بازدید این صفحه: 177

شیوع آنفلوآنزای پرندگان در شمال ایران

شیوع آنفلوآنزای پرندگان در شمال ایران

 

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت توضیح می دهد که «به هیچ‌وجه» مورد انسانی از آنفلوآنزای پرندگان در کشور وجود ندارد.

تاکنون از این بیماری در واحدهای صنعتی گزارشی داده نشده است.

از مردم خواسته شده تا از خرید پرندگان زنده در بازارچه‌های عرضه پرندگان زنده خودداری کنند.

از سوی دیگر، سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت خبر شیوع آنفلوآنزای پرندگان در شمال ایران را تایید کرده اند.

امروز اما رییس اتحادیه تولیدکنندگان مرغ استان مازندران خبر مشاهده این گونه بیماری را تایید کرده ولی می گوید که تاکنون موردی از شیوع این بیماری در واحدهای تولید صنعتی طیور گزارش نشده است.

«حسن حسن زاده» تمامی واحدهای تولیدی استان، تحت نظارت و قوانین بهداشتی قرار دارد و تاکنون از این بیماری در واحدهای صنعتی گزارشی داده نشده است.

به گفته او مصرف گوشت طیور و تخم مرغ که در مراکز مجاز سراسر کشور عرضه می شوند هیچ گونه مخاطره‌ای برای مصرف کنندگان ندارد.

با این حال، طبق گفته او صاحبان واحدهای طیور صنعتی استان علاوه بر تشدید مراقبت های بهداشتی، آمادگی همکاری برای اجرای دستورالعمل های قرنطینه ای واحدها را دارند.

 پس از تلفات غیرعادی طیور بومی در یکی از روستاهای استان مازندران، سازمان دامپزشکی برای جلوگیری از گسترش بیماری آنفلوآنزای پرندگان به دیگر مناطق کشور اعلام کرد که مردم از خرید طیور زنده که مهم‌ترین منبع شیوع این بیماری است، جدا خودداری کنند.

در سازمان دامپزشکی همچنین به مردم اطمینان داده که اقدامات بهداشتی و پاکسازی و ضدعفونی در این زمینه انجام شده اما تاکید کرده که بازارچه‌های عرضه پرندگان زنده، مهمترین منبع شیوع این بیماری هستند.

این سازمان از مردم خواسته تا جدا از خرید پرندگان زنده از بازارچه‌های عرضه پرندگان زنده، به عنوان «مهمترین منبع شیوع این بیماری» خودداری کنند.

سازمان دامپزشکی همچنین از تولیدکنندگان خواسته تا برای پیشگیری با تشدید ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای اقدام کنند و در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیرعادی در پرندگان، موضوع را به نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع‌رسانی کنند.

 «محمد یوسفی» دبیر انجمن مرغ‌داران کشور نوشته است که «این بیماری از سمت پاکستان و از طریق وزش باد‌های شدید به مناطقی از گلستان و مازندران آمده اما کنترل شده است».

یوسفی می گوید این بیماری دو مرغداری صنعتی در شمال کشور را درگیر کرده و تمام مرغ‌های این دو مرغداری برای جلوگیری از شیوع بیماری معدوم شدند.

کارشناسان بهداشتی می گویند با وجود همه نگرانی ها اگر مرغ های آلوده به درستی بپزند،هنگام جابجایی و تمیز کردن مرغ خام از دستکش استفاده و محیط نگهداری مرغ ضد عفونی شود، خطر ابتلا به بیماری تا حد زیادی کاهش می یابد.

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *