اين بيمارستان بستري شدند كه ۳نفر از آنها فوت شدند. بامداد ديروز نيز ۳ كودك با علائم مسموميت به اين بيمارستان مراجعه كردند و بستري شدند. عبدالله بهرامي با بيان اينكه يك كودك ديگر نيز در بيمارستان موسي‌بن‌جعفر(ع) مشهد فوت شد، افزود: از بين كساني كه در اين بيمارستان بستري شده‌اند، ۱۵نفر بزرگسال و بقيه كودك و نوجوان هستند كه وضعيت خوبي دارند.

هتل پلمب شد

از سوي ديگر رئيس اتحاديه هتلداران مشهد از پلمب هتل محل حادثه خبر داد و گفت: زائران غيرايراني كه چند شب گذشته وارد مشهد شده و دچار مسموميت شدند، در هتلي در اين شهر استقرار داشتند كه اين هتل ديروز پلمب شد. محمد قانعي در گفت‌وگو با تسنيم اظهار داشت: بررسي‌هاي تكميلي در زمينه اين پرونده در حال انجام است.

همچنين رئيس‌كل دادگستري استان خراسان رضوي با اشاره به اينكه اقدامات مقدماتي ازجمله كالبدشكافي و آزمايش‌هاي پزشكي انجام شده، در مرحله تكميل است و سپس به تهران ارسال خواهد شد، به ايسنا گفت: تاكنون به هيچ مدركي كه نشان دهد شخص خاصي از روي عمد باعث مسموميت اين زائران غيرايراني شده، نرسيده‌ايم. به‌گفته مظفري، پس از اينكه نظرات پزشكي به‌طور قطعي اعلام شد، علت فوت به‌طور دقيق مشخص مي‌شود.

دستگيري ۵ نفر

سخنگوي قوه قضاييه نيز در واكنش به حادثه مشهد گفت: تاكنون ۵نفر درخصوص اين حادثه بازداشت شده‌اند. وي افزود: اتفاق بسيار بدي بود و طي تماس با دادستان مشهد ظاهرا چيزي كه حكايت از عمدي و جنايي بودن حادثه باشد به‌دست نيامده است و البته اين اظهارنظر، نهايي نيست. حجت‌الاسلام والمسلمين غلامحسين محسني اژه‌اي گفت: نمونه‌برداري از فوت‌شدگان و حتي آب و غذا صورت گرفته و آنچه مسلم شده تاكنون علت فوت مسموميت بوده اما اينكه چه سمي بوده و چگونه موجب فوت شده قرار است نتيجه آزمايش‌ها آن را مشخص كند.
منبع : سلامت نيوز

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *